Hörbar THD och IM? Guldöron??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hörbar THD och IM? Guldöron??

Inlägg av AndersG »

Det kan vara så att mätmetoder är inte utvecklade eller korrelerade mot uppfattningen av musiken i dagsläget men det är självklart fysiskt möjligt att mäta fysiska fenomen.
Exakt. Och visst är det så att man ofta mäter THD för att det är lättast att mäta, men att även andra faktorer spelar in, som hur den impedans högtalarna "ser" påverkar dem etc, men det var utanför min ursprungliga frågeställning.

Började rota i detta efter 30 år eller så eftersom det fortfarande finns så mycket missuppfattningar om just detta. Speciellt vad det gäller digitalt ljud. Rent parentetiskt kan nämnas att mitt (vårt) slutarbete för ingenjörsexamen behandlade vågformsanalys med Walsh-funktioner. Speciellt illustrativt var att visa den "taggiga" utsignalen, köra in den i en HP 3580 Spektrumanalysator och visa att det faktiskt hade rätt låg dist, 0,6%.
RoPa

Re: Hörbar THD och IM? Guldöron??

Inlägg av RoPa »

Frågan är hus många som kan klara av att i en AXB blindtest skilja på samma material, fast med tex 0,1% och 0,01% dist. Dvs A-signalen har säg 0,1% och B signalen 0,01%. Sorry om jag var otydlig.
Bra, för annars går det inte att säga något om THD alls, möjligen när panflöjten låter som en saxofon så kan man börja misstänka att det inte står helt rätt till :wink:
Jag vet inte hur många, men med ett tränat öra kan nivåer ned till tiondelar av procent höras, beror naturligtvis på vilket sätt det introduceras men utifrån att det är en harmonisk distorsion som färgar om ljudet. Nu är det inte värt jobbet att göra lyssningstester efter harmonisk distorsion då den går utmärkt att mäta fram och värden på 0,01% och under duger i alla lägen. Så på frågan om att höra skillnad på 0,1% och 0,01% THD allt annat lika? Nej, ingen.

Om det däremot är tidsdiskret distorsion så är gränsen högre på grund av maskeringseffekter, detta utnyttjas i modern komprimering där man tar bort ljud som inte går att höra, men som om man mäter på det visar "dåliga" värden.

Anledningen till behovet av lyssningstest är just att olika typer av distorsion upplevs olika men på ett mätinstrument kan de få samma värde. Kunde man mäta så skulle man gärna skippa lyssningstester då de är både dyra och tidsödande.
Det pågår arbete med att försöka förbättra matematiska modeller för beräkning för att slippa lyssningstester men de når inte hela vägen fram. Svårast är t.ex. om man vill optimera bithastighet och ska hitta punkten "lagom dåligt", där det börjar höras men inte är störande, då är lyssningstester helt nödvändiga. Lika så måste det anpassa efter typ av ljudmaterial.

PS/ tänk på att alla delar i en ljudkjedja adderar till varandra så enskilda komponenter måste vara bättre än önskad total /DS
Skriv svar