Att bygga ett C64 PSU
Re: Att bygga ett C64 PSU
Angående hur mycket kunderna är beredda att betala, kan man jämföra med Ray Carlsen. Han säljer två kit som består av separata nätdelar för 9V och 5V som virats ihop i DIN-kontakten för $35 respektive $50 ~= 300 - 425 kr/st exklusive frakt. Sedan säljer Ray en inbyggd modell för $80 ~= 675 kr vilket också är vad han tar för en nätdel till Amiga.
http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/custom%20ps.html
Så ja, en komponentkostnad på 200 kr för en välbyggd nätdel får anses som billigt i sammanhanget, i alla fall för seriösa Commodore 64-användare.
http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/custom%20ps.html
Så ja, en komponentkostnad på 200 kr för en välbyggd nätdel får anses som billigt i sammanhanget, i alla fall för seriösa Commodore 64-användare.
- anders_bzn
- Kontakt:
Tyvärr så kostar komponenterna mer än 200kr. Siffran 200 var bara en jämförelse.
Ca 450kr/st kostade komponenterna för dessa tio. Med en del misstag inräknat.
Ca 450kr/st kostade komponenterna för dessa tio. Med en del misstag inräknat.
Skulle den här - eller liknande konstruktion - även fungera för amerikanska förhållanden? Jag ser att den switchade delen klarar 100-240V in, men vad gäller för transformatorn på 2x115V?
- anders_bzn
- Kontakt:
Inser att mitt förra svar försvann i forumcrashen...
Men jo detta skulle fungera i USA, trafon är specad mellan 50..60Hz. Nu ligger de båda lindningarna i serie på primären, lägger man de parallellt så kan man köra på 115V. Jag funderade på att göra detta konfigurerbart men det fanns inte plats på kortet.
Men jo detta skulle fungera i USA, trafon är specad mellan 50..60Hz. Nu ligger de båda lindningarna i serie på primären, lägger man de parallellt så kan man köra på 115V. Jag funderade på att göra detta konfigurerbart men det fanns inte plats på kortet.