Galen ide' för trådlös överföring.

Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Platis »

Jag hänger inte riktigt med hur du ska kunna tanka "power" med 50Hz och ta emot radiofrekvenser med samma avstämmningskrets?
Måste inte ingångsteget(T1) eller vad det kallas, skyddas när du laddar med "staven" också?

Vore det bättre och smidigare att använda en MK484 som AM-mottagare!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

MK484, mycket intressant!

Tack för att du kommenterar min tråd, mycket roligt!

Här kommer annars min senaste variant.

Och även om jag inte förstår så mycket så tycker jag att det faktiskt börjar likna nåt.

Eller vad tycker du?

MVH/Roger
PS
Jag tror min mottagarsida tål en hel del kräm men det är bara vad jag tror :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Platis »

Alltså laddningen blir via induktion eller..?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Precis min tanke :)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Platis »

Blir det inte rätt hög spänning genom AA117 när du laddar eller bryter du kretsen vid laddning?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan det vara ett problem, menar du?
opampen
Inlägg: 1795
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av opampen »

Det här med hörslinga nämndes tidigare och då kom jag att tänka på John Schröder. I boken Radioteknik 1 beskrivs en induktiv mottagare, med en spole lindad med ca. 2000 varv på en järnkärna. Tråden är 0,16 mm. lackerad tråd. Man använder en OP (TAA 263) som förstärkare som ansluts till ett par hörlurar. Men det finns betydligt bättre op-förstärkare i dag.

(Därefter kommer TAA 300 som ger en watt uteffekt. Senare kommer en vidare utveckling TAA 600 som är riktig bra. Har för flera år sedan byggt ett antal förstärkare med den. Bl.a snabbtelefon förstärkare mm.)

Men jag tänkte mer på principen för denna typ av mottagare. Du som är kunnig analog byggare kan säkert utveckla detta vidare.

Om du inte redan har boken borde den finnas på biblioteken eller att köpa på nätet/antikvariat. I övrigt en mycket trevlig bok.
JS skriv många böcker.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt inlägg, opampen!

Jag har fastnat lite på hur jag ska överföra flera kanaler (minst 4X2).

Kristaller funkar bara på sändarsidan i min enkla koppling.

LC-kretsar på in och utgång kan knappast trimmas med större frekvensdiff än 3ggr (9ggr högre kapacitans t.ex).

Detta betyder att 20kHz, 60kHz, 100kHz, 140kHz, 180kHz, 220kHz, 260kHz, 300kHz är omöjligt att trimma in.

Observera dock att de förhåller sig som 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15 dvs övertonerna i en fyrkantvåg :)

I teorin kan man då alltså ha en enkel fyrkantgenerator (gärna mha NAND) och filtrera ut övertonerna.

I praktiken är dock nog 15:e övertonen lite liten, men är den för liten? ;)

Jag tycker om den här ide'n för alternativet är många kristaller eller flertalet kondensatorbyten för LC (på både I/O och oscillator).

Som jag har ritat finns det bara en gemensam LC-krets på I/O som måste trimmas för varje transceiver (för kanalseparation).

LC kommer kräva multipla utbytningskondensatorer för att klara 20kHz-300kHz (det är en faktor 225 i kondensatorvariation, undrar om det finns keramiska filter för det här?).

Jag gillar VLF men säg att man istället modulerar 25&26MHz (t.ex som mitt skåp klarar) då hamnar frekvenserna istället på typ 24,98 : 25,02 respektive 25,98 : 26,02 osv.

Vad jag vill visa med det här är mest att frekvensavvikelserna är så små (kan tom vara <<1MHz) procentuellt sett så att bärvågorna enkelt kan trimmas in av en enda vridkondensator.

Två saker, dels är det nog inte så många som sänder på VLF dels blir sändar-oscillatorn enklare (ett par NAND bara).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Platis »

Ska det bli typ walkie-talkies eftersom du har både sändar- och mottagar-krets eller hur tänker du använda dom?

En annan ide för laddning;
Mottagar-spolar för trådlös laddning av telefoner tror jag ligger på runt 10uH, dessa skulle man kanske kunna stämma av för AM på några MHz. Isåfall har du ihop med ett LIPO-batteri och en telfonladdare en effektiv induktiv resonant laddkrets. Med vippströmbrytare bryter du avstämmningkretsen och kopplar in laddkretsen till spolen(antennen) när du vill ladda! Kanske inte riktigt vad du tänkt dej men du kan då få laddning och AM-mottagning via samma antenn på enkelt vis! :humm:
Senast redigerad av Platis 14 februari 2016, 19:04:19, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av YD1150 »

För flerkanalsöverföring får du titta på gamla saker som bärfrekvenstelefoni :) :

http://runeberg.org/tektid/1935e/0083.html

(men då krävs det ett gäng skarpa filter....)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Platis skrev:Ska det bli typ walkie-talkies eller hur tänker du använda dom?

En annan ide för laddning;
Mottagar-spolar för trådlös laddning av telefoner tror jag ligger på runt 10uH, dessa skulle man kanske kunna stämma av för AM på några MHz. Isåfall har du ihop med ett LIPO-batteri och en telfonladdare en effektiv induktiv resonant laddkrets. Med vippströmbrytare bryter du avstämmningkretsen och kopplar in laddkretsen till spolen(antennen) när du vill ladda! Kanske inte riktigt vad du tänkt dej men du kan då få laddning och AM-mottagning via samma antenn på enkelt vis! :humm:
Det här var mycket intressant!

Jag har dock läst det tio gånger men fattar inte :)

MVH/Roger
PS
Rita gärna :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:För flerkanalsöverföring får du titta på gamla saker som bärfrekvenstelefoni :) :

http://runeberg.org/tektid/1935e/0083.html

(men då krävs det ett gäng skarpa filter....)
YD1150, det där var faktiskt mycket intressant!

Bärvågsprincipen över kablar, det är klart att det ska gå men det tänker man inte riktigt på.

Nu fick jag dessutom reda på att runt 1935 bestämde dom att okej bandbredd för tal är 300Hz-2800kHz, typ

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Platis »

http://www.electrokit.com/tradlos-laddn ... 00ma.52952, står inte hur många uH mottagarspolen är på men jag tror att det är mindre än sändarspolen(som i detta fallet är på 30 uH).

Vet inte hur effektiv en sån här spole blir för radiofrekvenser, men du ska ju bara sända inom huset eller?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Det där är min principiella tanke men jag ska ju inte bara ha ut DC, dessutom hoppas jag på större avstånd.

Men ändå väldigt intressant, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag spetsat till min ritning.

Istället för kristall-oscillatorn har jag lagt till en Wien-oscillator som initialt består av en OPA170 även om jag nog mer har för avsikt att ta fram en lågströms-OP modell den jag använder i mottagardelen.

Fördelen med Wien-oscillator är att nu kan jag ratta in hela spannet med en stereo-pot.

Annars har jag lagt till en DIP-switch för addering av olika kondensatorer i LC-kretsen eftersom jag inte kan ratta in ett kondensator-spann på 225ggr med en enda vridkondensator.

Om vi leker med tanken, säg att jag behöver 10pF för högsta frekvensen (300kHz), då behöver jag 2,25nF för 20kHz.

Jag har i min ägo en riktig vridkondensator på 5pF-500pF (Ct).

Då kan C1 vara på 500pF (505pF-1000pF, C1+Ct) och C2 på 1000pF (1005pF-1500pF, C2+Ct eller 1505pF-2000pF, C1+C2+Ct) t.ex.

MVH/Roger
PS
Edit: missade att spara C1, C2 och Ct i dokumentet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 februari 2016, 22:17:17, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar