/PiKapa eller klippa aluminium
Aluminium kan vara segt att kapa, trotts att det är relativt mjukt. Klippning med gradsax är att rekommendera i den utsträckning det är möjligt och tillgång till maskinerna finns. Vi på Montano kan hjälpa till med kapningen och offererar det efter erhållen ritning. Skall aluminiumet kapas med vinkelslip så finns det särskilt anpassade kapskivor för aluminium. Det är viktigt att du använder rätt skiva eftersom fel skiva kan orsaka onödigt hög värmeutveckning. Använder du en begagnad skiva, så då till att den inte använts på något som rostar. Kapskivan kan överföra rostande partiklar och snittytan på din alumininiumplåt kan ganska snabbt få oönskade missfärgningar.
Kapa ALU-skivor
Re: Kapa ALU-skivor
Såg även detta om AW5754 som kan vara den alu-legering som jag har.
Re: Kapa ALU-skivor
Naturligtvis gör du ju som du vill men tjockleken har inget med skärbarheten att göra, grannen slaktade sin snickarklinga i just samma plåtkvalitet pga. snålhet, han kom en decimeter innan tänderna var väck.
Eftersom jag jobbat med dom flesta sorters lättmetaller så vet jag vad jag väljer för arbetssätt och hur jag ska göra och inte ska göra.

Eftersom jag jobbat med dom flesta sorters lättmetaller så vet jag vad jag väljer för arbetssätt och hur jag ska göra och inte ska göra.
Re: Kapa ALU-skivor
Jag vet inte om durkplåt är gjord av duraluminium vanligen ?
Oavsett har jag kapat massor av durkplåt med vanlig träklinga, på den gamla onda gymnasietiden när jag praktiserade på en båt och vi bytte hela golvet i maskinrummet,
jag minns att jag var skeptisk innan men det gick hur bra som helst, och till min förvåning var klingan jättefin efteråt också, inte en tappad tand.
Vi kapade fullskivor, hade varit lite svårt att göra med sax eller liknande, men med cirkelsåg gick det bra.
Re: Kapa ALU-skivor
Det ska inte vara några problem, gäller bara att se till att klingan inte bromsar ner i hastighet, alltså inte mata på för fort.pi314 skrev: ↑10 juli 2022, 13:23:23 Glenn & Teknikern:
Hur tjockt är tjockt?
Jag är inte i närheten av min plåt nu, men har för mig att den är 2 eller 2,5 mm, plus dom där upphöjningarna i halkskyddsmönstret.
Det är ju inte ren aluminium utan en ganska hård och styv legering. Exakt vilken vet jag inte, men det skulle kunna vara den här.
Det är ju bara att testa annars, en träklinga kostar inte många spänn..
Största problemen är väl dels att det går åt en del material och dels att det blir metallspån precis överallt.
Re: Kapa ALU-skivor
tvivlar på att durkplåt är annat än vanlig ren aluminium med invalsat mönster som halkskydd...
i så fall referens på det tack...
i så fall referens på det tack...
Re: Kapa ALU-skivor
svanted:
Det finns några inlägg bakåt i tråden. Det handlar troligen om AW5754. Jag är inte säker och måste försöka kolla upp detta.
AW5754 består av
Aluminium: 94.2 to 97.4%.
Magnesium: 2.6 to 3.6%
Mangan: 0.5% max
Järn: 0,4% max.
Krom: 0.3% max.
Titan: 0.15% max.
Koppar: 0.1% max.
Bland skillnaderna mellan ren aluminium och 5754 är hur dom hanterar aggressiv miljö, men också t.ex. brottgränsen.
Brottgräns ren aluminium: ≈ 90 MPa
Brottgräns för 5754: 220 - 330 MPa
Hur skillnaderna påverkar val av bearbetningsmetod vet jag inte, men jag gissar att den stora skillnaden i brottgräns har betydelse?
/Pi
Det finns några inlägg bakåt i tråden. Det handlar troligen om AW5754. Jag är inte säker och måste försöka kolla upp detta.
AW5754 består av
Aluminium: 94.2 to 97.4%.
Magnesium: 2.6 to 3.6%
Mangan: 0.5% max
Järn: 0,4% max.
Krom: 0.3% max.
Titan: 0.15% max.
Koppar: 0.1% max.
Bland skillnaderna mellan ren aluminium och 5754 är hur dom hanterar aggressiv miljö, men också t.ex. brottgränsen.
Brottgräns ren aluminium: ≈ 90 MPa
Brottgräns för 5754: 220 - 330 MPa
Hur skillnaderna påverkar val av bearbetningsmetod vet jag inte, men jag gissar att den stora skillnaden i brottgräns har betydelse?
/Pi