PDP-8/L Renovering
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: PDP8 Renovering
Det är ju helt klart att jag svamlat en del. Jag förväxlade hur DOS<->UNIX/Linux är beskaffat. Dessutom menade jag nog mest hur textfilerna ser ut. Problemet har varit större än det är.
Ofta fick man ju inte några radbrytningar i en text fil skapad på Unix om man försökte visa den på en DOS/Windows burk om man överför den som binär i stället för text med FTP.
Dessutom så är ju följande taget ur nattmössan:
> De som programmerat för Unix/Linux vet ju att det är så fortfarande när man
> skriver ut strängar. Man måste skriva ut tecknet både för linefeed och return...
Det är klart att man använder \n...
Ofta fick man ju inte några radbrytningar i en text fil skapad på Unix om man försökte visa den på en DOS/Windows burk om man överför den som binär i stället för text med FTP.
Dessutom så är ju följande taget ur nattmössan:
> De som programmerat för Unix/Linux vet ju att det är så fortfarande när man
> skriver ut strängar. Man måste skriva ut tecknet både för linefeed och return...
Det är klart att man använder \n...
> Ofta fick man ju inte några radbrytningar...
Nja, du får "unix-radbrytningar".
Det är tolkningen av dom som kan vara ett problem.
I fallet med OpenVMS så går det bra att överföra en textfil
i binär-mode, bara den också får record-attribut "STREAM_LF"
så att den kan tolkas korrekt av filsystemet.
Men visst, FTP i text-mode gör att varje ände i överföringer tar
hand om konvertering till/från det aktuella lokala text-fil formatet.

I fallet med OpenVMS så går det bra att överföra en textfil
i binär-mode, bara den också får record-attribut "STREAM_LF"
så att den kan tolkas korrekt av filsystemet.
Men visst, FTP i text-mode gör att varje ände i överföringer tar
hand om konvertering till/från det aktuella lokala text-fil formatet.
Extra skojjigt blir det om man blandar in ett versionhanteringsystem. Saker skapas i Windows (CRLF), commitas, checkas ut på VMS (något VMS-format), commitas, checkas ut på Linux (LF). Problemet är väl det samma som med FTP, men det tog några vändor innan vi fick flaggorna man kan sätta i SVN att funka bra.
Och som sodjan sa finns ingen metadata om formatet i unix och dos, man antar LF eller CRLF. På linux kan jag tipsa om programmet dos2unix (och unix2dos), dock inte så roligt när någon har blandat LF och CRLF i en och samma fil :/
Och som sodjan sa finns ingen metadata om formatet i unix och dos, man antar LF eller CRLF. På linux kan jag tipsa om programmet dos2unix (och unix2dos), dock inte så roligt när någon har blandat LF och CRLF i en och samma fil :/
- anders_bzn
- Kontakt:
Många editorer för dos/windows fixade inte detta utan texten såg konstig ut. I moderna editorer är det inget problem.sodjan skrev:> Ofta fick man ju inte några radbrytningar...
- anders_bzn
- Kontakt:
Jaha. Idag kom jag fram till att jag mätt på fel ställe vad det gäller MTFS3. Det är bra om man har matchande versioner av schema och PCB. AGGGRRRRR.anders_bzn skrev:Ikväll mätte jag MTFS0, !MTFS1 och !MTFS2 på kretsen som gör MTFS3 av dem. Inte ett liv...
Försökte ohm:a mellan kortet där signalerna skapas och NAND kretsen där de ska skapa MTFS3, inte en antydning till kontakt. Utgången på NAND grinden kunde jag ohm:a frammåt till nästa kort, så lite rätt var det. Frågan är nog om jag bara är trött eller om det är så illa som det verkar (bakplanet). Ska kolla var dessa signalerna finns mer någonstans och mäta dem...
Nåja, jag har ohmat signalerna i bakplanet och det verkar friskt. Nu ska jag bara mäta och verifiera MTFS3 också, men det får bli en annan dag!
Ser ut som hela chabraket med radslutskodning har retts ut tillfredställande. 
Någon frågade om ANF-10. ANF-10 var ett nätverk mellan PDP-10-datorer som användes på 70- och 80-talet. Det användes mest innan DECnet var så kompetent, och t.ex. fanns det ett ganska stort ANF-10 nät på KTH (vilket syns på den nät-karta som postades, och som jag misstänker är anledningen till frågan).

Någon frågade om ANF-10. ANF-10 var ett nätverk mellan PDP-10-datorer som användes på 70- och 80-talet. Det användes mest innan DECnet var så kompetent, och t.ex. fanns det ett ganska stort ANF-10 nät på KTH (vilket syns på den nät-karta som postades, och som jag misstänker är anledningen till frågan).
- anders_bzn
- Kontakt:
Har inte rört PDP:n i veckan, men ikväll har jag gjort färdigt en liten sammanställning.
Bakplanet med alla korten (utom fronten) ser ju ut såhär:

För att dokumentera har jag gjort detta. En snabbreferens med bilder på alla korten och schemor för alla med en PDP8/L. Eller kanske för den som är intresserad av hur alla korten ser ut.
Bakplanet med alla korten (utom fronten) ser ju ut såhär:

För att dokumentera har jag gjort detta. En snabbreferens med bilder på alla korten och schemor för alla med en PDP8/L. Eller kanske för den som är intresserad av hur alla korten ser ut.
Mycket ambitiöst! Helt klart smidigt för alla som får chansen att mecka med en 8/L. Kul att för oss andra också 

- anders_bzn
- Kontakt:
Ja, kretskorten är ju enkla. Jag ser dock en svårighet i bakplanet och ena annan i kärnminnespacken. Men allt går ju...
Bakplan kan man ju göra raka, som i 8/e, och kärnminnen är för dom verkligt ambitiösa. En kompis här på forumet håller på att göra ett en-bitsminne nu. För att göra tätare minne senare 

- anders_bzn
- Kontakt:
pbgp:
Jag utgick ifrän 8L där man har enkla kort och ett mycket komplicerat bakplan.
Sen har det gått en 8L i bitar på ebay, inte hel hel maskin men stora delar av en, nätdel, bakplan, chassie och en massa kort (dock långt ifrån alla). Det är sjuka priser på dessa delar! En flipchip kostar aldrig under $25 och main-register korten M220 (flipchips med dubbel bredd) kostar alltid uppåt $70. Jag bjöd för mycket på ett 10-tal kort men vann inte en enda auktion (som tur var).
Jag utgick ifrän 8L där man har enkla kort och ett mycket komplicerat bakplan.
Nåväl, Nu tog maskinen inte MA+SR+1->MA som jag trodde men nära nog. Det var SR Enable som alltid var hög. Problemet löst och nu verkar det vara dags att verifiera/felsöka styrlogiken runt kärnminnet!anders_bzn skrev: Jag har testat lite mer på maskinen och insett att att den räknar fel. Den incrementerar inte MA med ett som den ska.
Den under deposit, spara SR på minnesadressen som finns i MA och ta MA+1->MA. Men den tar MA+SR+1->MA Motsvarande händer under examin. Inte bra, något att fortsätta med.
Sen har det gått en 8L i bitar på ebay, inte hel hel maskin men stora delar av en, nätdel, bakplan, chassie och en massa kort (dock långt ifrån alla). Det är sjuka priser på dessa delar! En flipchip kostar aldrig under $25 och main-register korten M220 (flipchips med dubbel bredd) kostar alltid uppåt $70. Jag bjöd för mycket på ett 10-tal kort men vann inte en enda auktion (som tur var).
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag har lovat lite bilder på ASR-33:an. Nu har jag rengjort den. Bilderna:

På sitt stativ.

Halvfigur. Startknappen och lampan är inte standard, kanske något modifierat kanske fabriksmonterat (tror på det första).

Remsläsaren/stansen.

Under huven, elektromekanik!
Skicket är helt fantastisk. Allt är helt, huven är lite solblekt.
På sitt stativ.
Halvfigur. Startknappen och lampan är inte standard, kanske något modifierat kanske fabriksmonterat (tror på det första).
Remsläsaren/stansen.
Under huven, elektromekanik!
Skicket är helt fantastisk. Allt är helt, huven är lite solblekt.
Var köper man pappersrullar?
Jag vill minnas att det är väldigt tunnt papper i min.
Jag vill minnas att det är väldigt tunnt papper i min.
- anders_bzn
- Kontakt:
Du har svarat själv på din fråga. Jag kollade med Stelladata och de har remsa kvar. 225kr + moms och frakt. Svart remsa finns icke (eller man hittar det aldrig). Jag vet inte om de har papper till utskriften också.säter skrev:Moderna och moderna, det fanns i alla fall med RS-232 anslutning.
På den tiden det var aktuellt, handlade jag remsrullar på StellaData.
Jag har hört ryktas att svart remsa är svårt att få fatt i, vit däremot ska finnas.
Beror på hur kinkig remsläsare du har.
Annars finns ju dessa: http://www.westnc.com/paper-tape-rolls.html men frakten blir nästan lika mycket som pappret. Grovt räknat 130SEK för en rulle (antingen remsa eller utskriftspapper). Men pappersrullarna för utskrift kan man bara köpa dussinvis...
Är det någon som som är sugen på samköp?