Ja det kanske går, men jag slipper helst. Jag är medveten om att man generellt inte får ha två eldstäder på samma pipa i ett hus. Men nu är det inte ett hus jag bygger tror jag...
Om jag omformulerar frågan då så vi slipper diskussioner om att ha samma pipa på två eldstäder: Funkar det att ha ett 110 mm rökrör på 6 alt 4 meter till en vattenmantlad kamin på ca 10-15 kW?
Edit: Jimmy såg ditt inlägg först nu. Man behöver inte kunna elda samtidigt. Man kan ju testa om det går, men det är inget krav så dimensioneringen är för fallet att de INTE används samtidigt. Jag hittar inte så mycket info om dimensionering av de kaminerna. Jag antar att man måste ha ganska mycket data. Rökgastemperatur, luftåtgång, bränsleåtgång, effekt till vattnet etc etc.
Edit 2: I
denna PDF för en liknande kamin står det: "För dimensionering av skorstenen gäller DIN 4705 resp EN 13384. För beräkning kan värdena hämtas från tabellen "Tekniska Data"." Så nu har man lite standarder att leta efter och exempeldata för en motsvarande kamin...