Kristaller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman

Re: Kristaller

Inlägg av E Kafeman »

Ja då var det inte 10.7 MHz MF utan 21.4MHz (NDK 21c15dc) vilket påverkar uträkningen av kristallfrekvensen.

Sedan om du väl vet kristall-frekvensen, så är det troligen inte avhjälpt att byta dessa och det är kristaller som kanske inte tillverkats på 30 år, så tillgången är begränsad.
Specialbeställa kristaller går men brukar kosta en rejäl slant.
Högens

Inlägg av Högens »

Men sändare och mottagare e synkade ihop kurvorna e perfekta nu och det va samma fel innan jag bytte kretskorten.
Högens

Inlägg av Högens »

ska jag byta radio så måste jag byta ventilpaket = minst 50-100,000kr. så det e nog billigare att testa byta kristaller.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Finns ju andra lösningar oxå om nu inte kristaller går få tag på och det är att be någon t.ex specialbygga en fjärkontroll med mottagare och ventilstyrningbox.

Färdiga radiomoduler inte dyrt och en reläbox - trots besök vid maskin,projektering och bygge,montering så kommer imte ens i närheten av några 50000 , 10 lax om det kräver tid.
Antagligen lägre - lär ju hitta nån här

Prova kristaller först
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Varför byta ventilpaket??? Slå inte i mej sådana dumheter.
Det är ju som att behöva byta bil för bilradion pajat.
Byta radio är tekniskt en tämligen enkel operation, men kräver lite jobb och kunnande. Känner du någon som kan hjälpa dej så blir det billigare än specialbeställda kristaller, som antagligen inte hjälper om du inte byter vintermössa två gånger.
Hårdvaran för att byta sändare och mottagare, två CC1101 eller liknande, som kan kopiera din nuvarande radios funktion kostar några 10:or monterade på PCB men sedan tillkommer att anpassa spänningsnivåer och programmera inställningar, för vilket du behöver någon som kan och har lite mätresurser.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Hittar han nån i närheten med kort restid så blir det billigt kontant ner fickan

Faktura,kundmöten,konferensresa=10 tusen

:mrgreen:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Vet inte om den här länken kan hjälpa dig finna vad du söker, men kanske ger den dig dig en hint.

http://www.alfakom.se/krist_1.htm
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ring till dom och hör efter. De har service på prylar också. Svebry kan också vara värt att ringa då de har mer än vad som syns på hemsidan, de har också en reparatör.
ds77

Inlägg av ds77 »

När det gäller kristaller verkar de här fortfarande vara aktiva: http://quartslab.co.uk/
Högens

Inlägg av Högens »

Tack För svaren!
men anledningen till att man får byta allt är att Bacho Hydrauto byggde ett komplett system ifrån manöverdosa till drivdonen i ventilpaketet med mikroprocessorer som e programmerade och det går inte att ändra dom pga åldern på systemet. Det e därför jag har bytt kretskorten i radion och mottagaren men vist kan det va samma fel på korten men det verkar otroligt i så fall men då vet jag att det e inte bara till att byta kristaller iallafall.
MVH Stefan
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

jag tror inte det är fel på dina kristaller :)

men sist jag köpte "special" kristaller gjorde jag det här:
https://kve.se/index.cfm?pg=4
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Skulle det gå att byta tillbaka en kristall i taget?
Jag tänker att man då ringar in om det är mottagaren eller sändaren som krånglar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Sitter det verkligen mikroprocessor inuti ventilpaketet?
Du får gärna ta lite bilder på ventilpaketet och hur det ser ut med kabelanslutningar på det så kanske det går att klura ut en modern radio som passar.
Högens

Inlägg av Högens »

Inte i ventilpaketet! men drivdonen sitter i ventilpaketet som styrs av moderkortet som får signalerna från radiomottagaren. Jag ska se om jag kan ta lite kort på systemet.
Skriv svar