Distpedal
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det brukar stå i databladet vad de olika beteckningarna betyder. Brukar även stå där man beställer. Ibland är det i princip ingen skillnad som man behöver tänka på, ibland kan det vara några saker som är annorlunda.
När det gäller trådstorleken så har jag inga direkta mått, men om du har plats så kan du gärna använda sladdar som har 1-2mm tjocklek på ledarna (alltså utan isoleringen). Sedan är det bra om det är riktigt många (koppar)trådar i varje sladd.
När det gäller trådstorleken så har jag inga direkta mått, men om du har plats så kan du gärna använda sladdar som har 1-2mm tjocklek på ledarna (alltså utan isoleringen). Sedan är det bra om det är riktigt många (koppar)trådar i varje sladd.
kondensatorer
eftersom jag aldrig har monterat på ett kretskort så undrar jag om jag fattat det rätt när det bara är den elektrolytiska kondensatorn(kolla på http://www.generalguitargadgets.com -->effects --> distortion --> bluesbreaker) som behövs vändas rätt!? motstånden och dioderna + övriga kondensatorer är bara att slänga på eller!?
Nu har jag fått hem alla delar till bygget(kommer bilder snart).
Eloge till Banzaieffect.com och electrokit... för deras enormt snabba
leveranser. Beställde och fick det på 2 arbetsdagar!
Nu är det 2 frågo som dykt upp här och det är dels en gammal,
dels en ny.
Den gamla är om IC kretsen. Den heter TL 072 i komponentlistan till pedalen och den jag beställde heter också TL 072 men har även tilläget CP på sig. Spelar detta någon roll eller måste jag skaffa en "ren" TL072? Vore snäll om någon kunde svara på det i detta fallet.
Den andra är om dc jacket. det framgår (enligt mig) lite otydligt var på de olika 3 armarna jag ska löda vad!? För i 2 av dom ska ju LED och 9v batteri in och i det andra ska det ju till kretskortet, men vad är vad!?
ps!? Vad betyder VREF i ett kopplingsschema!?
Eloge till Banzaieffect.com och electrokit... för deras enormt snabba
leveranser. Beställde och fick det på 2 arbetsdagar!
Nu är det 2 frågo som dykt upp här och det är dels en gammal,
dels en ny.
Den gamla är om IC kretsen. Den heter TL 072 i komponentlistan till pedalen och den jag beställde heter också TL 072 men har även tilläget CP på sig. Spelar detta någon roll eller måste jag skaffa en "ren" TL072? Vore snäll om någon kunde svara på det i detta fallet.
Den andra är om dc jacket. det framgår (enligt mig) lite otydligt var på de olika 3 armarna jag ska löda vad!? För i 2 av dom ska ju LED och 9v batteri in och i det andra ska det ju till kretskortet, men vad är vad!?
ps!? Vad betyder VREF i ett kopplingsschema!?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
När det gäller IC-kretsen så kan du kolla på mitt förra inlägg igen.
VREF brukar stå för "Volt-referens". Vet inte så mycket mer i detta fallet.
Det här med DC-jacket är lite knepigt att förklara. Skulle nästan behöva bilder på just ditt DC-jack eftersom de brukar se lite olika ut.
Men i princip fungerar det såhär: DC-jacket har tre anslutningar: 2st för spänningsmatning och 1st som används för att t.ex koppla förbi ett batteri (som i ditt fall) när man har en nätadapter inkopplad där.

VREF brukar stå för "Volt-referens". Vet inte så mycket mer i detta fallet.
Det här med DC-jacket är lite knepigt att förklara. Skulle nästan behöva bilder på just ditt DC-jack eftersom de brukar se lite olika ut.
Men i princip fungerar det såhär: DC-jacket har tre anslutningar: 2st för spänningsmatning och 1st som används för att t.ex koppla förbi ett batteri (som i ditt fall) när man har en nätadapter inkopplad där.
Nu är etsningen klar
Nu har jag etsat kortet. Det var mycket enklare med uv-ljuest och etsningen än vad jag först trodde.
Detta är mitt första kretskort i livet så ni kan ju vara snälla att titta på det här worddokumentet och kommentera!!
http://hem.passagen.se/gurra_aktersnurra/process.doc
MVH Gell
Detta är mitt första kretskort i livet så ni kan ju vara snälla att titta på det här worddokumentet och kommentera!!
http://hem.passagen.se/gurra_aktersnurra/process.doc
MVH Gell
- JimmyAndersson
- Kontakt: