Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<

Användarvisningsbild
säter

Re: Combi Mill ala tecno

Inlägg av säter »

#När du nu har nya fina VSD med massa möjligheter skulle du ju eventuellt kunna låta VSD ta encoder-signalen och sedan ställa in Kflop till step/dir output?#

Det tror jag är en mycket bra idé.
Både din och H.O's lösning gör dessutom att man kan skippa encodersplittern, vilken det verkar vara problem med.

Bra grundkurs i CNC-konvertering det här.
Så man ser vilka problem man står inför i framtiden. 8)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hallå,

Detta är bra att ni har kunskaperna om detta, tror att det har blivit en del missuppfattningar från min sida och att felaktiga 'rekommendationer' givits. Jag är inte van med servos så är det bara,
jag har följt de tips och anvisningar jag har fått för intrimmnigen av VSD:na och att det kan vara fel ter sig ju ganska så tydligt nu med att allt strular.

Henrik
Precis som du skriver så borde det ju vara så enkelt att jag ska ställa detta i Torque mode och skita i enkoder splittningen (som rekommenderades av Tero!?)
Visst finns det Tacho på mina motorer så om Tom anser att Velocity är vägen att gå så får återkomma med svaret från Tom.

bobobo
Varför Kanalog, nu sitter den där och har vissa funktioner sominte KFlop har så den får sitta kvar då den är kablerad och klar

säter
Att detta inte är 'bara' är helt klart och jag delar gärna med mig av mina blunder.
Ska bli intressant som sagt att se vad Tom skriver
H.O

Inlägg av H.O »

> Precis som du skriver så borde det ju vara så enkelt att jag ska ställa detta i Torque mode och skita i enkoder splittningen (som rekommenderades av Tero!?)

Men gjorde du klart för Tero att du hade för avsikt att köra i torque mode? Det är som sagt det enda driftläget som inte behöver återföring till VSD-E. I position mode måste du ha enkodern kopplad till VSD-E men då styr den analoga insignalen position vilket inte är hur KFlop/KAnalog fungerar. I velocity mode måste du ha hastighetsåterföring från motorn till VSD-E, antingen i form av encoder eller tacho.

Det är lite kaka på kaka... Styrsystemet (Mach3) och positionsloopen (KFlop + encoder) är digital. Sen tar du den digitala utsignal från KFlop, omvandlar till en analog signal med KAnalog, matar den till A/D-omvandlare i VSD-E som omvandlar tillbaka den till en digital signal som VSD-E sedan "gör sin grej med" och på nytt omvandlar till en analog signal (ström till motorn).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Finns det ingen möjlighet att bara använda BoB-delen på K-analog?
Dvs skippa ±10V och bara använda kortet till gränslägen osv.
Sedan ta ut step/dir direkt från K-Flop? Reglerloopen körs ju då internt i VSD.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det har nog blivit en 7 jä-a soppa av allt detta med missförstånd där jag antar att mina kunskaper i frågan (servon och deras beteende) uppfattats fel. Har roat mig med att gå igenom korr med Tero och klart är att jag har fått svar på frågan som uppstått nu redan i tidigt skede men då det har varit så mycket annat runt i kring med gamla drivarna och deras beteende och brinnande mm.

Svaret från Tom
Torque or Velocity should both work. Velocity is usually the preferred method if the velocity loop in the amplifier is good. Velocity control makes the position loop tuning simpler.
Simple P feedback gain makes a stable system because as we get closer to the position, the error goes to zero, which causes the velocity to go to zero, so we stop at the target position.
Torque (Acceleration) is NOT stable with only P gain feedback.
As we get closer to the position the error goes to zero, which causes the acceleration to go to zero, but this means we keep going faster until we pass the target position!
But this type system can be made stable using some D gain. If you undrstand this Torque mode should work fine.
Yes for any amplifier to operate in Velocity mode it somehow needs to know the velocity either from encoder or a tachometer.
Torque mode does not require any feedback the amplifer just controls the motor current.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, har nu roddat om med de tre VSD:na och satt dessa i Torque Mode, testat med att styra med 1.5V batteri och alla axlarna rullar på så fint så.
Nu är det dags att försöka få detta med KMotion att styra så jag återkommer med en rapport.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ska du skippa encodersignalerna till VSD nu eller?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om jag ska, så nu ska det saneras lite 'onödigt'.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vart ingen sanering men väl lite test med Kmotion och jag får X axeln att röra på sig, nu gäller det 'bara' att få allt rätt för att köra fullt ut.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Lite intressant läsning för er som använder / funderar på att använda Mach3, särskilt post #4.

http://www.cnczone.com/forums/mach_soft ... iable.html
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hallå Vikingen, allt väl får jag hoppas.

Har inte stött på patrull med någon PC hitintills som jag har Mach3 på, men det finns burkar som inte fungerar tydligen. Det viktigaste är att ha en dedikerad PC för Mach3 utan en massa krafs som inte behövs.

I mitt fall nu så kör jag ju inte alls via pporten utan allt sköts av KFlop/Kanalog och kommunikationen sker via USB från Mach till KFlop.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Såja, nu har jag kontakt med alla tre axlarna så nu är det 'bara' finjusteringen kvar i KMotion.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det låter ju positivt.
Det var nog inte så dumt att bli av med encodersplittern.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja men om man sen ska spetsa till det hela så finns ju Velocity Mode och då behövs enkodrarna men som en viss konstruktör sa idag så är det ju differentiellt i både Kanalog och VSD så ingen splitter skulle behövas bara man ser till att ha samma jord på enheterna så kan man haka på kablaget i Kanalog. Suck säger jag bara.....

Nu ska vi först se om inte det blir fart och precision nog med Torque Mode, gäller ju bara att få in rätt parametrar. Man kan ju lugnt säga att man börjar se ljuset i tunnelns ände :)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, nu har jag rörelser på alla tre axlarna i KMotionCNC. Har testat och testa med att få till rätt 'mått' och anständig jog fart.
Nu vet jag ju inte vad man kan tänka sig att en tokken gammal fräs ska kunna prestera men det är ju inget fart vidunder med tanke på bordsvikt.

Ska se om jag kan få till en youtube snutt under kvällen med axlarna joggandes en i taget.
Skriv svar