Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nauti

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av nauti »

Nu låter du smått fördummande. Jag har kollat men är ny så jag har sannolikt gjort något misstag jag inte lyckas identifiera. Givetvis har jag kollat de datablad som rekommenderats.

Alla som innehöll ett plus där körde jag på elektrolytkondensatorer. Jag skar av vänster sidan för att jag antog att den var överflödig när jag redan petar in likström. I dag gav lödpennan upp så jag fortsätter experimentera i morgon. Tids nog skall det nog fungera.
nauti

Inlägg av nauti »

Ny krets. 16V ut enligt multimetern. Ingenting händer oavsett vad jag gör med en av de fem potentiometrar jag nu har. Det här börjar kännas hopplöst :/
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Först av allt måste du kolla vad du matar in på kretsen.Är det en Biltema som jag länkade till?
I så fall mät den utan något inkopplat.Där ska du ha 12V DC och inget annat.
Allt annat blir meningslöst om du inte kollar det först.
nauti

Inlägg av nauti »

Den ger 12V ut. Ingenting konstigt där. Nu när jag kopplar in strömmen, så hoppar spänningen mellan 3V och 12V precis som förra gången. Utan att jag ändrat någonting. Det är som att kretsen har ett eget liv :/
opampen

Inlägg av opampen »

Nej, det var inte min mening att vara dum eller så! Men jag förstår bara inte vad som har hänt riktigt? Kan du ta en bild eller rita upp så blir det lättare för oss att hjälpa dig. Du är säker på att du vänt 317 rätt? Vad har du för spänning in till kretsen?

Hoppas att det ska lösa sig! Ibland kan man köra fast i samma hjulspår. Jag föreslår att du plockar ner allt och börjar om från början och se till att du använder rätt komponenter och rätt inkoppling. Potten kan vara mellan 2-5 k Ohm. Välj en trafo med en spänning på 18-20 V.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Använder du samma LM317 hela tiden? Kan du eldat den vid felkopplingen?
Prova med en ny om så är fallet.

Gör också som andra säger, börja enkelt med kretsarna i databladet och arbeta sen vidare.
En bra bild på din krets vore också bra för att hjälpa dig.
opampen

Inlägg av opampen »

Kan det vara så att kretsen självsvänger? Kan du mäta med ett scope och se hur det ser ut på utgången? Mät i så fall med olika tidbaser eftersom det kan vara både låga och höga frekvenser den svänger på. Ställ i läge "AC". Nivån får du pröva dig fram men börja med några volt/ruta och gå sedan nedåt i dämpningen.
nauti

Inlägg av nauti »

Jag kan ge det en sista chans och plocka isär och göra om. Men jag har redan gjort det en gång så jag misstänker att jag måste se vad jag gjort fel, annars gör jag sannolikt bara om det.

Jag har provat två olika LM317. Finns det något smidigt sätt att kolla om de fungerar? De kommer trots allt från kasserad elektronik men allt annat tycks ha fungerat och allt verkade fräscht och tillhört någon typ av larmutrustning, till vilken vissa grejor fortfarande låg kvar i förpackningarna. Det känns osannolikt att båda skall vara defekta och det är nog mer jag som brister än komponenterna. Dessvärre har jag inget oscilloskop att tillgå.

Såhär ser den ut nu ovanifrån. Att ge er en faktiskt bild på min krets vore nog inte så hjälpsamt eftersom jag gjort den på kartong och den ser ganska rörig ut. Bild

Såhär ser det ut när jag kör den nu: https://vid.me/6Tyg Ser nu att det syns dåligt. Först ligger den på en låg volt. Sedan hoppar den upp när jag vrider på potentiometern. Därefter hoppar den fram och tillbaks.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Åtminstone ett fel har jag hittat. Du skall ha gemensam jord (minus) ! 8)
YwGH7ax.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nauti

Inlägg av nauti »

BildSåhär? Potentiometern har varit den största förvirringsfaktorn vad gäller hur jag skall koppla komponenterna i alla fall.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag tror det blir rätt. Fram med lödkolven igen... :D
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Glöm inlägget jag precis gjorde här. Det blev kortis :wink:
Återkommer!
nauti

Inlägg av nauti »

Gjort! Resultatet http://sv.tinypic.com/r/flbuk1/9 likt förut. Ingen skillnad där :/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Begagne LM317?! VET du att de funkade innan du stoppade in dem i kresten.

Som någon skrev i början, gör om gör rätt. Ibalnd, när man liksom kört huvudet i väggen och inte kommer någonstans är det det enda rätta. Riva allt och börja på nytt.
nauti

Inlägg av nauti »

Jag VET inte men ingenting antydde att larmgrejorna de satt på var defekta. Dessutom hade jag 3, sannolikheten att alla 3 skulle vara defekta känns låg. Men nej, jag kan inte garantera att de fungerar men om det här inte fungerar känner jag mer att jag förstört dem än att de var det från början xP Hur känsliga är de för mina felkopplingar?

Kan jag bygga någon hiskeligt enkel krets för att se om de fungerar eller ej?
Senast redigerad av nauti 15 januari 2016, 19:42:48, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar