lillahuset skrev:Jag är ingen expert (vilket förmodligen är chockerande uppenbart) på området men jag har lite svårt att se vitsen att hålla på med rör.
En kompis har byggt en väldigt fin rörförstärkare som naturligtvis imponerar även på en tråkmåns som jag.
Men det känns lite som att hålla på med modelljärnvägar, vilket jag högaktar och älskade en gång i tiden.
Jag tittade på din tråd och blev lite fascinerad över att du har en utgångstrafo.
Själv lever jag i villfarelsen/övertygelsen att DSP är frälsningen. Det är en skada jag ådragit mig under de senaste 31 åren med DSP som viktigaste födkrok.
Slutsats: tråkmånsen lillahuset börjar sakna livslust. Gratulerar till din livslust!
Du skriver mycket roligt, ödmjukt och intressant!
Det har gjorts försök att mha DSP emulera rör-gitarrförstärkare.
Du kan nog fråga vilken gitarrist som helst om den uteblivna succe'n med detta
Det är intressant att höra om hur allt blir bäst digitalt.
Detta samtidigt som välden runt omkring oss är analog.
Men så länge allt är digitalt så älskar industrin och lättlurade konsumenter det.
Det finns så mycket man fortfarande kan göra analogt idag men det duger liksom inte.
Exempelvis kan man på mitt jobb inte acceptera en strömgenerator ut till en resistiv givare (för temperatur).
Nej, givaren måste vara digital.
Det är så fjantigt tycker jag.
För hur många decimalers noggrannhet måste man (i praktiken) ha?
Länge leve vinylen!
MVH/Roger
PS
Tycker ofta man har så hysteriska krav på allting. Kan man acceptera lite tolerans funkar analog teknik tom bättre än digital vill jag hävda. Hur dåligt låter liksom en vinylskiva med "endast" 25 dB's kanalseparation?