Hur svepa högtalare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av Nerre »

När det gäller öronen så är det ju svårt att mäta in på det viset. Öronen fungerar inte riktigt som en mikrofon tyvärr.

Det man normalt mäter hos doktorn är ju bara ett audiogram, det visar bara vid vilken ljudtrycksnivå man uppfattar en sinuston av en viss frekvens. Men, det säger inget om hur man uppfattar den, bara att man gör det.

I mitt fall så hör jag t.ex. ingen skillnad på frekvensen över ungefär 40 cm av klaviaturen på ett piano (jag testade på mina föräldrars piano när jag kom hem från sjukhuset). Det är lite som den där sketchen med Magnus Härenstam, Fiolen min heter den väl. Han skulle lära sig spela elorgel, det var färgkodade noter för att vara lätt för barn men har var ju färgblind så det blev grå-grå-grå-grå-grååå. Jag hör alltså tonerna, men jag har ingen skillnad mellan dem. Alla tonerna låter lika.

I samband med att min hörsel försvann så fick jag vara försöksperson på Institutionen för talöverföring KTH (min hörselpedagog hade en kompis som jobbade där och tyckte att jag kunde vara en bra försöksperson). Där hade de en hel dröse olika metoder.

En sak man t.ex. körde var "gap detection". Jag fick höra tre toner (eller tre brusskurar) på ungefär 1 sekund. I en av dem var det ett kort avbrott. Man kollar alltså hur långa avbrotten måste vara för att man ska uppfatta dem. Jag har för mig man började körde steg på 50 ms (50, 100, 150 etc) och jag vill minnas att det var nånstans mellan 150 och 250 ms som jag uppfattade de flesta. Man testade alltså olika frekvenser på tonen och jag tror det var både vitt och rosa brus.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1885
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av carpelux »

Jag har en minidsp hemma, och efter att ha kört ett svep REW och sedan läst in resultatet för att kompensera för stående vågor fick jag en mycket bättre basrespons.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av rikkitikkitavi »

se noga över din eq kurva. Att fylla dalarna i rumsakustiken kan kosta massor av effekt , speciellt om du har utsläckning i de frekvensområden din musik brukar ligga. Extra jobbigt blir det ifall du lyssnar mycket på film med djup bas.

Du kan behöva ökar förstärkareffekt 10-20 ggr...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av hanzibal »

Kan tänka mig det, nu har jag iofs inte tänkt kompensera för rummet utan för själva högtalarelementen vilket iofs kan vara svårt att hålla isär - kanske får göra svepet utomhus.

@Nerre: Intressant att få en inblick i hur det är att ha hörselnedsättning. Måste vara tufft att drabbas av sådant, här är det ögonen som börjat krångla, inte alls så att jag blir blind men om man är van vid "all systems check" så är det ändå jobbigt innan man anpassat sig till sin nya värld.
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av Nerre »

Jo, även jag själv trodde ju (fram tills det drabbade mig) att hörselskador bara innebar "lägre volym". Men det är alltså inte fullt så enkelt.

När det gäller syn finns det ju olika typer av färgblindhet, man kan vara närsynt eller långsynt, finns astigmatism och andra synfel. Så det är ju konstigt att man får för sig att hörseln skulle vara mindre komplicerad:)

Just det här med att höra skillnad på frekvenser antar jag hänger ihop med det som kallas gehör.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur svepa högtalare?

Inlägg av xxargs »

När jag var dålig i infuensa eller liknande i vintras (det var många år sedan som en influensa kunde slå ut mig så hårt) så drabbade det också hörseln.

sprucken högtalare som skrapar i kombination med en ringblandare där bärvågen är undertryckt men sidbanden övertydliga av inkommande ljudet kan nog beskriva det bäst - ja lite som Apex-twin lekte med i sina låtar ungefär - Det lät kort sagt förjäkligt (då menar jag inte Apex twin) och väldigt liten påverkan av ljustyrkan och även väldigt svag ljud lätt väldigt illa.

Ett tag undrade man om det var det här man skulle få stå ut med resten av livet, tal gick ganska bra - dvs. man förstod vad som sades men rösten var milt sagt färgad, men att lyssna på musik även i låg volym var något i stil med att riva stålplåtar i bitar...

Som tur försvann det där med tiden även om rester av detta fanns upp till en månad efter influensas värsta period .

Det måste ha varit i stort sett korslutning mellan nerverna från örat med stor läckage mellan dessa och skapade en dist och olinjära egenskaper som förmodligen närmast omöjlig att skapa syntetiskt i efterhand.

---

Som sagt hörselskador - även här som tur bara temporärt med av virus över-retade nerver - innebär inte att man bara hör sämre utan det kan bli det mest otänkbara effekterna vid ljud eller när det inte är någon ljud alls (dvs. tinnitus)
Skriv svar