Helt rätt Nerre. Med tiden sätter det nog igen...
Att stänga in luft gör man ibland när man vill ha temperaturvakter. Luftens volym och därmed trycket varierar nämligen med temperaturen. Går naturligtvis om man kompenserar för luftens temperatur.Magnus_K skrev:@nifelheim:
Tackar för benämningen "skärande pump". Hittade direkt min nya pump hos Ahsells. Flygt SXM2-GT
Pumpen som hade gett upp såg också ut att ha några år på nacken och jag kan egentligen inte se varför det ska krångla alls. Det som hade gett upp på förra var att flottören hade onekligen legat och skaft mot brunnsväggen och slitage orsakade sen kortis.
Att jag har det krångligt nu är nog just för att det har kommit ner material i en brunn där bara vätska ska vistas.
Den nya pumpen ska även klara av lite skit men problemet verkar vara flottören.
@HUGGBÄVERN:
Håller med. Men sen är det jäkligt kul att krångla också![]()
Gjorde ytterligare en liten skiss. Tror ni det här kan fungera?
Joe skrev tidigare att 10mm vatten ~ 0.098 kPa. Det borde alltså innebära att på dessa 30cm så borde differenstrycket mellan dom två portarna bli något mellan 0 och 2,94 kPa. Dock med ett ± 6,25% fel enligt databladet.
Vad jag förstår så är 0 differens mellan portarna = Vcc/2, alltså agerar sensorn bara spänningsdelare. Databladet säger också att den ger 1V/kPa.
Spontant känns det som att det ska fungera jättebra. Kanske inte till cm-precision för nivåmätning, men till just min tillämpning.
Min fördel blir ju att "sense-röret" alltid töms när pumpen gått en cykel och man har möjlighet att kalibrera sensorn.
Orkar någon kika i databladet och jämföra med det jag skriver så skulle det uppskattas![]()
Har du en pump med rätt tryck och ännu hellre flöde behövs naturligtvis ingen regulator är flödet rätt behöver du ingen strypning heller. Har du en konternuerlig mätning i en djup tank kommer mottrycket att bli väldigt varierande beroende på nivån i tanken. I dom beskrivningar jag läst vill man ha en lugn och fin bubbling oberoende av nivån. För länge sedan har jag justerat sådana nivåmätningar och genom att ändra bubblingen så får man helt bevisligen ett annat resultat. Mycket enklare då att bara sätta in en givare och slipa de andra grejorna som behövs i en bubbelrörsmätning. Idag använder man mer och mer tryckgivare som sänks ner i tanken när man kör nivåmätning med tryck. Det finns massor av andra metoder för nivåmätning och är en sådan bättre väljer man den typen.Nerre skrev:Varför behöver man en regulator? Det är ju röret/slangen som styr vad det blir för tryck? Om man kör med en akvariepump eller liknande med rätt lågt flöde så borde det väl inte vara några problem?Mindmapper skrev:Du behöver tryck, regulator för att ställa trycket, strypning samt tryckgivare, bubbelrör och en del slang och kopplingar. I vissa fall har jag för mig att man även hade en reglering och övervakning av flödet i bubbelöret.
Och vad skulle krävas för underhåll? Röret kommer ju i princip alltid vara fyllt med luften? Möjligen nedersta 1-2 centimetrarna som det kan komma upp lite vätska i? Ich tack vare bubblandet kan det ju inte vara nån risk att det sätter igen?
Magnus_K: Din sista beskrivna lösning har nackdelen att den slutar fungera om röret sätter igen, och det är väl inte direkt rent vatten i den där brunnen? Även med rent vatten så lär det så småningom bli kalkavlagringar som sätter igen (om det nu inte är avkalkat vatten).