'Wizard' för AVR-utveckling

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Avinstallera paketet python-wxgtk2.4, som jag tror att du har installerat, och lägg in python-wxgtk2.6 istället.
barnie82se

wow!

Inlägg av barnie82se »

Perfekt! Bra jobbat! Nästan lite lustigt att du råkade gjort programmet just för de avr jag använder!

Tackar!
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Grymt bra och användarvänligt program! Går det inte att fixa så man man relativt enkalt själv kan lägga in stöd för andra µC?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Tackar :)

Virror: Modellerna ligger, tills vidare, i början av filen avr_app.py. Det är enkelt att lägga till nya modeller. I alla fall var det enkelt med Tiny2313 och Mega48/88/168, eftersom de liknar varandra rätt mycket. Det är möjligt att det kan bli problem med andra modeller.

Enklaste sättet att lägga in en ny modell är att ta en större modell, kopiera den och sedan ändra det som behövs. För att t ex lägga in Tiny2313 så tog jag en kopia på Mega48/88/168-strukturen, ändrade och tog bort så att den beskrev Tiny2313 istället. Att gå från Mega48/88/168 till en större AVR kan kanske bli svårare. Då kan det behövas några extra rader kod i programmet.

Kör du den färdigpaketerade Windows-varianten (zip-filen) så kan du _inte_ lägga in modeller själv. Det måste göras i källkodsfilen avr_app.py, som i sin tur kräver Python och wxPython för att köras. Men det kommer säkert gå i framtiden...

Är det någon speciell modell du vill ha inlagd? I så fall kan jag fixa det.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Det är lungt, det finns ju 2313 och mega48, det enda jag behöver för tillfället. Jag kör det färdiga windowspaketet eftersom jag har det på min användare i skolan där man inte kan installera några program.
klintan

Inlägg av klintan »

de står att du lagt in mega128 dock finns den inte me, du kanske inte lagt upp den nya filen ännu ?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Tyvärr kan jag inte fortsätta underhålla zip-filen med det färdigpaketerade programmet. Så du får lägga in Python och wxPython (i den ordningen) och ladda ner och köra filen avr_app.py, som jag länkar till i första inlägget, tyvärr. :(

Det är möjligt att jag återgår till att tillhandahålla den färdigpaketerade versionen i framtiden.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Kanonbra jobbat, helt perfekt för nybörjaren. Problemen jag har är att jag får svarta ränder i programmet (se bild), kanske nåt kompabilitetsprobs med min dator? Samma både med linux och win-varianten. En annan sak jag undrar över är delaykoden, var hamnar den för jag lyckas inte se någon?

Bild
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Kul att du gillar det. :)

Konstigt att det blir så där konstigt. Har du provat att ändra storleken på fönstret? Provade du både med py-filen och den gamla exe-filen som ligger i zip-filen?

Jag ska kolla upp det här när jag får tid. Säg gärna till om du upptäcker fler felaktigheter.

När det gäller delay-koden så betyder kryssrutan att F_CPU sätts till den valda klockfrekvensen och att "avr/delay.h" inkluderas. Du ser det bara när du väljer att generera fullständig kod. Naturligtvis borde delay-kryssrutan vara inaktiverad när man inte har kryssat i att man vill ha fullständig kod. Ska fixa till det där.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Japp, provade med båda filerna och ändra storlek hjälper inte. Men om ingen mer har problem låter det som om felet är hos mig.

Delay: Ok, då är jag med :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag tror inte att felet ligger hos dig, såvida du inte har upplevt samma fel med andra program. Det är som vanlig väldigt svårt att veta exakt vad som är fel när man inte har datorn framför sig. Men jag ska försöka kolla på det.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

En liten grej som jag upptäckte var att det saknas ett ";" efter Baud Rate koden när man genererrat kod, men det kanske du fixat redan.

Edit: ingen som kan lägga upp en zip version av senaste versionen? Kan nämligen inte installera program på skolans datorer : (
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det är fixat. Jag har uppdaterat zip-filen.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Händer det nått mer på detta projekt? Tycker att det är ett grymt bra program, använder det ofta. :D
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Kul att du har fått användning av programmet!

Projektet är inte nedlagt, men jag måste starta igång något nytt AVR-projekt själv för att se vilken använding jag får av programmet. Därefter kan jag börja fixa sånt som jag inte tycker fungerar bra och lägga in andra nyttiga funktioner. Det kanske är dags att kolla i "att göra"-listan och sätta igång med något...

Du får gärna rada upp saker du stör dig på i programmet.
Skriv svar