Dunderklumpen R.I.P. [Ny film sid. 25]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Nja, idén med chopper är att man utnyttjar induktansen och resistansen i motorn för att filtrera en snabbt varierande spänning så att strömmen blir den önskade genom motorn.
Det är en hel vetenskap i sig men i korta drag försöker en spole (induktans) alltid motverka förändringar av strömmen som går genom den. Om man snabbt slänger på en hög spänning (säg 60 V) kommer strömmen inte att bli 60V/R initialt eftersom spolen inducerar en motspänning. Men eftersom tiden går kommer motspänningen att sjunka och strömmen öka.
Chopperstyrningens uppgift är att slå av och på spänningen när strömmen har nått sin önskade ström ström inom ett visst hysteres-spann. Eftersom den switchar snabbt kommer det alltid att ligga en inducerad motspänning över induktansen som gör att spänningen som motorn ser är mycket lägre än matningsspänningen till chopper-drivsteget.
Vilken max-ström som chopper-drivsteget ska ge måste oftast justeras in med någon justerskruv.

OBS: mata aldrig en motorlindning direkt med högre DC-spänning än maximal ström I gånger motor-resistansen, dvs Vmaxdc = Imax*R. Vmaxdc ska inte förväxlas med matningsspänningen till chopperdrivsteget som oftast kan vara mycket högre.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Andax: Riktigt bra förklaring! Behövs inga tillägg.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Ja, det var ju en glasklar förklaring.
Vill man förenkla det ytterligare så kan man ju säga att man egentligen struntar i vad man matar för spänning till motorn. Det är endast strömmen som regleras och den hålls konstant på det önskade värdet.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Fick svar från CNCplus att motorerna klarade upp till 120V.
Antar att det är viktigt med strömbegränsninen då.
Motorerna är på 4A och enligt Gecko kan/bör man strömbegränsa till 2/3 av det. Alltså ~2,7A.

Skyddskåpan målats svart för syns skull. Det är väl det som har hänt sen sist
H.O

Inlägg av H.O »

Vart har du läst/hört att du skall sätta strömbegränsningen till 2/3 av motorns märkström? Det verkar lite konstigt tycker jag...

Vad jag har läst i Geckos Step Motor Basics är att nätdelen inte behöver kunna leverera mer än 2/3 av motorns märkström alltså 2,7A om du har strömbegränsningen ställd på 4A. Men om du har en 4A motor och sätter strömbegränsningen till 2,7A så tappar du moment och utnyttjar inte din motors fulla potential.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Ja jag kanske överlistade mig själv :)
gotis

Inlägg av gotis »

Hehe! jag kör över 300v DC :shock:
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

SATFLÄSK! Måste vara monsterstegisar?
gotis

Inlägg av gotis »

nädå, Berger lahr 3913, 6nm
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jasså jaha.
Har fått ihop X-axeln (den på portalen). Körde med mach3 och det gick riktigt bra. Kunde inte hålla emot när jag körde 15m/min. Hade kernelspeeden på 25kHz så gick inte att dra på mer. Z-axeln är snart klar den med. Y-axeln är i princip klar den med men det fattas ett "fixed block" till kulskruven. Ska försöka lägga upp en film på onsdag.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Åker iväg till metallvaruhuset i Lunda industriområde nu. På vinst o förlust.

Edit: Hittade en platta på 490*490*20. Fick ge 1050,- för den.
Hade velat ha 520*520*20 men det hade kostat ca 3000,-..
Köpte även 13m L-profil 20*20*2 för 150,- som jag kan ha till skyddskåpan. Det blir snyggt!

Kommer bilder och en film ikväll.

Bild
bild
http://s177.photobucket.com/albums/w231 ... 010018.flv
FIIILM!!! :happy:

Kör 10m/min. acc. kommer jag inte ihåg.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

UjUj vad kvick den e! Ser ju skit bra ut. Har du någon uppfattning om hur mycket kraft du har kvar vid det varvtalet?
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Inte så jag orkar hålla emot. Körde som snabbast i 15m/min men sen kunde inte mach3 ge mer. Blir nog ny film imorrn med Z-axeln också 8)

Edit: Kom på att jag har en digital fiskevåg som man kan kolla med. FÅ se om jag hittar den bland allt annat..
gotis

Inlägg av gotis »

Shit pomfritt! det liknar något det, måste kännas skönt att se din skapelse få liv :)

Såg din andra tråd om spindel, måste bara råda dig att satsa lite mer än en glorifierad överhandsfräs, kolla in denna från teknomotor.

http://www.t2cnc.hu/downloads/video/Aluhullam.wmv

e ganska lik den här.

http://cgi.ebay.de/BZT-Elte-Spindel-1kW ... dZViewItem
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Nu är Z igång. Blev nyss klart så körde lite försiktigt i 6m/min.
Det är mer än dubbelt så kul med två axlar än med en. Undra hur alla tre känns 8) Värmer i hjärtat det här.

http://s177.photobucket.com/albums/w231 ... 010038.flv
Skriv svar