Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Det är det här man vill slippa på en vanlig portal. Skall göra motsvarande på vertikalfräsen och det är här som den skall vara stabilare, när man fräser med z-långt ner. Portalen i sig är ju väldigt stabil och det är här tecnos lösning kommer in. Jag skall försöka rita på det med nästa vecka, fast jag är inte helt tänd på dubbla z-skruvar, skenor och motorer. Har ju tre servon jag tänkt använda idag och det rusar snart iväg med pengarna.

En sak till som måste redas ut. Det går ju bygga stabilt så att det pallar en atombomb, men någon stans på vägen blir det overkill. Den utrustning jag har är spindelmotor på max 1,5KW och servona på axlarna med 1:3 utväxling klarar ca 2NM kontinuerligt. Kan hända att med de mått jag kan bygga på så blir det aldrig overkill, men det vore skönt att veta i stället för att gissa.

Ett alternativ är att titta på befintliga lösningar som funkar bra, kopiera mått och nöja sig med det.

Kraft 1000N och 3,3/100mm svikt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

det är här tecnos lösning kommer in. Jag skall försöka rita på det med nästa vecka, fast jag är inte helt tänd på dubbla z-skruvar, skenor och motorer
Enkel skruv räcker men tre skenor minst i mitt 'X' förslag, klura lite hur jag hade tänkt mig detta ;)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har gjort en motsvarande simulering på verikalfräsen nu. Inte helt oväntat så är den klart bättre i nedre läget och faktiskt bättre i övre läget med. Tittar man på simuleringarna så är stabilitet inte ett argument mot vertikalfräsen!

Här har vi 1000N på spindeln och 2,8/100mm svikt. I nedre läget är det under 1/100mm.

Man får ju ta dessa siffror med en nypa salt, men det ger väl ändå en relativ indikation modellerna emellan.
perra_e

Inlägg av perra_e »

tecno skrev:
Enkel skruv räcker men tre skenor minst i mitt 'X' förslag, klura lite hur jag hade tänkt mig detta ;)
Detta får jag klura på :D Det kommer kanske något i veckan.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Vad är det för lösning tro?

På din senaste bild har du ju bara lagt tryck rakt mot pelarn tryck från sidan så blir det nog lite annorlunda.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det har du helt rätt i. Två nya simuleringar kommer!
DAP

Inlägg av DAP »

Tycker fortfarande den portalen du ritade där uppe är bästa lösningen.
Kolla hur deckel har löst det med z-rörelsen.
Dom har typ 4 vagnar som sitter fast i portalen och sen sitter skenorna på z rörelsen som åker upp och ner.
Gäller att man gör själva plattan grymt stark och sen får man nog bara väga ut den med en balanserad cylinder så man får samma förhållande och slipper gravitationen på rörelsen.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Sidled blev skillnad.
Vertikal -> 4,3/100mm vid 1000N
Portal -> 2,6/100mm vid 1000N
Sedan blir portalen ytterligare styvare med skenor monterad på den som du skriver DAP. Jag ger mig. Portal är stabilare :)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jag skulle nog kanske säga att vertikalen är stadigast vid fräsning nära bordet och portalen stadigast när man fräser höga bitar, vid borrning vinner portalen.

Vad brukar du köra för verktyg i nuvarande fräs och vad vill du använda i nya fräsen?

Det är synd att det är så mycket jobb inblandat + pengar i ett sånt här bygge annars hade man ju haft massa ideer att testa.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag har ju haft en 2,2KW kinaspindel innan och den kräver små fräsar då det är väldigt lågt vrid på låga varv. Under 6000rpm var inte kul.

Det hela startade med att jag ville bygga ut med verktygshållare som har fast längd + gärna ATC. Det i kombination att kunna köra större = längre verktyg. Y-axeln är ju dess utom bara 140mm idag och det är väl det jag lidit mest av.

Material har jag kört mest aluminium och plast + att jag kört lite trä, men det är inte roligt då det dammar så förbålt.

När man börjar spåna så drar det gärna iväg och som du säger är det mycket både tid och pengar och då vill man ju samtidigt att det skall bli så bra som möjligt. Detta kommer bli ett långtidsprojekt och det få kosta, men man behöver ju inte slänga iväg pengar hämningslöst!

Så dom viktigaste punkterna nu är
1. Större arbetsyta. Absolut minimum 400 x 250, men gärna 500 x 400.
2. Precision och ytfinish. Blev sådär ytfinish i den gamla. Precisionen kunde vara bättre idag, mycket beroende på slapphet från min sida. Har ett par drev som inte är 100 centrerade.
3. Vill helst kunna hänga på en 4:e axel som gärna får fungera som svarv med.

Begränsningar.
1. Utrymmet i källaren. Om jag möblerar om lite så skulle jag kunna få ut 1 x 1,4m, men helst något mindre.
2. Vikt/otymplighet. Måste få ner grejerna för en källartrappa.
3. Har inga egna maskiner eller nära kontakter att köra stora saker i. Har där emot kontakt med en plåtslagare som kan hjälpa till med bord, inneslutning och han har även en plasma som kan skära 10mm plåt.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Kunde inte låta bli. La på skenor på ´sidan av z och block på portalen. Nu är det lika stabilt som vertikalfräsen vid tryck rakt framifrån. 0.25/100mm 1000N
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Fast är det placeringen av skenor och block som gör det eller är det det extra stålet som nu ligger över portalen? :) (om det nu är stål)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Framifrån är det skenorna. Det är en extra plåt framför också men den hälper i princip bara tillfrån sidan.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Sim Portal 4.PNG
Jag tänkte på den här, är det inte fäste för blocken?
perra_e

Inlägg av perra_e »

Ja den ja, det är som du säger fäste för blocken. Skall egentligen ligga en platta bakom den som sedan sitter i blocken för x-axeln men orkade inte rita dom skenorna nu.
Skriv svar