Hej igen! Tänkte det var dags för en uppdatering i projektet. Jag är i princip färdigplanerad när det kommer till just högtalardelen, har beställt alla delar jag behöver och väntar bara på att de skall dimpa ned i brevinkastet.
Jag har fått tänka om angånde effektmodulerna, de jag hade tänkt klämma in i locket på väskan. Eftersom jag bara har line-nivåer (något låga sådana, uppe och nosar på 0 dBv innan det distar om jag skall tro "oscilloskopet" i visual analyzer) från alla synthar jag tänkt koppla in, samt är osäker på impedanserna från dem, verkar det vara rätt mycket hit-and-miss vilka pedaler som funkar med synthar. Inte speciellt sugen på att löda ihop massa pedaler som sedan inte kommer fungera ordentligt... Har försökt googla runt och försöka luska ut hur man skulle kunna modifiera kretsarna för att de skall få lägre in-impedans, men det har inte direkt burit frukt. Måste jobba lite på elektronikkunskaperna känner jag!
Det finns ju ändå rätt goda möjligheter till att tweaka ljudet från syntharna, så att jag tänker att jag skall montera in några fler chip-size synthar i locket istället. Typ Bleep labs Nebulophone, kanske till och med flera sådana
http://bleeplabs.com/store/nebulophone. Detta hänger ihop med min första fråga till er elektronikfrälsta:
1. Jag har köpt ett gäng regulatorer i miniutförande (
http://www.ebay.com/itm/262094518291), är det bara att göra en enkel parallelkoppling ut från den om jag vill försörja flera moduler med ström från samma regulator (Inga problem med strömmen, sakerna drar inte mycket)? Jag läste nåt om Cross-talk, att komponenterna skulle kunna påverka varandra och att ett motstånd borde kopplas i serie, typ.
2. Och en förlängning av den frågan, jag har väntar på min PSU (24V DC 120W) som jag hade tänkt skulle driva hela väskan. Är det dumt att bara parallelkoppla här med? Jag tänker att man har en "skena" där man kopplar in Förstärkaren som skall gå på 24V, sen alla regulatorer. Blir det problem? Jag kommer nog behöva återkomma för hjälp med jordning också, har läst en del om "ground-loops" och vill undvika dumma kopplingar som förstör med brummande.
3. Jag har två 4-kanalsmixers (mono) som jag skall montera in för att kunna styra nivåer och få allt ut genom högtalare eller line-out. Jag skulle behöva lite hjälp med att konstruera en enkel summeringskrets för att slå ihop de två utgångarna från mixrarna, gärna baserat på transistorer (2N3904?) hellre än OP-amp, så att jag slipper tvåpolig strömförsörjning. Vad jag förstår är det viktigt med låg utimpendans för att kunna förstärka signalen ordentligt i följande steg. Jag behöver inga potentiometrar för att styra nivåer eller så. Liknande denna, men jag vet inte om det bara är att byta ut transistorn? (Den finns inte hos ELFA) Eller om någon har en invändning så lyssnar jag!
Hoppas på lite hjälp här så att jag kommer vidare, kanske jag till och med kan sitta och muppa lite i mellandagarna!