xxargs skrev:ballonghelium innehåller 15-20% syre - detta för att barnen inte skall svimma om de andas in ballongheliumet ur ballongerna för att 'prata kalle anka'rogerk8 skrev:Varför är Helium så dåligt, det går ju lätt att få tag i iom ballonger.
Sodastream låter annars smidigt, tack!
MVH/Roger
ren helium är på 200 bars flaska och betydligt dyrare gas.
---
det är väl bara en slang ur sodastream-maskinen och sedan trycka väldigt försiktigt (annars kanske det blir ommålat igen...)
för bättre kontroll på flödet behöver man samma typ av regulator som används för argontuben för MIG/MAG svetsen.
Det finns adaptrar mot dagens sodastream-flaskor och tryckregulator med manometrar att köpa hos butiker som hanterar öl och bryggeriutrustning för hobbybruk - det kanske handlar om en tusenlapp totalt för en kit med adapter och manometer, men en sådan håller sedan en nära evighet. - köp extra gummipackning för adaptern när du köper denna.
Har man redan tryckregulator med manometer för Argontub för MIG/MAG-svetsen så räcker det adaptern eftersom tryckregulatorn och dess fattning är samma för kväve, argon och andra inerta svetsgaser och kolsyra (regulator för syre och acetylen har andra - inkompatibla fattningar)
Detta är ju nästan självklart om nån annan än jag hade tänkt efterballonghelium innehåller 15-20% syre - detta för att barnen inte skall svimma om de andas in ballongheliumet ur ballongerna för att 'prata kalle anka'

Tack för övriga tips men jag tycks numera ha dom tips jag behöver dvs vingas respektive liten mängd lacknafta vid avslutad lackning (och bara röra om vid ny lackning).
MVH/Roger