Hursomhelst så verkar det fungera nu med PC'n! Har skurit några centimeter i en balk utan att nåt skenade iväg eller glitchade ur. Får hoppas att det håller i sig så även när jag kopplar in limitswitchar och triggern till relät.
Ja toslink koden e jue opensource så bara rycka o utgå ifrån om man vill. =)
Små datorer har jue en förmåga o vara störnings känsligare plus att man oftast inte har dom i en plåtlåda. så bara den isoleringen kan göra mkt..
ja planerar jue o stoppa en lattepanda i mitt projekt som primär dator.. men kapsla den i en alu box
Det var när jag använde en Raspberry Pi 2 + picnc som ingenting fungerade riktigt bra. Skärmen blinkade vilket väl förmodligen berodde på HDMI. Motorerna fick falska step-signaler, nödstoppen triggades m.m.
Installerade nätfilter, mässingstrumpa över slangpaketet, rejäl jordning och så vidare men märkte ingen förbättring.
Bytte till en gammal PC med VGA och trådlöst tangentbord/mus och då försvann alla symptom vid triggning av plasman. Det ett enda problemet jag hade kvar var att limitswitcharna stördes av stegmotorerna men det löste jag med att sätta 1ms debounce i LinuxCNC. Det går förmodligen att sänka ännu mer eftersom störningarna från chopperdrivningen handlar om mikrosekunder.
Dessutom är datorn betydligt kvickare och trevligare att hålla på med. 3D-vyn i LinuxCNC går t.ex att använda nu.
Såhär i efterhand så var det ändå lärorikt och jag tror nog att åtgärderna ändå har nån effekt eftersom många med kina-plasmor verkar få problem även med PC.
Inget avancerat. Har en jordpunkt på bordet dit jag dragit en 6mm2 till styrskåpet och en 6mm2 till gruppcentralen. Strumpan på slangpaketet är kopplad till chassit på plasmaaggregatet.
Jordspett verkar rekommenderas av många, men det kändes inte som nåt alternativ. Om nån vet hur man egentligen ska göra så är jag öppen för förslag.