Frågan är hus många som kan klara av att i en AXB blindtest skilja på samma material, fast med tex 0,1% och 0,01% dist. Dvs A-signalen har säg 0,1% och B signalen 0,01%. Sorry om jag var otydlig.
Bra, för annars går det inte att säga något om THD alls, möjligen när panflöjten låter som en saxofon så kan man börja misstänka att det inte står helt rätt till
Jag vet inte hur många, men med ett tränat öra kan nivåer ned till tiondelar av procent höras, beror naturligtvis på vilket sätt det introduceras men utifrån att det är en harmonisk distorsion som färgar om ljudet. Nu är det inte värt jobbet att göra lyssningstester efter harmonisk distorsion då den går utmärkt att mäta fram och värden på 0,01% och under duger i alla lägen. Så på frågan om att höra skillnad på 0,1% och 0,01% THD allt annat lika? Nej, ingen.
Om det däremot är tidsdiskret distorsion så är gränsen högre på grund av maskeringseffekter, detta utnyttjas i modern komprimering där man tar bort ljud som inte går att höra, men som om man mäter på det visar "dåliga" värden.
Anledningen till behovet av lyssningstest är just att olika typer av distorsion upplevs olika men på ett mätinstrument kan de få samma värde. Kunde man mäta så skulle man gärna skippa lyssningstester då de är både dyra och tidsödande.
Det pågår arbete med att försöka förbättra matematiska modeller för beräkning för att slippa lyssningstester men de når inte hela vägen fram. Svårast är t.ex. om man vill optimera bithastighet och ska hitta punkten "lagom dåligt", där det börjar höras men inte är störande, då är lyssningstester helt nödvändiga. Lika så måste det anpassa efter typ av ljudmaterial.
PS/ tänk på att alla delar i en ljudkjedja adderar till varandra så enskilda komponenter måste vara bättre än önskad total /DS