Relation mellan elverk och elmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av svanted »

han menar nog att bara starta den lilla och låta den snurra fritt och agera generator vid starten av den stora..
det borde fungera bättre om man förser den med ett stort svänghjul...
funkar det inte med en liten motor...
skaffa en större...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det tror jag dock mindre på - för att asynkrongeneratorer skall fungera som generator så behövs styv matning och för att en sådan motor skall lämna eller ta emot energi så måste frekvensen variera utan att strömmen varierar speciellt mycket och frekvensändringen måste också gå ganska snabbt om det inte är väldigt stor svänghjul och energin man får fram den vägen i ett elnät är att alla inkopplade motorer går en aning lättare och lastar mindre medans frekvensen sjunker och egentligen levererar motorerna aldrig tillbaka någon energi - bara drar en aning mindre med effekt (och mer effekt kan levereras från generatorn till den nya stora lasten)...

Skall det leverera energi bokstavligen så måste elmotorn varva översynkront och så mycket flukturerar inte frekvens på kort tid att det inträffar för en elmotor och är fortfarande beroende av en _stor_ generator utifrån som kan leverera strömmen och hålla nätet stabilt.

---

I system med vek kraft så är problemet tillgång till ström - en parallellkopplad asynkronmotor käkar en hel del ström även i tomgång eftersom reella effektuttaget regleras genom fasvinkel mellan ström och spänning - inte mängden ström i sig och norpar den mindre asynkronmotorn en massa ström så blir det mindre kvar för den större startande motorn och detta kombinerar med en fall back funktion att när den når strömgräns och spänningen sjunker - så minskar också strömmen ur generatorn och generatorn knyter sig mer eller mindre hårt till låg strömstyrka.

Allt handlar om att få ned startströmmen så att det inte når generatorns fallback-funktion och för detta så handlar det om att aldrig dra så mycket ström att man kommer i det läget.

En direktstartande elmotor drar mellan 5-7 ggr märkströmmen - kan man Y-koppla denna (D-drift i normalläge) så kanske det är bara 3 ggr högre i startström.

Kunde man säkra sig att generatorn ger full ström även om spänningen sjunker väldigt lågt så skulle den trolige sega upp den stora motorn även om uppstartstakten är mycket långsammare än när det är inkopplat till elnätet och > 400 ampere i fasström står i beredskap att kunna levereras om så önskas (dock väldigt kort tid innan säkring går) - det är i slutändan strömmen som ger momentet på motorn då moment och ström är hårt kopplade till varandra.
metric

Inlägg av metric »

Är det en asynkrongenerator så behöver du troligtvis tillföra lite reaktiv effekt mha kondensatorer för att få det att funka.
svanted

Inlägg av svanted »

gissar att för att en snurande motor ska kunna tillstå med energin till startström för en annan motor måste dess(accumulerade energi= startström)
vara minst så stor som på den som ska startas...
plus förlusterna
mao går inte den heller att starta från det klena elverket
tugo

Inlägg av tugo »

Jag läser intresserat de svar jag fått på min fråga, men jag måste erkänna att mina bakgrundskunskaper inte räcker till för att följa med i vissa resonemang.

Den mjukstartare som jag skaffat var alltså av en typ som inte sänker startströmmen, vilket då betyder att det finns flera typer och jag funderar alltså på att köpa ytterligare en mjukstartare, då av annat slag.

I tråden har det dykt upp förslag på att använda sig av kondensatorer för att försöka få bukt med mitt bekymmer. Om jag nu skulle satsa på det. Hur stora kondensatorer behöver jag? Och hur ska dessa då kopplas för avsedd verkan?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för modell på din mjukstartare?

Det var någon här som sålde billiga frekvensomriktare, det är ju den lyxigaste formen av mjukstartare som sakta kan öka varvtalet.
tugo

Inlägg av tugo »

Jag borde förstås ha hum om vilken typ av mjukstartare jag skaffat, men det enda jag vet är att fabrikanten tydligen har två typer med olika verkningssätt. Den jag har är av fabrikatet Kimo och modellen heter Lektromik 5K 1-14. Mer än så kan jag med mina begränsade kunskaper inte skriva.

Frekvensomriktare. Det kanske är ett uppslag värt att följa upp.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Kan du länka till den för jag hittar inte någon 5k modell på deras hemsida.
tugo

Inlägg av tugo »

Jag hittade den inte heller och skälet är nog att den inte längre tillverkas. Kommer antagligen från ett restlager.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Har du någon manual till den som du kan ladda upp och kanske ta en bild på mjukstarten.
tugo

Inlägg av tugo »

$T2eC16V,!ysE9sy0iPG+BR!OCiMoIQ~~60_14.JPG
$T2eC16J,!yEE9s5jD,YNBR!ODH,h8!~~60_14.JPG
$T2eC16F,!zUE9s38-PG+BR!OB4Ibhw~~60_14.JPG
Jag lägger upp de bilder jag har, men har för tillfället ingen möjlighet att lägga upp monteringsanvisningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Lite större bilder hade underlättat. :D
tugo

Inlägg av tugo »

Bättre bilder hade varit fint men det är lite vajsing på kameran.

Spåret med mjukstart ligger sedan en tid nere. Jag har nu skaffat en frekvensomriktare, frekvensomformare för att få det hela att funka. Verkar vara en redig sak som kan en massa konster, vilket i mitt fall snarare gör saken mer komplicerad än enkel. Användarhandledningen är på 310 sidor och fullspäckad med facktermer och branschspecifik svårbegriplig programmeringsprosa som man ska förstå för att kommunicera med apparatens manöverpanel. Jag har bläddrat fram och tillbaka i handledningen för att göra mig något så när bekant med prosan och apparaten och jag inser att detta kommer inte att bli enkelt. Jag är ju egentligen endast intresserad av att använda en bråkdel av vad apparaten kan göra men måste nu förstå mig på helheten för att få i gång den.

Om någon kan ge några handfasta råd om hur man ska börja med inställningarna så vore jag mycket tacksam.

Det handlar om en :ACS550-01-023A-4+B055, tillverkad a v ABB
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom har jag annvänt en hel del

finns lite olika modeller som jag inte känner igen med siffrorna utan man behöver ha en bild på det

men i huvudsak så
om det är en av dom nyare så har den en guidad start
går att få den igenom man vill, ligger på parameterlisten långt bak

då ska du ha alla motorparametrarna redo och bara köra

sedan så så kör man enklast möjliga, byglar för det enligt manualen, ställer ramp upp tid och ström , det bör räcka
tugo

Inlägg av tugo »

Tack grym!
Men först ytterligare en enkel fråga - fler kommer säkert. Var i kretsen kopplas mojängen före maskinens brytare eller mellan brtyare och motor?
Skriv svar