Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Melkutt »

Trevligt bygga du pysslar med!
Skoj med dieslar å båtar =)

Har inte lusläst tråden, men vad är det för CAT snurra?

HCB:Kontrar me denna "klassiker"

:D
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Då ligger du ett steg före med givarna redan :tumupp: bara att mäta lite för att konstatera.
Tryckgivaren borde ha motstånd mellan polerna eller gods om det bara är ett stift.
Tryckvakten skall troligtvis vara sluten när trycket är förlågt.

Låter konstigt om tryckbrytaren är inställd på 10 bar, normalt oljetryck i motorer är 3-5 bar. På bilden ser det ut att stå 1.0 vilket är normalt tryck för oljetrycks varning.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det är nog 1.0 kg/cm^2 ~ 1 bar som du säger.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Marin Elektronik finns nog kvar, dom köpte iallafall grejor i april förra året...
Bara att ringa, trevliga farbröder.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag håller mailkontakt med dem. Tyvärr var det så länge sen denna installation gjordes och han som gjort den (Kaj Krusell) har gått bort sen dess. Det finns alltså inte så mycket dokumentation kvar kring systemet. Men det är ju inte raketforskning så det ska nog gå att få ihop.

Om nån känner att de är bra på sånt här så får ni gärna komma förbi så bjuder jag på en mekstund med kaffe och vissky :madmodder:.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nån som har ett bra tips på ett GSM-larm? Jag vill kunna koppla in ett antal olika givare, t.ex. kölvattennivår, olika temperaturer, spänning, fukt eller godtycklig annan sensor. En snabb googling avslöjar inget inom rimlig peng (1-5000 spänn) som har värst många ingångar. T.ex. denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20221

Då jag redan har en Rasberry Pi, en labjack u12 och en Dovado tiny med 3G så har jag ju alla delar egentligen. Då blir det ju internetlarm och inte GSM, men 3G-nät känns lika driftsäkert som SMS. Sen kan man ju gå in på nätet och se alla ävervakade värden i realtid.
http://forums.labjack.com/index.php?showtopic=5802

Bild
Bild

Vad tror ni? Låter det som en bra idé att mecka ihop ett system av dessa delar? Jag har ju egentligen inte tid att styra men man kanske kan få nån programmeringsintresserad polare att göra det som ett kul projekt...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om du sätter en 3G-sticka direkt i pajen så måste ju den kunna sända SMS?

Ett 3G-modem ser ju ut som en serieport med ett modem för datorn (d.v.s. man snackar med AT-kommandon). Gnokii funkar kanske t.o.m?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ok. Men då stöka med att få till gränssnittet mot stickan också och hantera alla de kommandona. För mig går det lika bra med ett mail som ett SMS, jag har ju samma passning på telefonen oavsett vilket.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, Gnokii fixar antagligen den biten.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu till en annan fråga. Dimensionering av rökkanaler. Det är ju liknande diskussionen tidigare om avgaspipan...

Jag tänkte ha två vattenmantlade kaminer på ~10-15 kW. Typ denna:
Bild
(länk

En ska sitta i styrhytten och den andra i däckshuset. Således får den övre en skorstenslängd på ca 4 m och den undre ca 6 m. Min plan är att koppla dessa på SAMMA pipa och pipan ska vara isolerad. Kaminerna behöver INTE kunna eldas samtidigt.

Hur dimensionerar man skorstenen?

Jag har ett rostfritt rör med 110 mm diameter liggandes som jag såklart vill använda. Jag vet inte om det är för klent men det är ju värt att utvärdera i alla fall. Normalt brukar man ju kanske köra med typ 150 mm pipa på sådana, men så brukar man nog ha längre skorsten också. Man vill ju inte ha för stor pipa heller så man får för dåligt drag.

Kommer det funka med 110 mm pipa? Är det någon som har en bra länk till litteratur etc på hur man räknar?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ska det vara *möjligt* att köra med båda samtidigt, eller har du tänkt göra
någon form av ventil/spjäll för att växla mellan dem?

Hade det bara varit 1st kamin så hade det varit enkelt.
Det beräknas utifrån avsedda bränsletypen, mängden, lufttillförsel som krävs, mm.
(Det brukar rent av stå i installationsinstruktionerna, så man slipper räkna.)
Men jag vet inte hur man räknar om man kör med flera kaminer.

Det jag vet är *att* man får koppla dem på samma pipa
och att höjdskillnaden inte är några problem, snarare tvärt om.

Du skulle kunna kolla med någon sotar-firma. De är oftast hjälpsamma med råd mm.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du installerar i ett hus får du inte godkänt med flera eldstäder mot samma pipa. Om det finns en gammal installation får den dock vara kvar.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Går det att ha två pipor?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja det kanske går, men jag slipper helst. Jag är medveten om att man generellt inte får ha två eldstäder på samma pipa i ett hus. Men nu är det inte ett hus jag bygger tror jag...

Om jag omformulerar frågan då så vi slipper diskussioner om att ha samma pipa på två eldstäder: Funkar det att ha ett 110 mm rökrör på 6 alt 4 meter till en vattenmantlad kamin på ca 10-15 kW?

Edit: Jimmy såg ditt inlägg först nu. Man behöver inte kunna elda samtidigt. Man kan ju testa om det går, men det är inget krav så dimensioneringen är för fallet att de INTE används samtidigt. Jag hittar inte så mycket info om dimensionering av de kaminerna. Jag antar att man måste ha ganska mycket data. Rökgastemperatur, luftåtgång, bränsleåtgång, effekt till vattnet etc etc.

Edit 2: I denna PDF för en liknande kamin står det: "För dimensionering av skorstenen gäller DIN 4705 resp EN 13384. För beräkning kan värdena hämtas från tabellen "Tekniska Data"." Så nu har man lite standarder att leta efter och exempeldata för en motsvarande kamin...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Får man komma och kolla nån dag under våren? Jag åker förbi fartyget flera gånger i veckan och blir nyfiken på vad som döljer sig under plasten!
Skriv svar