Vad ska man ha för högtalare till 25W och 8 ohms förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis

Re: Vad ska man ha för högtalare till 25W och 8 ohms förstär

Inlägg av Platis »

Ja
becker

Inlägg av becker »

En förstärkare klarar att lämna en viss effekt, vid en viss impedans, ohm. Ju lägre impedans ju mer belastning på förstärkaren.
En högtalare har en märkning med vilken effekt den tål. Och vilken impedans den har.

En förstärkare som kan lämna 1.000 watt vid 2 ohm, kan kopplas till en högtalare som tål 10 watt och har 8 ohms impedans.
En högtalare med en lägre impedans än vad förstärkaren är specad för är inte direkt lämplig att koppla in. Men det går det också om man inte spelar så starkt.

En förstärkare som kan lämna 25 watt kan döda en högtalare som klarar 100 watt. När volymen skruvas upp för mycket på en förstärkare så börjar den lämna likström. Och det kan förstöra en högtalare.
Det omvända, kraftig förstärkare - liten högtalare, är bättre, mindre risk att man spelar sönder högtalaren då.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Okej. Tack. Detta visste jag inte :)

Då ska jag försöka köpa in 8ohmiga högtalare.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

becker>När volymen skruvas upp för mycket på en förstärkare så börjar den lämna likström.

Detta skulle jag gärna vilja se belägg för.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad som händer är att den börjar klippa, vilket varken högtalarna eller stärkaren inte mår bra av.
Å andra sidan låter det då för jävligt, vilket gör att man per natur sänker volymen.

Den angivna uteffekten är inte vad förstärkaren klarar av att lämna, troligen kan den utan problem mata ut 3 -4 gånger så hög uteffekt.

Uteffekten anges vid en maximalt uppmätt distorsion, enligt någon IEC eller DIN-standard.
Senast redigerad av TomasL 5 april 2019, 08:02:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jo, självfallet, men _likström_ blir det väl ändå inte? Eller tänker jag inte hela vägen fram?
peo007

Inlägg av peo007 »

becker skrev:
En förstärkare som kan lämna 25 watt kan döda en högtalare som klarar 100 watt. När volymen skruvas upp för mycket på en förstärkare så börjar den lämna likström. Och det kan förstöra en högtalare.
Det omvända, kraftig förstärkare - liten högtalare, är bättre, mindre risk att man spelar sönder högtalaren då.
Hur menar du ???
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Al_Bundy skrev:Men andra ord. Nej, nu har den inte stereo.
En skivspelare från 76 som inte är stereo, du skämtar apprilo. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

hcb skrev:Jo, självfallet, men _likström_ blir det väl ändå inte? Eller tänker jag inte hela vägen fram?
Man kan se det som pulsad likström. Dock är hf-innehållet effektmässigt så stort att det blir för bra för diskantelementet vilket kommer att eldas upp först.

Sedan lägge4 jag in en protest; det finns just inget som heter LP-spelare utan det här rör sig om vad man populärt kallar för en ”stereoanläggning”. Vi har ju inte fått se några bilder, så vad den består av är lite oklart men jag chansar.
Det kan ha en skivspelare, vilken spelar vanliga vinylskivor och då troligen både singel, EP och LP. Om denna är ”lös” har den sladd/sladdar med två kontakter(RCA) om det är stereo eller en DIN-kontakt (då ärdet svårare att säga om det är mono eller stereo’ och ofta en lite tunnare sladd som är en jordsladd.
Den verkar ha en kasettbandspelare och så är det detta med förstärkaren. Enligt uppgift kan högtalare mellan 4 och 8 Ohms impedans anslutas och, rimligtvis ska en sådan tåla minst den effekt förstärkaren kan ge. Man tappar några dB ljudtryck med 8-Ohmshögtalare men det är marginellt och med vettiga högtalare är begagnad uteffekt inte mer än någon Watt under normala omständigheter.
Här ska tilläggas att, som nämnts, att när förstärkaren klipper och kör ut fyrkantpulser kan man elda upp nästan vad som helst i högtalarväg.

Sedan, återigen, bilder på hela apparaten, på sladdar osv, hade resulterat i bättre svar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Eftersom diskussionen om 4 eller 8 ohm och om det är stereo fortsätter att pågå, så frågar jag, hur många har läst skylten på den bifogade bilden och vad kan den betyda tro? Kan det möjligen vara en stereoutgång som kan ta 2 st 4 eller 8 ohms högtalare, eller? Bilder och info. om enheten är väldigt enkelt att hitta. Googlar man på Aiwa AF 5080 så finns det en uppsjö av information.
förstärkare.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 5 april 2019, 09:06:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mer info (har folk glömt hur man googlar? :vissla: ) https://philreichert.org/read/0008.html

Maskineriet har uppenbarligen två uppsättningar högtalaranslutningar men troligen är de styrda av en omkastare = A/B.
Den skylten du,Lemuren, visar säger bara vad förväntad uteffekt är för 4 resp 8 Ohms last och då uppdelad i kontinuerlig (sinus) effekt och något slags toppeffekt med en kom0licerad signal.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Den säger mig att man kan använda 2 st 4 ohms högtalare. Annars hade man inte angett detta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lemuren, är det bara vi två som upplevt 70-talet och dessa stereomaskiner månne?! :humm:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Det är nog värre än så, jag har suttit många nätter petat på kristallen för att få en bra signal från kristallmotagaren i mina hörlurar. (Som hade en resistan på 2000 ohm)
kristall_detektor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Al_Bundy skrev:Japp. Men med tanke på att bandspelaren fungerar inte. Troligtvis så har ABS plasten svällt med åren så den går för trögt.

Men andra ord. Nej, nu har den inte stereo.
Hur menar du här?
Menar du att, eftersom kassettbandspelaren inte fungerar är det inte längre stereo?
Skriv svar