Gitarrpedal Fuzz Face

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Gitarrpedal Fuzz Face

Inlägg av SM7CZR »

Juste, jag glömde testa ingångspotten! Ska göra det!
Utan 100 k i serie!
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Aa, tar bort den när jag sätter dit potten :)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

SM7CZR skrev:Prova min idé som spänningsdelare på ingången med bifogad bild. Eftersom du inte har pot 250k så prova med 500k.
Har provat detta nu, men det blir ingen annan skillnad än ett motstånd mellan in och C1. Potten drar ner volymen på insignalen men "oljuden" är kvar.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Detta tycker jag är lustigt som faan, verkligen väldigt konstigt hur detta inte funkar.. :S :humm:
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Skumt!
När du provade första gången med att jorda ingången blev det ju helt tyst.
Om du drar ner potten på minimum nu, blir det oljud då?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Du kanske rent av ska testa o bygga nån annan fuzz med en annan layout ? för att se om det funkar.. jag skulle kunna etsa mönsterkort åt dig så du får testa o se om du får till nåt annat :D
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Nej, marginellt brum. Inget konstigt i alla fall. Men det behövs inte mycket mer på ingångspotten för att det ska bli oljud.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Perkla skrev:Du kanske rent av ska testa o bygga nån annan fuzz med en annan layout ? för att se om det funkar.. jag skulle kunna etsa mönsterkort åt dig så du får testa o se om du får till nåt annat :D
Jag kan ju koppla upp det på labbplattan också. Blev förvånandsvärt bra jämfört mot den i lådan inbyggda kretsen!
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Du ju använda breadboard o kolla om du får till nåt annat.. om du har komponenter till det vill säga.. germanium fuzz kanske ?
labmaster

Inlägg av labmaster »

och bytt ut R5 till en 1k.
Hej PoorCadaver!

Du envisas med att byta R5 vilket är fel ty det skall du inte göra. Där skall sitta en resistor på 8.2kOhm, punkt slut. Sätt genast tillbaka denna resistans.

Det enda du skall ändra är att du skall sätta in en dämpningsresistans på cirka 80kOhm vid ingången samt byta fuzz-potten från 1kOhm till 2kOhm. Dämpningsresistansen kan du montera enligt SM7CZR:s instruktion och använd den vridpot som du konstaterade var 84.4 kOhm häromdagen.

Den där trimpotten du monterat kan du kasta väck också ty den finns inte med i den ursprungliga konstruktionen såvitt jag kan se på schemat.

Om det som du kallar oljud försvinner när du jordar insignalen i jacket utan gitarren såsom jag bad dig testa tidigare så är det brus som kommer från gitarrens mikrofoner och vridpottar. Min teori för närvarande är att du inte hör bruset från gitarren då du kör utan fuzz:en eftersom du inte har den förstärkning av signalen som ligger i fuzz:en.

Jag skall kolla på konstruktionen igen för att se om det går att minska dämpningen på ingången ytterligare men samtidigt minska förstärkningen i kretsen med bibehållen distorsion. Detta är inget du kan komma på genom att slumpmässigt byta ut komponenter så jag föreslår att du väntar tills jag har tid att kolla på detta under sen eftermiddag imorgon.

Sedan vill jag uppmana dig att inte lyssna på det Perkla föreslår ty han vet inte hur du skall förbättra konstruktionen i din fuzz-box. Det kanske kan uppfattas som lite hårt av mig att säga detta men jag kommer inte på något annat sätt att säga det på just nu. Det jag vill är att du skall få så bra hjälp som möjligt att hitta en lösning som fungerar för din gitarr och gitarrförstärkare.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag har med spänning följt den här tråden. I kväll satt jag och tittade på TV, "melodifestival". I stället för att titt vidare, och bara bli arg, så blev jag sugen på att plocka ihop en fuzzbox. För några år sedan köpte jag ju några fina germaniumtransistorer som sedan legat i en låda någonstans.
Efter att ha tittat lite på http://www.geofex.com/article_folders/f ... fffram.htm så blev jag ännu mer sugen.

När jag insåg att jag förmodligen inte hittar "någonstans" utan en total städning så koncentrerade jag mig på att bygga samma krets som TS. Jag hittade en påse med BC549B som databladet påstår skall ha en hfe på 100-150.
Nu har jag testat den lite snabbt och kunnat konstatera följande:
Med volympoten på fullt är volymen klart högre än med fuzzen avstängd..
Fuzz-poten behöver man ha på fullt för att få vettig dist. Allt kommer "på slutet" när man vrider upp den.

Med allt på fullt så har man ganska kraftig dist, men samtidigt faller den bort snabbt. Det låter nästan som om man hade en noisegate som klipper av väldigt högt.
Enligt sidan som jag länkade till så beror det på att kretsen har väldigt låg inimpedans vilken lastar ner mikrofonerna kraftigt. Detta löser man med samma recept som labmaster rekommenderade, en pot i serie med mikrofonen. En spänningsdelare enligt SM7CZR:s recept funkar ju med.
Drar man ner volymen på gitarren (vilket ju är samma sak. Volympoten är ju en spänningsdelare) så börjar det låta mycket bättre. Jag fick dra ner till halv volym. Då började den låta nästan som en rörförstärkare och klippte inte av någonting. Volymen ut förändras knappast något när man drar ner på gitarren.

Jag fick inga problem med brum och brus, så det verkar som att TS har råkat ut för något mysko fel. Mitt bygge är inte speciellt välgjort så det borde ju vara mer känsligt.
Jag har använt de komponentvärden som står i schemat, förutom C1 där jag satte 22uF (när jag ändå hade den påsen framme).
Det är inga fel på kretsen om man bygger enligt schemat, förutom en pot eller resistor på ingången.
Senast redigerad av sm7tjc 19 februari 2012, 00:04:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Perkla vill inget hellre än att TS skall bli nöjd med sin Fuzz så dessa ord tog jag hårt! :cry:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Har sett ett antal gånger att herr labmaster säger saker på ett sånt sätt som att det nästan verkar som att han tigger om en diskussion eller liknande bara för att alla ska veta att det han själv säger är riktigt och det andra säger sällan eller aldrig är bra över huvudtaget, sånna hade jag i mitt liv tidigare.. men dom är borta sen länge ty jag inte klara av att ha sånna i min närvaro :tumner: .. kan inte säga det på nåt bättre sätt just nu.

TS.. hoppas du lyckas med dina byggen.. vill du mig nåt så finns jag på PM, smidigt och lätt..:D i am done with this thread
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag fick inga problem med brum och brus, så det verkar som att TS har råkat ut för något mysko fel.
Bruset kommer sannolikt från gitarrens mikrofoner och vridpottar ty det försvinner när han jordar ingången.

SM7CZR, som jag skrev går det inte att slumpmässigt byta komponenter. Det är ju det som Perkla föreslår gång efter annan. Jag håller med dig om att det är hårda ord när jag säger att TS inte skall lyssna på honom men det är ju inget man behöver hänga upp sig så mycket på. Det viktiga är ju att TS får hjälp att fixa sin fuzz.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Tråkig stämning det blev här...

Jag kan väl säga såhär att jag har lyckats få ett bra ljud nu med ett brett spann av lite dist till mycket mycket mycket dist. Som jag har kopplat nu är det orginalkretsen med ett 82k-motstånd mellan in och C1. Det motsvarade spänningsdelaren (potten på 85k) bra som jag tyckte lät bäst i max-läge. Det konstiga brummet eller bruset är borta.
Så jag är nästan helt nöjd nu!

Det är bara en sak kvar och det är det konstiga fenomenet där fuzz-potten (har provat både 1k och 2k) sticker iväg nåt så in h*vete de sista millimetrarna. Det låter inte normalt. Det är samma grej som i ljudklippen jag postade tidigare, det demonstreras där. Vad kan det bero på? Det blir så både på labbplattan och på kortet.
Skriv svar