Nja optimal skulle jag nog inte kalla den iof, jag får längre streamers än sådär med enbart min flybacktrafo. Du bör ju få bättre än vad trafon klarar att ge ensam, Vad kör du för drivkrets till trafon? entrisseversionen är ju helt värdelös, med en bra driver kan du nog boosta uteffekten minst 100&
Jag har en liten undran när det gäller dessa lustiga experiment - vad finns det i den andra änden av ljusbågarna? Det verkar som de bara slutar ute i tomma luften, men något måste det väl ändå finnas som leder strömmen tillbaka till källan? Hur som helst ser det coolt ut, speciellt den stora varianten.
Det är en jäkla massa elektroner som sprutas ut med en satans fart och som krockar med luftens atomer som tillförs energi. Detta får då en elektron runt kärnan att hoppa ut till nästa bana som ligger längre från kärnan. När den sedan någon få ns senare hoppar tillbaka så utsänds en foton som i detta fall ger den blålila färg som är så typisk vid urladdningar, förmodligen till stor del från kvävet i luften.
Ja det kan man nog göra på vissa. Den N2 lasern som jag gjorde för ett antal år sedan så var visserligen urladdningen mycket mörkt blå och hade inget lila i sig alls. Den arbetade på 337.1nm så laserstrålen i sig kunde jag inte se utan ett papper framför men urladdningen kunde jag precis se om det var släckt i rummet.