Drivmedel skrev:Har nu testat med endast en av de senare givarna och det funkar inte heller i hopp med WMS:en.
Programmet för Android som jag lyckades till sist få att funka med de senare givarna och de äldre heter "DS18x20_Temperature" men krävde pullupmotstånd.
WMS:en stöder inte parasit-mode. Kan det vara så att sensorn från Kjell är parasitkopplad?
Kan du länka till koden "DS18x20_Temperature" ?
Om du vill bygga själv kan du ju köra med en PT100 i en Wheatstone brygga med en op.amp. Sen läser du av spänningen över op.ampen. Tror att en PT100 klarar 0.5C i tolerans.
Drivmedel skrev:Har nu testat med endast en av de senare givarna och det funkar inte heller i hopp med WMS:en.
Programmet för Android som jag lyckades till sist få att funka med de senare givarna och de äldre heter "DS18x20_Temperature" men krävde pullupmotstånd.
WMS:en stöder inte parasit-mode. Kan det vara så att sensorn från Kjell är parasitkopplad?
Kan du länka till koden "DS18x20_Temperature" ?
De två senare givarna funkar parallellt på Arduino, båda hittas av programmet "DS18x20_Temperature" som jag laddade ned från kjell.com länken finns på sidan för givaren 87893.
Inte parasit kopplat.
Har återlämnat givarna till kjell.com köpte samtidigt den okapslade 87883 från kjell.com som funkar utan problem.
Så något är det som avviker mellan givarna.
Jag ska köpa en 87893 från Kjell.com vid tillfälle och mäta på den. Kommer troligen att dissikera den för att se om det är fler komponenter än en DS18B20 i den.
Risken är ju att det inte sitter en äkta DS18B20 i utan att tillverkaren har ersatt med något billigare som dom hittade i Shenzen.. Ska bli intressant att se dissekeringen.
ecenier skrev:Jag ska köpa en 87893 från Kjell.com vid tillfälle och mäta på den. Kommer troligen att dissikera den för att se om det är fler komponenter än en DS18B20 i den.
Köpte en igår och testade lite snabbt. Den fungerar inte. Jag resistansmätte mellan benen och den skiljer sig markant från en ds18b20 som fungerar. Har inte öppnat kapslingen än eller testat med logikanalysator, men det kommer snart.
Jag köpte den på kjell i Kista.
hcb skrev:Kanske någon form av hemautomatiseringssystem? Jag kör Domoticz hemma, blandat mellan 433Mhz- och ZWave-enheter.
Det finns också minst en härinne som byggt sensorer och nätverk från grunden.
För COTS-433-MHz verkar RfxTrx vara populär. Jag kör en sådan tillsammans med denna. Om den uppfyller dina krav på noggrannhet och precision vet jag dock inte.
Nja, ± 2.5 °C är ju riktigt dåligt! (enligt bruksanvisningen).
Jag tänker använda mig av SHT30-D.
The SHT30-D sensor has an excellent ±2% relative humidity and ±0.3°C accuracy for most uses.