Variabelt nätaggregat [BILDER]
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det ser garanterat ut som plåt. Hur som helst så är den redan spacklad så det lär nog gå utmärkt att måla.
Det brukar gå bra att måla aluminium så länge man sprayar flera tunna lager och inte "öser på" allt på en gång. Det kan också underlätta om ytan inte är högblank. På tal om det så har jag nyss målat högblank plexiglas med vattenbaserad färg och pensel, precis som jag gjorde med min router-modd. Det går hur bra som helst att måla det mesta, bara man tar det försiktigt. -Sedan underlättar spackel väldigt mycket.
Det brukar gå bra att måla aluminium så länge man sprayar flera tunna lager och inte "öser på" allt på en gång. Det kan också underlätta om ytan inte är högblank. På tal om det så har jag nyss målat högblank plexiglas med vattenbaserad färg och pensel, precis som jag gjorde med min router-modd. Det går hur bra som helst att måla det mesta, bara man tar det försiktigt. -Sedan underlättar spackel väldigt mycket.
Senast redigerad av JimmyAndersson 1 februari 2006, 22:57:17, redigerad totalt 1 gång.
ALU? Använder vanlig plåt. Lådan mäter (hxbxd) 120x250x150 mm, det är inte kåpan utan själva lådan.
Har inte målat lådan ännu utan lagt på sprayspackel. Fick låna lillasysters kamera (efter mycket tiggande, hot, bönande, mer tiggande fick gå ner på mina bara knän!) så här kommer dom!

Lite suddiga, bilderna gör inte riktigt rättvisa utan det ser riktigt bra ut!
Blir att måla imorrn.
/Robert
Har inte målat lådan ännu utan lagt på sprayspackel. Fick låna lillasysters kamera (efter mycket tiggande, hot, bönande, mer tiggande fick gå ner på mina bara knän!) så här kommer dom!

Lite suddiga, bilderna gör inte riktigt rättvisa utan det ser riktigt bra ut!
Blir att måla imorrn.
/Robert
- JimmyAndersson
- Kontakt:
karlstedt: Ok, om vi ska vara så noga:
"Plåt" är egentligen ett material som har en stor yta (bredd och längd) jämfört med tjockleken. Det behöver alltså inte ens vara metall för att kallas plåt om man ska vara petig.
Men för att förenkla så menar vi i detta fallet en plåt som är "icke-aluminium" utan en annan metall.
Dekor: Det ser mycket bra ut! Väntar med spänning på resultatet av målningen.

"Plåt" är egentligen ett material som har en stor yta (bredd och längd) jämfört med tjockleken. Det behöver alltså inte ens vara metall för att kallas plåt om man ska vara petig.
Men för att förenkla så menar vi i detta fallet en plåt som är "icke-aluminium" utan en annan metall.

Dekor: Det ser mycket bra ut! Väntar med spänning på resultatet av målningen.

Rätta mig om jag har fel, men är inte plåt (stål) vanligare än aluminium?
Kan också meddela att mitt "andra" projekt börjar arta sig riktigt bra.
>>Speakman fixar PICen, Dalle fixar kretskortet och madmodder gav mig layouten+kundvagn på elfa.
Så 'nästan' bara montering kvar. Vet inte vad ni säger men vanligtvis tar planeringen/inköp längs tid. Dessutom ska det påbörjas minst 2 projekt innan det första är klart....
Som sagt mer imorrn!
Kan också meddela att mitt "andra" projekt börjar arta sig riktigt bra.
>>Speakman fixar PICen, Dalle fixar kretskortet och madmodder gav mig layouten+kundvagn på elfa.
Så 'nästan' bara montering kvar. Vet inte vad ni säger men vanligtvis tar planeringen/inköp längs tid. Dessutom ska det påbörjas minst 2 projekt innan det första är klart....
Som sagt mer imorrn!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- NSR_Martin
- Kontakt:
På tral om plåt. Aluminiumplåt är bra att bygga lådor av när man använder trafo för den är inte magnetist påverkad av rtafon,lite sämre att måla men för den oxiderar på ytan så v anlig färg fäster dåligt men det går bra med etsande primer som grundfärg.
Några plåtsorter som är vanliga är:järnplåt(mjuk och lätbearbetad)
stålplåt (Plåt mede mera leggeringar Mer svårbearbetad)
Rostfriplåt (Svårbearbetad Bör ej målas) Korten plåt (används till skorstenar mm) Hardox (slitstark plåt svårbearbetad med vanliga verktyg på grund av att den är härdad)
Det blir ett snygt bygge hoppas att du får mycket glädje av det.
Några plåtsorter som är vanliga är:järnplåt(mjuk och lätbearbetad)
stålplåt (Plåt mede mera leggeringar Mer svårbearbetad)
Rostfriplåt (Svårbearbetad Bör ej målas) Korten plåt (används till skorstenar mm) Hardox (slitstark plåt svårbearbetad med vanliga verktyg på grund av att den är härdad)
Det blir ett snygt bygge hoppas att du får mycket glädje av det.
Tjenare, har varit internetlös (förutom på skolan) några dagar nu.
Ivilket fall som helst har jag inte gjort så mycket mer än att måla lådan pga nytt projekt!
Det är mitt projektarbete till skolan jag håller på med (mer om det i ny tråd sen men det blir riktigt roligt!).
Kommer inte använda någon fläkt som det ser ut nu beror väll lite på temperarturen i lådan.
Tog några bilder på hur det ser ut nu...

Ursäkta för den dåliga kvaliteten på bilderna!
Inköpslistan är lite rolig när det kommer från "hoppets låda" och farsan.
Electrokit:
Variabelt nätaggregat Artnr:12100809
Ringkärnetrafo Artnr:41000236
Panelinstrument (0-30V) Artnr:41000022
Panelinstrument (3A) Artnr:41000013
Kjell
Labbhylsa för panelmontage (svart) Artnr:37883
Labbhylsa för panelmontage (röd) Artnr:37886
+massa andra "bra ha saker"
Hoppets låda
Chassikontakt
80mm-fläktgaller
Material till själva lådan
Kabel
Lokala affärer
Sparyfärg
Sparyspackel
Ivilket fall som helst har jag inte gjort så mycket mer än att måla lådan pga nytt projekt!
Det är mitt projektarbete till skolan jag håller på med (mer om det i ny tråd sen men det blir riktigt roligt!).
Kommer inte använda någon fläkt som det ser ut nu beror väll lite på temperarturen i lådan.
Tog några bilder på hur det ser ut nu...

Ursäkta för den dåliga kvaliteten på bilderna!
Inköpslistan är lite rolig när det kommer från "hoppets låda" och farsan.
Electrokit:
Variabelt nätaggregat Artnr:12100809
Ringkärnetrafo Artnr:41000236
Panelinstrument (0-30V) Artnr:41000022
Panelinstrument (3A) Artnr:41000013
Kjell
Labbhylsa för panelmontage (svart) Artnr:37883
Labbhylsa för panelmontage (röd) Artnr:37886
+massa andra "bra ha saker"
Hoppets låda
Chassikontakt
80mm-fläktgaller