Jag försöker desperat förstå kretsen.
På bussen idag kom jag på en elementär sak.
Vi har ju tidigare konstaterat att frekvens styrs av Beta och att den styrs linjärt.
Digitala potten har 100 steg och är linjär, minbeta är c.a 1/1000 vilket ger 20kHz när maxbeta är 1.
Så nollte punkten (Rlöpare=0) ger 20Hz MEN nästa punkt ger 200Hz och punkten därefter 400Hz osv allt för att det är beta som styr och potten är uppdelad i hundra steg.
Så jag har alltså 200Hz som upplösning (förutom nollte punkten) dvs jag kan teoretiskt mäta vid 20Hz men nästa mätning blir vid hela 200Hz och ärligt talat är det här man ofta är intresserad av hur en högtalare beter sig och i det här fallet kommer jag börja med att inte höra/mäta nåt alls för att sedan höra/mäta en högtalare som redan är igång.
Jag kan inte ha det så.
Det finns två lösningar på problemet som jag kan komma på:
1) Byt till logaritmisk digital potentiometer (och även den analoga för all del)
2) Jag delar upp svepet och växlar mellan två integrationskonstanter (läs motstånd) så att jag kan välja mellan 2Hz-2kHz och 20Hz-20kHz för genom att gå ner en faktor 10 i frekvensspann får jag hela 20Hz i upplösning!
Det är ett ganska enkelt ingrepp att byta integrationskonstant och göra 2:an men det är tråkigt att inte kunna svepa hela AF-området MEN det kan jag ju med standardinställningen (20Hz-20kHz) det är bara det att upplösningen är lite dålig.
Sen har jag verifierat att minfrekvens hos svepet ÄR beroende av sveptiden (även om gott om tid borde finnas för VLF), jag testade precis med 10nF (100*10nF*1M~1s) och med 100nF (10s, pss) där 100 är det antal steg som räknas innan ny Auto Trig (U/D) kommer, med 10nF ser jag nu att minfrekvens är runt 500Hz medans med 100nF så är minfrekvens runt 50Hz.
Jag förstår inte detta för alla 100 stegs frekvenser borde lugnt kunna få plats på 1s, eller?
Så om jag skall kunna se alla frekvenser i 100nF-fallet så är det typ 5s svep och 5s dött vilket innebär ett tålmodigt studerande av en långsamt blinkande skärm, men det går
Här behöver man egentligen inte se varken LF eller HF för jag vet ju vad jag har nu och det är bara att tänka att man har 20kHz/10cm dvs 2kHz/cm, observera att 20Hz då motsvarar 0,1mm

, så detta måste vara fel men samtidigt blir det ihopknökat om alla frekvenser skall visas på en skärmbredd så det är inte helt orimligt DÄREMOT är det inte så praktiskt användbart SPECIELLT om man är intresserad av just 20Hz-200Hz.
Ska jag bygga KFD så får jag nog följa upp med modifikation av KFG så att jag får mina två frekvensområden att svepa för som sagt kommer jag utkomma med en digital lösning som löser problemet bättre men till dess funkar faktiskt det här helt analoga systemet relativt bra, speciellt med modifikationer, det roliga me 10s-svep är att man faktiskt ser frekvensgången rätt tydligt och kan få ett hum om hur det det ser ut, sen kan man byta område och analysera LF bättre, det som retar mig är att jag måste nyttja så lång sveptid att det blinkar kraftigt (tycker 10 rutor på 500ms tot borde räcka).
Jag repeterar: 10nF ger bara 500Hz och 100nF ger 50Hz som minfrekvens.
Funderar nästan på att ha justerbar sveptid, då sätter man en sveptid utifrån dom frekvenserna man är intresserad av och hur mycket man vill att skärmen skall blinka sen har man en momentan-brytare som verifierar lägsta respektive högsta frekvens (fast jag undrar om den är så relevant för jag har redan nyttjat en sådan och fått reda på att den digitala potten KAN ge 18Hz-22kHz men som synes vet jag inte riktigt om den gör det, beroende på sveptid är det i alla fall)
Just nu lutar det i alla fall åt att jag implementerar momentanbrytare för Max/Min_Check, potentiometer för Sweeptime (10nF*1M min, 100nF*1M max<=>1uF*10k respektive 1uF*110k ty jag har mest 100k-pottar), vippbrytare för Range (22k*500pF std, 44k*500pF max, lyft upp 22k och skarva i en 22k till) och jag drar ut U/D-signalen (Auto Trig).
Då har jag att jag kan svepa från 2Hz till 2kHz med 20Hz som upplösning, sen kan jag svepa från 20Hz till 20kHz med 200Hz upplösning vilket kan tjäna som en grov uppskattning LF-mässigt av DUT och att man byter område för att få bättre upplösning i LF, samtidigt ska man komma ihåg att 200Hz i upplösning hos frekvenser >2kHz inte är att pinka på och dom mätningarna kan jag alltså göra med standard-inställningen (när jag t.ex mäter på mina rörförstärkare är jag faktiskt mer intresserad av HF än LF för LF brukar ge sig om man har en schysst OPT, dessutom går LF-responsen ofta ner under 5Hz).
Slutligen undrar jag om jag ändå inte skall trycka in ett till Range, varför inte 200Hz-200kHz när jag ändå håller på
Den första varinten av min KFG jag byggde hade faktiskt tre Range, det enda som inte lockar med fler än två Range är att det kräver halvdyr vridomkopplare MEN jag ser nu i D.T.N Williamsons FANTASTISKA dokumentation över hans förstärkare att där finns en amplitud OCH fasplott från 1Hz till 1MHz, hur sjuttsingen lyckades han med det 1947? Det fanns ju inte datorer då eller ens Transistorer då
Sådana grafer skulle jag vilja göra!
Försöker ta kort på grafen.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.