Elstängsel runt tomten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Tekko: om du följer de blå pilarna kan du se att katten kommer in ändå.

Bild
Tekko

Inlägg av Tekko »

Strom, nu mena ju jag naturligtvis en dörr som täcker hela sidan ;þ
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

strombom skrev:Tekko: om du följer de blå pilarna kan du se att katten kommer in ändå.
HAHA, snyggt med en dörr mitt i :) men jobbigt att lyfta bort den alt köra över den när man vill köra in bilen.....
Senast redigerad av björn 16 december 2005, 16:10:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Hjälper inte.

Bild
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Sant, och fixas det så är det verkligen ingen carport längre....
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nå, nu vet jag inte så mycket om el stängsel lr så, men om jag kommer ihåg rätt så är det en fet trafo med nån sorts ampere reglerande krets, som ger ett par mA och ca 10 000 V. Sedan så är trådarna fas:er. Så då nåt kommer i kontakt med dessa så jordar det genom det föremålet till marken.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Min sambo har (när hon var yngre) tagit i ett elstängsel. Det kändes tydligen inte så värst mycket.

Tanken är inte att djuren (oftast hästar och kor) inte ska få en kraftig stöt som håller dem innanför stängslet. Det är istället så att de associerar stängslet med något obehagligt. Då låter de helt enkelt bli att gå nära. -Precis som att vi människor undviker att ta på en varm spisplatta eftersom vi redan vet att det är obehagligt. Trots att vi vet att det bara gör ont en stund.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

"Min sambo har (när hon var yngre) tagit i ett elstängsel."

Elstängsel är inte farliga alls, visst känns det obehagligt men. Man brukar känna "pulser" om man håller fast ett tag.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nah, de hade de nog ganska klena grejer, de som jag sett ger rejäla stötar om bränner till rejält, man aktar sig nog från såna ett tag.

Men i detta fal då det är katter som skall shockas så är det väl bäst med nåt som inte förlamar dem för resten av deras liv :D

En annan sak som folk inte vet om elstängsel är att det är mycket mera obehagligt att ta i dem än att pissa på dem :D
335dot

Re: Elstängsel runt tomten

Inlägg av 335dot »

ROLA skrev:Vi har ledsnat på att grannkatterna använder vår carport som toalett.

Har lite funderingar kring elstängsel runt hela tomten..

Om man lägger 3-4 trådar paralellt på 10cm höjd innanför staketet.

Tänkte även dra lite tråd i vårt äppeltråd på baksidan, där grankatten brukar sitta.
Har sett 12V-tråd på Jula..

Hur driver man det?

Andra ideér om hur man får bukt problemet?
Hagelbrakare? :roll:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

JimmyAndersson skrev:Min sambo har (när hon var yngre) tagit i ett elstängsel. Det kändes tydligen inte så värst mycket.
Hmm under min korta karriär som travtränare brukade jag laga elstängsel med strömmen på... börjar man komma upp i lite längder så blir stötarna rätt lama...
För att ens känna de längst(3-400m) bort var jag tvungen att ställa mig barfota i gräset, närmare aggregatet kändes det väll mer, men knappast var det en stöt som man for bakåt av...
Användarvisningsbild
pippi

Inlägg av pippi »

Tänk på att kissar är grymt duktiga på att hoppa höjd, så det räcker inte med ett stängsel som är nån meter hög.
Sen är dom ju extremt pricksäker, så vill dom hoppa igenom ett litet hål på nån meters höjd så gör dom det.
Till sist så är dom betydligt smartare än kor och får, dvs att dom kan räkna ut att det är själva tråden i stängslet som är obehaglig.

Så ett kattsäkert elstängsel kommer att få din tomt att se ut som ett fångläger.

Inte så snyggt kanske :roll:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Eller också för du acceptera att hitta kattskit å kattpiss i carporten, går nog inte att göra så mycket annat än att bygga igen som ett garage.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad jag hörde om katterne som käkade kyklingar så kunde man ta bort tråden efter ett par dar. Katterna undvek stället. Så det är inte säkert att de fattar att det är tråden.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Elstängsel finns för olika stängsellängder och mycket riktigt så är det minst stöt längst bort. Håller man konstant i stänglet är det "inte så" obehagligt däremot om man nuddar. Det finns varianter som man kör på bilbatteri med kan tänka att de inte är så starka när batteriet är på G att ta slut.

Gräs och annat som tar emot stänglset minskar dess shockfärmåga.
Skriv svar