Linux-installation Problem... # Ny fråga #
Tanka hem NetInst ISO av Sarge och inget annat.
Allt övrigt tankar du ner efteråt med APT.
Kom också ihåg att skriva linux26 när det står BOOT: så får du Kernel 2.6 med en gång. Helt klart att rekommendera.
Vill du ha ännu mer frågesport innan allt är igång (och framförallt få en extremt slimmad version, min favorit) så skriv expert26 istället för linux26.
Mvh
speakman
Allt övrigt tankar du ner efteråt med APT.
Kom också ihåg att skriva linux26 när det står BOOT: så får du Kernel 2.6 med en gång. Helt klart att rekommendera.
Vill du ha ännu mer frågesport innan allt är igång (och framförallt få en extremt slimmad version, min favorit) så skriv expert26 istället för linux26.
Mvh
speakman
JimmyAndersson: >Hm, men vad gör man när de flesta filer bara finns okompilerade och när "alla" guider bara utifrån dessa filer?
Jag tvivlar på att de flesta program inte finns som paket. Gör dom inte det ska du definitivt byta till Debian.
Eller är det några väldigt okända program du vill använda?
Någon guide ska du inte behöva. Det ska bara vara att installera paketetn för Apache, MySQL och PHP som vanligt och sedan tuta och köra. Om allt går som det ska dvs.
Ser att du tänker lägga in Debian nu. Säg till om det är något du undrar över.
Jag tvivlar på att de flesta program inte finns som paket. Gör dom inte det ska du definitivt byta till Debian.

Någon guide ska du inte behöva. Det ska bara vara att installera paketetn för Apache, MySQL och PHP som vanligt och sedan tuta och köra. Om allt går som det ska dvs.

Ser att du tänker lägga in Debian nu. Säg till om det är något du undrar över.
GNU/Linux brukar väl operativsystemet kallas. Linux är kärnan och från GNU kommer alla nödvändiga program som ligger mellan användaren och kärnan (mv, rm, cp, gcc mm.). Tillsammans utgör dom operativsystemet GNU/Linux. Så har jag fattat det iaf.speakman skrev:Nej, egentligen är distributionen operativsystemet. GNU/Linux innebär egentligen att den tillhör till "communityn" GNU. Linux är fortfarande bara kärnan.
GNU/Linux är fortfarande bara kärnan. Finns inga verktyg i GNU/Linux.
Däremot finns rm mv cp etc. i Debian, som är ett operativsystem. Kolla de första raderna på debian.org som referens.
Och som jag sa, så ingår ju rm cp mv och diverse standardverktyg i "communityn" GNU, men det gör det inte till ett operativsystem.
Operativsystem blir det först när alla komponenter är samlade, som i en distribution t.ex.
Däremot benäms faktiskt (GNU/)Linux felaktigt som ett operativsystem även på vissa "stora" siter, som linux.org etc. Mycket knepigt dock.
Mvh
speakman
Däremot finns rm mv cp etc. i Debian, som är ett operativsystem. Kolla de första raderna på debian.org som referens.

Och som jag sa, så ingår ju rm cp mv och diverse standardverktyg i "communityn" GNU, men det gör det inte till ett operativsystem.
Operativsystem blir det först när alla komponenter är samlade, som i en distribution t.ex.
Däremot benäms faktiskt (GNU/)Linux felaktigt som ett operativsystem även på vissa "stora" siter, som linux.org etc. Mycket knepigt dock.
Mvh
speakman
- JimmyAndersson
- Kontakt:
cykze:
"Jag tvivlar på att de flesta program inte finns som paket. Gör dom inte det ska du definitivt byta till Debian."
Finns kanske det gör, men alla guider jag sett (och det är många) hänvisar till länkar där det bara finns okompilerade "versioner" av PHP och MySQL. Längst ner brukar det stå att det finns GUI-program som gör det lättare att installera, men de kräver i sin tur Python och så finns en länk till (just det) okompilerade versionen.
Om de "kända" programmen även finns som paket, varför skrivs det i princip bara om de man behöver kompilera själv?
-Se själv på t.ex PHP-Portalens sajt som de flesta rekommenderar för de som lätt vill komma igång.
Samma sak med installationen av Gentoo. I online-manualen står det beskrivet hur man (i "text-läge") skapar användare och grupper mm mm. Varför kan man inte göra det i GUI när man installerat det? Det fungerar ju utmärkt i Fedora och om Gentoo och Debian är bättre så borde man väl kunna göra det där också?
"Eller är det några väldigt okända program du vill använda?"
Det beror på om man räknar Apache, PHP och SQL som okända..
"Det ska bara vara att installera paketetn för Apache, MySQL och PHP som vanligt"
Vad är "som vanligt" ? Jag skapade den här tråden just för att få hjälp med att installera Apache, MySQL och PHP. Nu har jag tankat ner 4st olika varianter så det vore kul om Debian verkligen löser installationsproblemem av MySQL och PHP.
Missförstå mig inte nu. Jag är extremt tacksam för alla tips jag fått!
Kan hända att jag behöver några till om inte detta fungerar.
Nu ska jag testa att installera Debian. Ska bli kul.
"I'll be back"
"Jag tvivlar på att de flesta program inte finns som paket. Gör dom inte det ska du definitivt byta till Debian."
Finns kanske det gör, men alla guider jag sett (och det är många) hänvisar till länkar där det bara finns okompilerade "versioner" av PHP och MySQL. Längst ner brukar det stå att det finns GUI-program som gör det lättare att installera, men de kräver i sin tur Python och så finns en länk till (just det) okompilerade versionen.
Om de "kända" programmen även finns som paket, varför skrivs det i princip bara om de man behöver kompilera själv?
-Se själv på t.ex PHP-Portalens sajt som de flesta rekommenderar för de som lätt vill komma igång.
Samma sak med installationen av Gentoo. I online-manualen står det beskrivet hur man (i "text-läge") skapar användare och grupper mm mm. Varför kan man inte göra det i GUI när man installerat det? Det fungerar ju utmärkt i Fedora och om Gentoo och Debian är bättre så borde man väl kunna göra det där också?

"Eller är det några väldigt okända program du vill använda?"
Det beror på om man räknar Apache, PHP och SQL som okända..

"Det ska bara vara att installera paketetn för Apache, MySQL och PHP som vanligt"
Vad är "som vanligt" ? Jag skapade den här tråden just för att få hjälp med att installera Apache, MySQL och PHP. Nu har jag tankat ner 4st olika varianter så det vore kul om Debian verkligen löser installationsproblemem av MySQL och PHP.

Missförstå mig inte nu. Jag är extremt tacksam för alla tips jag fått!

Kan hända att jag behöver några till om inte detta fungerar.
Nu ska jag testa att installera Debian. Ska bli kul.
"I'll be back"

GNU har inte direkt något att göra med Linuxkärnan. Det är inte så att Linuxkärnan tillhör GNU-projektet på något vis. Men tillsammans bildar dom operativsystemet GNU/Linux. Sedan paketeras allt i olika distar.
Jag hittade lite om det på svenska Wikipedia. Kolla första stycket.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linux
Men kollar man på debian.org så får man ju, som du skriver, uppfattningen att Debian GNU/Linux är ett operativsystem. Men jag har ändå fått uppfattningen att det är som jag har skrivit överst här.
Jag hittade lite om det på svenska Wikipedia. Kolla första stycket.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linux
Men kollar man på debian.org så får man ju, som du skriver, uppfattningen att Debian GNU/Linux är ett operativsystem. Men jag har ändå fått uppfattningen att det är som jag har skrivit överst här.
Klart det blir kul, det är ju det roligaste som finns... Sedan att det är så enkelt och går så snabbt gör ju bara det kula lite kortare.
Men när du har installerat Debian så du är nöjd kör du som följer:
apt-get install apache2 libapache2-mod-php4 php4-mysql mysql-server-4.1
Sedan är det bara å luta dig tillbaka (förutsatt att du har lång sladd eller trådlöst tangentbord då givetvis) och konfigurera upp det hela.
Du har iof redan /var/www du kan börja lägga filer på för å göra det enkelt.
Måste du prompt köra PHP5 el.dyl. så uppgraderar du till "testing". Hur man gör det, tar vi när du verkligen behöver det.
Eller om du vet med dig att du måste ha PHP5 på en gång, så hoppa till testing på en gång så slipper du ha en massa gamla filer liggandes efter en uppgradering.
Mvh
speakman

Men när du har installerat Debian så du är nöjd kör du som följer:
apt-get install apache2 libapache2-mod-php4 php4-mysql mysql-server-4.1
Sedan är det bara å luta dig tillbaka (förutsatt att du har lång sladd eller trådlöst tangentbord då givetvis) och konfigurera upp det hela.

Du har iof redan /var/www du kan börja lägga filer på för å göra det enkelt.
Måste du prompt köra PHP5 el.dyl. så uppgraderar du till "testing". Hur man gör det, tar vi när du verkligen behöver det.

Eller om du vet med dig att du måste ha PHP5 på en gång, så hoppa till testing på en gång så slipper du ha en massa gamla filer liggandes efter en uppgradering.
Mvh
speakman
cykze: Det känns ändå inte rätt att kalla GNU/Linux för operativsystem, om inte det har blivit en generell benämning på vilken distribution som helst då förstås.
I Linux ingår fortfarande inga verktyg, oavsett vad Wikipedia skriver.
Men däremot verkar benämningen "operativsystem" användas ganska brett idagsläget, men jag personligen har väldigt svårt att förstå hur GNU/Linux i sig kan vara ett operativsystem.
Mvh
speakman
I Linux ingår fortfarande inga verktyg, oavsett vad Wikipedia skriver.

Men däremot verkar benämningen "operativsystem" användas ganska brett idagsläget, men jag personligen har väldigt svårt att förstå hur GNU/Linux i sig kan vara ett operativsystem.
Mvh
speakman
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Speakman:
Bootade från CD-skivan (från iso-filen som du rekommenderade) och reagerade ungefär såhär:
Följt av:
Vad fort det går!! ISO-filen med Gentoo måste ha varit någon seg betaversion eller liknande (trots att jag tankade hem den senaste 'stabila'.)
Är inte säker på att jag behöver just PHP5. Har glömt skillnaderna mot de andra "versionerna", men 5'an borde ju inte direkt innebära någon nackdel, så om ni inte protesterar så kör jag med PHP5.
Bootade från CD-skivan (från iso-filen som du rekommenderade) och reagerade ungefär såhär:

Vad fort det går!! ISO-filen med Gentoo måste ha varit någon seg betaversion eller liknande (trots att jag tankade hem den senaste 'stabila'.)
Är inte säker på att jag behöver just PHP5. Har glömt skillnaderna mot de andra "versionerna", men 5'an borde ju inte direkt innebära någon nackdel, så om ni inte protesterar så kör jag med PHP5.

Det beror till stor del på okunskap hos guideskribenterna. De flesta guider som tar upp hur man kompilerar allt nämner inte ens begreppet paket. Det tyder på att de helt verkar ha missat paketfenomenet eller att guiderna är väldigt gamla.JimmyAndersson skrev:Finns kanske det gör, men alla guider jag sett (och det är många) hänvisar till länkar där det bara finns okompilerade "versioner" av PHP och MySQL. Längst ner brukar det stå att det finns GUI-program som gör det lättare att installera, men de kräver i sin tur Python och så finns en länk till (just det) okompilerade versionen.
Vill man lätt komma igång så ska man i första hand inte kompilerara själv, om man inte har en anledning till det.Om de "kända" programmen även finns som paket, varför skrivs det i princip bara om de man behöver kompilera själv?
Ett GUI betyder ju inte automatiskt något positivt. Har man kommandona i huvudet så går det snabbare att köra i terminalen.Samma sak med installationen av Gentoo. I online-manualen står det beskrivet hur man (i "text-läge") skapar användare och grupper mm mm. Varför kan man inte göra det i GUI när man installerat det? Det fungerar ju utmärkt i Fedora och om Gentoo och Debian är bättre så borde man väl kunna göra det där också?

För övrigt är inte Debian tänkt att vara lika nybörjarenkelt som t ex Feodora. Vill man ha ett GUI för att skapa användare så får man apt-get:a det.

Mitt fel, jag trodde att du hade koll på det. Men i så fall är det ju det du ska lära dig först. När du kan det så vet du automatiskt hur du installerar Apache, MySQL och PHP genom paketsystemet."Det ska bara vara att installera paketetn för Apache, MySQL och PHP som vanligt"

Okej, byt till "testing" omedelbart efter installation då. Ersätt innehållet i filen /etc/apt/sources.list med följande:
Och kör:
# apt-get update
# apt-get dist-upgrade
Sedan är det bara å installera paketen:
# apt-get install apache2 libapache2-mod-php5 php5-mysql mysql-server-5.0
_SEDAN_ får du luta dig tillbaka å glo in i din /var/www.
Mvh
speakman
Kod: Markera allt
deb ftp://ftp.port80.se/debian testing main contrib non-free
deb http://security.debian.org/ testing/updates main contrib non-free
# apt-get update
# apt-get dist-upgrade
Sedan är det bara å installera paketen:
# apt-get install apache2 libapache2-mod-php5 php5-mysql mysql-server-5.0
_SEDAN_ får du luta dig tillbaka å glo in i din /var/www.

Mvh
speakman
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Måste ha missat något.. När (och hur) byter jag till "testing"?
Tänk på att det är första gången jag använder Debian..
cykze:
"Mitt fel, jag trodde att du hade koll på det. Men i så fall är det ju det du ska lära dig först."
Hade jag haft koll på det så hade jag ju inte behövt skapa tråden överhuvudtaget.
Tänk på att det är första gången jag använder Debian..

cykze:
"Mitt fel, jag trodde att du hade koll på det. Men i så fall är det ju det du ska lära dig först."
Hade jag haft koll på det så hade jag ju inte behövt skapa tråden överhuvudtaget.

Någon gång efter att installationen är helt klar. Tänk på att du måste vara inloggad som root för att göra det som speakman skrev.
>>"Mitt fel, jag trodde att du hade koll på det. Men i så fall är det ju det du ska lära dig först."
>Hade jag haft koll på det så hade jag ju inte behövt skapa tråden överhuvudtaget.
Jag förstod det som att du hade koll på paketen med att det inte fanns någon för just PHP. Eller något sånt.
>>"Mitt fel, jag trodde att du hade koll på det. Men i så fall är det ju det du ska lära dig först."
>Hade jag haft koll på det så hade jag ju inte behövt skapa tråden överhuvudtaget.
Jag förstod det som att du hade koll på paketen med att det inte fanns någon för just PHP. Eller något sånt.

Senast redigerad av cykze 21 februari 2006, 00:09:37, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt: