ADiS CNC-maskin [Extremt massa Bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Om man inte vill lägga ner en mindre förmögenhet på en egenhändigt byggd CNC, vilken precision kan man då förvänta sig att komma upp i? Visst kulskuvar och sådana grejer använs ju förstås.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Ser att ingen vill svara dig och för att jag har lite tråkigt så gör jag det :D
Det min klarar av är 0.01 om jag inte minns fel, kan ha vart 0,001 också. Men fortfarande, 1/100 är inte illa! :)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Henry:
jag fräste den här igår:
Bild

de tre små sakerna ska vara 108.0 * 40.0 mm, när jag mäter med skjutmått får jag det till 107.7 * 39.8 mm

hur bra det blir beror ju på ganska många faktorer
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Hade visst glömt bort att jag ställt en fråga här. :)

0.01mm var bättre än jag trodde man kunde få, kanske en 0.05 om man hade tur eller knappt det. 0.001 hade ialf varit betydligt över mina förväntningar. Det var intressant att veta. :)

strombom: någon få tiondel hit eller dit tycker jag är acceptabelt så länge man inte skall göra någonting med 100-dels mm precision eller så. Och som du säger så beror det ju också på många olika faktorer hur det sedan blir i slutet.


Tackar för era svar. :)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Strombom
Är det delar till roboten?.
Plexi är ju extra jobbigt att få exakta mått på, eftersom minsta lilla värme källa ser till att plasten utvidgas & sedan när fräsen har passerat stället så drar plasten ihopa sig vilket resulterar i något mindre mått!.
Jag gjorde en liten test & spände upp en halv meter lång 4mm tjock plexibit & skruvade fast den i ändarna!. Några dagar senare när jag kom tillbaka & rumstemperaturen hade ökat med 15c då stod plexiskivan upp som en båge med ett spel på runt 2cm!.
Men som sagt så vid optimala förutsättningar så kan man köra väldigt exakt, då jag skar ut en alu ring som skulle vara 60mm & blev 60.00Xmm, tyvärr så klarade det digitala skutmåttet inte att visa tusendelssiffran :wink:
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

strombom, det där så jävligt fint ocj exakt ut... :)
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Adis skrev:haha kul att höra att ni gillar den :D
Jag, skriva en bok? haha tvärt emot vad mina päron säger :lol:

tjadu... det har kostat :roll: 1kr? :lol:
Det var så att allt började med en pick-n-place maskin som jag fick köpa
från Syntronic för 1kr. Jag sålde maskinen för 10.000kr och behöll stegmotordrivningen.
Stiligt, bra jobbat Adis! :vissla: :bravo: :tumupp:

En fråga!

Du köpte en P och P maskin för 1 krona av Syntronic!
Syntronic, Kista, Gävle, Lund, Götet?? Skulle dom skrota den????
Hur sjutton kom du över den? P och P maskiner är ju inte direkt
sånt man bara skrotar av!!

Hur kommer det sig att du lyckades sälja maskinen för 10000kr
utan stegmotordrivningen? Skummt, vad skulle snubben som köpte
den med en P och P maskin till utan styrning?

Vilken CNC mjukvara använder du?

/Funkis
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Tack funkis


Jag tog maskinen för att jag ville bygga en cnc maskin men så fick jag hjälp här på forumet att det inte var stegmotorer i den osv. Dom där DS:n för styrning utan stegmotorer användes inte i maskinen. De var till för något extra som man kunde koppla på maskinen. Han som köpte den hade flertal sådana maskiner men något nyare. Det han skulle använda sig av den direkt vet jag inte men han sa för att mäta ut alla bitar så han kunde bygga om de andra. :roll:

Mjukvaran jag använder är Mach3:
http://www.minitech.com/software/Mach1/mach1_index.htm
Senast redigerad av Adis 10 juli 2009, 10:41:20, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal
Inlägg: 7996
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Som jämförelse kan jag nämna att en slipmaskinen vi tillverkar på jobbet har bl.a. två meterlånga slider med linjärmotorer stående på varandra, och att felet vid en cirkelrörelse ligger inom 0.00005mm. Ganska bra får man nog säga.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

..................ligger inom 0.00005mm !?????

Vad är detta för fantasi siffror? I vilken miljö används dessa maskinerna i?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Att den teoretiska precisionen har den upplösningen är ju inte omöjligt, alltså att en puls ger en förflyttning på 5/100000mm p.g.a att man har en extrem utväxling.
Men mig veterligen så finns det inget material i värden som är så rakt som dom siffrorna!.
Så den faktiska (mekaniska) noggrannheten måste vara betydligt sämre!.
Gimbal
Inlägg: 7996
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Det är inga fantasi- eller teoretiska siffror utan taget direkt från kontrollmätutrustningen. Det hela är mätt direkt på översta sliden när den gör en 3.2mm stor cirkel med en hastighet av 10mm/sek. Detta gäller dock en ny slidtyp så våra gamla maskiner är något sämre, dock fortfarande bland de bästa i världen. Recept: hydrostatisk lagring och linjärmotorer, dvs ingen mekanisk koppling/förslitning i sliderna, fina saker om än inte helt gratis. Ungefärligt pris 1 miljon/ton, och en maskinen väger några ton.

De går dygnet runt i industriell miljö och slipar ex. ringarna i kullager.

Det är knappt jag vågar nämna vår nya supermaskin som efter ca 10års utveckling premiärvisades på Hannovermässan 2005. Kan i förbigående säga att på den sitter en 2-dimensionell glasskala med 0.1 nanometers upplösning. Där har ni nått att sikta på :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

.................... De går dygnet runt i industriell miljö !

Förlåt mig men....

Jag har svårt att acceptera dina siffror som relevanta med ovanstående 'miljö' som grundpelare. För att kunna nå sån noggrannhet krävs ju en enorm temperatur kontrollerad labbmiljö** och ingen industriell miljö. I teorin kanske dessa siffror finns men fan inte på verkstadsgolvet! och det är vad jag kallar för 'industriell miljö'.

Har inga som helst planer på att satsa på nåt sånt, har tidigare jobbat med högprecisions utrustning så lite humm har jag om 'temperering' mm.

** labbmiljön har också att göra med hur berggrunden under fastigheten ser ut och används. Har jobbat åt/med Lennart Nilsson och hans olika projekt med bl.a elektronmikroskopi och avancerad optisk mikroskopi som referens till mitt 'vetande'
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30108
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den där maskinen måste alltså kompensera för längdutvidgningen i materialet den själv är byggd i?
Gimbal
Inlägg: 7996
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Sliderna jag nämde var meterlånga, slagen är däremot betydligt mindre. Sen var detta uppmätt direkt på sliderna, ute i verktygspetsarna blir det naturligtvis något sämre.

Miljön är extremt industriell, skitig med andra ord. kylvatten och hydraulolja måste naturligtvis ha hyffsat rätt temp. och maskinen måste uppnå en stabil arbetstemp innan jämt resultat produceras.

Sedan mäts arbetsstycket kontinuerligt medans det slipas, fast det har ju inte direkt med slidernas upplösning att göra, men det ser till att kompensera eventuella fel pga värmevandringar i stativ odyl.
Skriv svar