Glenn skrev:När skillnaden på det som ska kylas och intagsluften är liten (i.e en riktigt varm dag) krävs det ett mycket större flöde, om man dessutom belastar motorn hårt (i.e behöver kyla bort mycket värme) utan att det går så fort (i.e mindre passerande luft) så kommer det säkerligen att bli märkbart, om det funkar ändå, vem vet ? det lär visa sig.
Man kan f.ö notera att det inte BARA är (vatten)kylaren som kan orsaka problem, vanligen är det andra saker i ett motorrum som också får kylning av den passerande luften, en av anledningarna att saab 9.5 fick mycket värre oilsludgeproblem än 9-3 med identisk motor anses vara just att motorrumsventilationen i den senare är bättre vilket leder till lägre motorrumstemperatur vilket då skulle ge mindre problem.
Tittar man på fronten på en 9.5 och en 9-3 är det inte speciellt mycket skillnad i luftintag, ändå gjorde det tydligen märkbar skillnad.
En annan tanke är ju att med tanke på hur mycket luftintag saboterar bilens luftmotstånd så sätter tillverkarna sällan dit sådana utan att ha en bra anledning.
Som jag skrev innan, det kan mycket väl funka på en bruksbil som inte körs extremt, men JAG skulle inte vilja medvetet sabotera kylningen som tillverkaren har räknat ut sådär mycket.
..SPECIELLT inte på en BMW för övrigt som har en historia av kylningsproblem, vet inte om det gäller E90 iofs, men E46 är det ju mer eller mindre regel att man ser ståendes vid vägkanten med rykande motor när det är långa köer

Jag skulle då inte vara de minsta bekymrad, man får tänka på att samma bil går i betydligt varmare klimat än här i Sverige. Så de finns alltid en viss marginal uppåt. Skulle man ändå tveka så skulle man kunna byta lock till expansionskärlet till ett som håller högre tryck, en vanlig åtgärd vid banracing.
Och som tidigare nämnt så tas större delen av luft in i undre grillen, som man även kan se på en del bmw bilar så är dom övre grillhalvorna igensatta eller så har dom ett spjäll som styrs! Detta är för att toppen/ventilkåpan på motorn blir överkyld och större risk för kondensutfällning i oljan.
Så det TS har gjort kommer bara gynna honom vintertid, de är snarare så att motorn kommer må bättre av det!
Sen ditt påstående om att bmw har dålig kylning måste vara helt taget ur luften.. E46 har inga som helst problem med kylning i ett friskt kylsystem, däremot har dom haft problem med materialet som expansionskärlet är tillverkat i. Men är allt friskt så funkar de utan problem.
Bilar med viskokoppling så gäller de att ha koll på att den funkar som den ska, men jag är rätt säker på att alla e46 modeller är befriade från denna.
Jag har gått igenom 5 olika bmw modeller, och ingen av dom har haft kylarproblem..
Måste även passa på att säga att de var en snygg installation!
FormerMazda skrev:Helt rätt Tomas, ju starkare helljus desto mer drar ju pupillerna ihop sig. Så man bli blindare vid avbländning.
Separata lyktor har nog de flesta moderna bilar, H4 används väl knappt längre?
Nu riskerar vi att gå off-topic känner jag!
Dagens bilar med bi-Xenon använder samma lampa/ lyktinsats för både halv och helljus. Det enda som händer är att en liten flärp i lyktan fälls upp så får man helljus. Så andra lyktan är ofta "fake".
Detta är för att de inte gå ratt tända en xenon lampa tillräckligt fort.