Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Berätta om dina pågående projekt.
MattisLind
Kontakt:

Re: Retrodatorprojekt - TU55 bandstation till USB

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev: Jag gjorde lite ritande på det som vi vet någorlunda hur det ska vara. Bygget behöver delas på två kort, ett enkelt för att komma åt styrsignalerna och ett dubbelt för att komma åt data från läshuvudena. De behöver kopplas ihop med en flatkabel.

Jag tänker att man borde få plats med all elektronik på det dubbla och bara ha det enkla som en brygga mellan bakplanet och signalerna. Jag tänkte att man tar över alla signalerna så har man full frihet senare.
Snyggt! Jag tror nog att det är bra att dra ut signalerna bakåt. Så funkar ju alla andra DEC kort.

Jag har mellan allt stök inför sportlovet med takboxar som ska monteras och skidor som ska kollas, bindningar som ska justeras etc lyckats klämma in lite lödande.

För det första: Jag hatar VERO-board (eller vad det heter). Det blev kortis någonstans som tog en stund att reda ut. Men efter det gick det bra. Så här såg signalerna ut:

Bild

Använder man t ex negativ flank på klockan så kan jag få ut: 1, 1, 1, 0, 0, 0, 1, 1, 1, 0, 0, 0, 1, 1, 1. Vilket stämmer utmärkt!

Frågan är om det inte är enklast att snart gå till att göra kretskort av det hela. Jag tror inte jag kommer lyckas klämma in tre avkodar-kretsar till utan att orsaka mer kortslutning. Anders, du har ju redan börjat! Perfekt! Jag kan sätta mig och rita ihop ett hand-ritat schema efter skidåkningen på kvällarna så har vi en del av det hela klart till slutet av nästa vecka.

Jag har gjort vissa bitar av nivåomvandlarna för styrningen redan, men det återstår testning av dessa. Just nu använder jag ett Arduino Mini-Pro kort. Men en AtMega32u4 verkar ju ganska enkel att använda eller ska man använda vanlig seriekommunikation och en enkel AtMega328?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Snyggt! Nu syns tydligare vad som är 1 och 0 :-)

Det finns väl fördelar med bägge, men väljer du 32u4 är det ju en mera integrerad lösning, och du behöver således färre komponenter. Jag trivs bra med 32u4, men lägger du in kod för virtuell serieport så tar det ju en del resurser. Räkna på iaf 25% av programminnet och även en del RAM. Är resten av projektet enkelt är det nog inget problem. Man måste tänka på det vid större projekt. Det finns riltiga c bibliotek för virtuell serieport till 32u4. För PCn blir det alltså samma som att prata med ett ftdi232
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Oskar skrev:Snyggt! Nu syns tydligare vad som är 1 och 0 :-)
Ja, visst gör det!
Oskar skrev: Det finns väl fördelar med bägge, men väljer du 32u4 är det ju en mera integrerad lösning, och du behöver således färre komponenter. Jag trivs bra med 32u4, men lägger du in kod för virtuell serieport så tar det ju en del resurser. Räkna på iaf 25% av programminnet och även en del RAM. Är resten av projektet enkelt är det nog inget problem. Man måste tänka på det vid större projekt. Det finns riltiga c bibliotek för virtuell serieport till 32u4. För PCn blir det alltså samma som att prata med ett ftdi232
Ja, skulle tro att det inte behövs så mycket kod i AtMegan för att plocka ned data från bandet. En ISR som triggar på klockan och samplar fyra bitar data. Varannan sample så skickar man det över serieporten. Sedan något sätt att ta emot komandont för att styra riktning och GO/STOP. Det där med färdiga lib för virtuell serieport verkar ju riktigt bra.

Men du använder ju AT90USB1286 chip i din tråd. Är det för att den har fler pinnar eller mer minne eller något annat?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

I mitt galna projekt använder jag den "större" mest för att den har fler I/O pinnar, men det är en i överlag lite kraftfullare processor med både mer RAM och mer programminne. Jag hoppas och tror, men jag är inte säker, att biblioteket för virtuell serieport går lika bra att lägga in i AT90USB1286 som i ATMEGA32U4. Du hittar serieportsbiblioteket här:
https://www.pjrc.com/teensy/usb_serial.html
Det är busenkelt att komma igång med ett sådant teensykort och ett terminalprogram på PCn.
Jag föredrar att använda notepad++ för att koda, avr-gcc och teensyloadern, men du kan även köra arduinomiljön.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Behöver man ingen boot-loader på AVR:en innan man kan köra teensy?
MattisLind skrev:
anders_bzn skrev: Jag gjorde lite ritande på det som vi vet någorlunda hur det ska vara. Bygget behöver delas på två kort, ett enkelt för att komma åt styrsignalerna och ett dubbelt för att komma åt data från läshuvudena. De behöver kopplas ihop med en flatkabel.

Jag tänker att man borde få plats med all elektronik på det dubbla och bara ha det enkla som en brygga mellan bakplanet och signalerna. Jag tänkte att man tar över alla signalerna så har man full frihet senare.
Snyggt! Jag tror nog att det är bra att dra ut signalerna bakåt. Så funkar ju alla andra DEC kort.
Då gör vi så.
MattisLind skrev:Jag har mellan allt stök inför sportlovet med takboxar som ska monteras och skidor som ska kollas, bindningar som ska justeras etc lyckats klämma in lite lödande.

För det första: Jag hatar VERO-board (eller vad det heter). Det blev kortis någonstans som tog en stund att reda ut. Men efter det gick det bra. Så här såg signalerna ut:

Frågan är om det inte är enklast att snart gå till att göra kretskort av det hela. Jag tror inte jag kommer lyckas klämma in tre avkodar-kretsar till utan att orsaka mer kortslutning. Anders, du har ju redan börjat! Perfekt! Jag kan sätta mig och rita ihop ett hand-ritat schema efter skidåkningen på kvällarna så har vi en del av det hela klart till slutet av nästa vecka.
Låter bra, ska rita lite sånt som spänningsmatning och annat så länge.
MattisLind skrev: Jag har gjort vissa bitar av nivåomvandlarna för styrningen redan, men det återstår testning av dessa. Just nu använder jag ett Arduino Mini-Pro kort. Men en AtMega32u4 verkar ju ganska enkel att använda eller ska man använda vanlig seriekommunikation och en enkel AtMega328?
Ja, kör på jag tycker vi tar AtMega32u4, jag föreslog en Atmel SAMD20J för att jag troligen kan fixa samples, men den har ingen USB! D21 har men den får man köpa, den kostar dock bara halva priset mot AtMegan. Men jag vet inte om det finns USB färdigt på samma vis som med teensy. Jag har också skissat lite på nivåomvandlare, jag måste använda två transistorer. Har du kommit på något enklare? Tänk bort dioden...
nivå_skift.jpg
Mattis: Vad tycker du om ytmonterat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Behöver man ingen boot-loader på AVR:en innan man kan köra teensy?
Man borde kunna bränna in Arduino Leonardo bootloader i en AtMega32u4, eller? Det är ju samma chip. Det måste i alla fall finnas pinnar till MOSI / MISO (etc) så man kan programmera en bootloader i den.
anders_bzn skrev: Ja, kör på jag tycker vi tar AtMega32u4, jag föreslog en Atmel SAMD20J för att jag troligen kan fixa samples, men den har ingen USB! D21 har men den får man köpa, den kostar dock bara halva priset mot AtMegan. Men jag vet inte om det finns USB färdigt på samma vis som med teensy. Jag har också skissat lite på nivåomvandlare, jag måste använda två transistorer. Har du kommit på något enklare? Tänk bort dioden...
Jag satt och ritade ett tag och landade också i två transistorer. Fast sedan tänkte jag vafan - steal with pride! Hur gjorde DEC när det begav sig? Så jag plockade fram en schema från DW08 posibus / negibus converter och moddade den lite grand:

Bild

Jag minns inte exakt vad jag satte på de två R i stegen men den ska ju lägga arbetspunkten på runt 0 utan något på ingången. Jag testade den här kretsen och det fungerade fint. Vad som är bäst tre dioder eller en transistor vet jag inte.
anders_bzn skrev: Mattis: Vad tycker du om ytmonterat?
Egentligen är jag för. Fast inte de allra minsta motstånden. Men om man ska tänka sig att fler kanske kommer vilja köpa kretskorten så tror jag många fortfarande föredrar hålmonterat. Så jag säger hålmonterat.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Teensykorten kommer med bootloader som heter "halfkay". Fungerar bra, välldigt stabil. Däremot Sparkfuns version av teensyn, 32u4 breakoutboard heter den bara, den har annan bootloade som jag har haft strul med. Den hamnar i något mysko läge där den aldrig hoppar direkt till "user code" vid start, utan måste programmera in sin egen kod varje uppstart. Irriterande.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om Arduinon endast ska användas för att vidareskicka inläst data, utan någon modifiering alls, så kan ni väl lika gärna bygga det i hårdvara? Lite mer jobb men samtidigt mer sport :wink: :wink:
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

MiaM skrev:Om Arduinon endast ska användas för att vidareskicka inläst data, utan någon modifiering alls, så kan ni väl lika gärna bygga det i hårdvara? Lite mer jobb men samtidigt mer sport :wink: :wink:
I sitt enklaste utförande så kandke man dumpar bandet i rå-format och det är nog ganska enkelt att gör med lite skiftregister och logik.

Men man kanske vill göra mer t ex ha en PLL som låser på klockan utifall man får drop-out på båda kanalerna. Sedan vill man se till att stoppa bandet innan det tar slut så man måste ha något som läser av bandet lite grand och tolkar innehållet.

Senare kan man tänka sig att man addresserar individuella block och hanterar CRC och retry. Man kan ju läsa både fram och baklänges om man vill för att bättra på sannolikheten att det blir rätt.

Jag satsar nog på en enkel MCU trots allt!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev: Jag satt och ritade ett tag och landade också i två transistorer. Fast sedan tänkte jag vafan - steal with pride! Hur gjorde DEC när det begav sig? Så jag plockade fram en schema från DW08 posibus / negibus converter och moddade den lite grand:

Jag minns inte exakt vad jag satte på de två R i stegen men den ska ju lägga arbetspunkten på runt 0 utan något på ingången. Jag testade den här kretsen och det fungerade fint. Vad som är bäst tre dioder eller en transistor vet jag inte.
Jag tycket att det inte spelar någon större roll, ska man bygga med ytmonterat så är nog två transistorer att föredra.
MattisLind skrev:
anders_bzn skrev: Mattis: Vad tycker du om ytmonterat?
Egentligen är jag för. Fast inte de allra minsta motstånden. Men om man ska tänka sig att fler kanske kommer vilja köpa kretskorten så tror jag många fortfarande föredrar hålmonterat. Så jag säger hålmonterat.
Du tänker som jag! Men väljer man AtMega32u4 så är den mest lättlödda kapseln TQPF44, väljer man den andra varianten av AtMega så finns den hålmonterad, men då kommer man behöva ett ytmonterat FTDI-chip. Så ytmonterade komponenter kommer man inte undan.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Efter en dags skidåkning (okej väder - snöfall och någon minusgrad) så har jag nu suttit hör med en Camden Pale Ale och skissat ned den krets som jag fick att fungera. Det går nog att variera den på en hel del sätt. Jag använde en enkel 390 pF keramisk kondensator i differentiator delen, men man kanske ska satsa på en högkvalitativ polypropylen dito?

74LS14 är nog inte nödvändig om man ändå trycker in signalen i en AtMega.

Bild
anders_bzn skrev:Du tänker som jag! Men väljer man AtMega32u4 så är den mest lättlödda kapseln TQPF44, väljer man den andra varianten av AtMega så finns den hålmonterad, men då kommer man behöva ett ytmonterat FTDI-chip. Så ytmonterade komponenter kommer man inte undan.
Det är ju sant. Men så få ytmonterade som möjligt. En 44 pin med cc > 0.65 mm mellan benen kan man ju klara av att löda. En fördel med ett chip som har integrerad USB är ju att man har friheten att hitta på andra funktioner än bara serieport.

När jag ändå höll på så ritade jag av de nivåomvandlarkretsar som jag labbat fram och testat. Men som sagt så går den säkert att göra på flera sätt.

Bild
Den här är tänkt att användas för GO/STOP och REW/FWD. Det man måste kolla på är att när signalen från AtMega flyter (dvs när AtMega startar upp och den är konfad som ingång) så vill man inte att den sätter full fart på bandet. Det gäller att dra rätt utgång till rätt pinne alltså.

Förutom GO/STOP och REW/FWD måste man ha en signal RUN och en SELECT signal men dessa måste inte vara komplementära.

För att ta emot signalen när enheten är utvald testade jag denna krets som verkade fungera bra tillsammans med ovanstående omvandlare. Återstår att testa om allt fungerar mot TU55 driven. Jag misstänker att vissa signaler egentligen är OC vilket måste undersökas lite mer.

Bild

Min krets innehöll även en enkel -3V regulator, men där kanske man ska slå till och använda en integrerad variant.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Kan man inte använda en optokopplare för nivåkonvertering mellan positiv och negativ logik? Eller är det för enkelt :vissla:

/// Marcus
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jo, jag funderade på det också. Men jag var inte säker på att man skulle orka driva lysdioden i optokopplaren utan en transistor och då blir det lika mycket komponenter ändå. Fast man skulle ju kunna kosta på sig en ULN2803. Mest för att spara komponenter.

Kanske ska kolla på det en gång till, jag har ju flera rör 4-opto i en kapsel...
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

MattisLind skrev: Bild
Borde det inte vara ett 22k från non-inverting input till jord på vänstraste opn? Jag ser iofs att det inte finns på de komersiella scheman som visas tidigare i tråden, men dom använder väl ua733 som inte har så värst mycket gain om jag minns rätt.

Med 22k till jord blir det väl en differentialförstärkare med typ 100ggr förstärkning. Utan vet jag inte vad det blir. Fast det är klart 22k gör kanske varken till eller från. Annat än för CMRR..

Rätta mig gärna eftersom jag säkert har fel.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

kodar-holger skrev:
MattisLind skrev: Bild
Borde det inte vara ett 22k från non-inverting input till jord på vänstraste opn? Jag ser iofs att det inte finns på de komersiella scheman som visas tidigare i tråden, men dom använder väl ua733 som inte har så värst mycket gain om jag minns rätt.

Med 22k till jord blir det väl en differentialförstärkare med typ 100ggr förstärkning. Utan vet jag inte vad det blir. Fast det är klart 22k gör kanske varken till eller från. Annat än för CMRR..

Rätta mig gärna eftersom jag säkert har fel.
Du kan säkert ha rätt. Det var länge sedan jag höll på med op-amp:ar. Jag gjorde bara en kopia av första steget av G888.
Bild
Den använder MC1709. Jag plockade bort dioderna eftersom vad jag förstår är det bara för att begränsa insignalen till förstärkaren när man skriver till bandet.

Jag kan ta och löda in ett 22k till jord och se vad om det blir bättre.
Skriv svar