Vad tror ni om solpaneler i gatan?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Vad tror ni om solpaneler i gatan?

Inlägg av MiaM »

Man ska inte stirra sig blind på endast vad det kostar att producera *mer* el än idag. Vi kan lika gärna titta på vad det kostar att minska elförbrukningen genom bättre energieffektivitet och/eller genom att tillföra energin på annat vis.

Exempelvis kan man vad jag förstått spara en hel del energi i vissa industrier genom att byta ut tryckluftdrivna saker mot elmotordrivna saker. Även om tryckluften är smidigare så är effektiviteten sämre. För oss som skriver här på forumet och kanske pumpar däck och möjligen kör nåt enstaka verktyg på tryckluft i garaget så kvittar skillnaden, men för en stor energi lär det märkas.

Rätt mycket värmeenergi lär väl fortfarande idag gå till spillo på olika sätt.

Vad gäller solenergi så är fortfarande min åsikt att steg ett är att nyttja den till värme så mycket som möjligt.

Förutom det uppenbara att värma byggnader med solvärme så borde man också kunna kyla (!) byggnader med solvärme. Om man får tillräcklig temperatur i solvärmefångarna så kan den driva en "ammoniakkyl" som i sin tur är byggnadens luftkonditionering. Oftast är det som varmast då solen skiner som mest, så kylbehovet är som störst då. Nackdelen är förstås att det, speciellt längre söderut, kan vara rätt stort behov av kylning även när det är mulet. Det kan man kanske lösa med mellanlagring av kyla/värme, och kanske med att köra ammoniakkylen på värme från någon slags panna.

Sidospår på det: Vad jag förstått så är det i Egypten billigare att kyla byggnader med ammoniakkyl som eldas med naturgas än med vanlig eldriven kompressorkyl. Fast det är ju ett speciellt läge där man verkar ha hygglig tillgång till naturgas men ingen som helst tillgång till vattenkraft.

Min slutsats är ungefär alltså att solenergi är jättebra men börja med att använda värmen direkt.

Allmänt vad gäller energi så är min åsikt att vi borde offra mer lokalnatur kring större vattendrag för att få mer vattenkraft.
SvenW

Inlägg av SvenW »

I USA har man många försök där man bygger solcellsanläggningar bredvid befintliga kraftledningar i ökenområden. Således:
- gratis mark - optimalt solljus - gratis existerande elledning - ingen snö - lätt att bygga - platt mark - ingen trafik - ingen uppförsbackar - inga krav på LED:s - inga krav på "slityta" - bra lutning av solcellerna för optimal effekt - gigantiska inköp av solpaneler av standardtyp - inge FoU - bara standardprodukter - bara beprövad teknik.

Alltså extremt nära perfekt optimal förhållanden ... och det blir i alla fall många gånger dyrare än vanlig el.

Solceller fungerar inte i stor skala under optimala förhållanden. Att då försöka under sämre förhållanden och tro på ett annat resultat ???
Det gäller kanske inte för evigt. I denna artikeln sägs annorlunda:

http://www.dn.se/ekonomi/sol-och-vind-k ... tod-i-usa/

Någon ekonom skrev (på annat ställe) att priset på solceller minskar med 20 procent för varje fördubbling av produktionen.
Marknaden är stor. Det finns utrymme för åtskilliga fördubblingar!

En annan spännande site:
http://www.solarserver.com/service/pvx- ... dules.html
Användarvisningsbild
Castello

Inlägg av Castello »

Jag såg någonstans att man i Afrika täckte vattendrag med solceller/solvärme. Ganska smart tycker jag, då ytan redan används och installationen minskar avdunstningen. Som redan sagts så är solenergi en relativt omogen teknologi. Olja har man ju eldat sedan 1800-talet och på den tiden är jag osäker på om begreppet verkningsgrad ens existerade.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man ska skilja på solenergi som leksak eller något som ska användas på riktigt. Ska man använda den på riktigt, utan hjälp från kärnkraft (får då kan ju kärnkraften får göra jobbet till att börja med) så behöver man hundratals kvadrat kilometer.

Man kan ju konstatera vad solcells-förespråkarna INTE säger: Att det funkar i praktiken + ekonomiskt, idag, här i sverige, utan stöd från staten.

Det skulle vara en så uppenbar lögn att ingen i miljörörelsen vågar sig på den. Istället blir det mer svävande drömmar och påståenden som antingen är totalt irrelevanta eller omöjliga att kontrollera.

"Off-topic": Dagens engelska glosa: "Pipe dream"

Definition: an illusory or fantastic plan, hope, or story.
Origin: from the fantasies brought about by the smoking of opium

http://en.wikipedia.org/wiki/Opium_pipe
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det man kan säga är att det funkar i praktiken + ekonomiskt, idag, i USA, utan stöd från staten.

Lazard har nyss kommit ut med senaste upplagan av sin Levelized Cost of Energy (v8.0, sept 2014). Den jämför kostnader i $/MWh för olika energislag:

Kärnkraft: $92-$132 (uppskattad kostnad för kärnkraft under konstruktion idag: $124). Priset är exklusive kostnader för rivning och lagring av avfall, och exklusive subventioner.

Kol: $66-$151. Exklusive kostnader för global uppvärmning och exklusive subventioner.

Storskalig solkraft: $72-$86. Exklusive merkostnader för transmission och backupkraft.

Vind: $37-$81 (Offshore: $162). Exklusive merkostnader för transmission och backupkraft.

Priset för vindkraft har sjunkit med 58 % under de senaste 5 åren; priset för solkraft med 78 %!
Financial Times skrev:In the first half of this year, almost half the utility-scale generation capacity added in the US has been in solar and wind power, according to the government’s Energy Information Administration.
Läs gärna ovanstående citat igen. Ganska häftigt faktiskt!
George Bilicic, global head of power, energy and infrastructure at Lazard, to the Financial Times skrev:We used to say some day solar and wind power would be competitive with conventional generation. Well, now it is some day.
Nerre

Inlägg av Nerre »

netrunner skrev:Man ska skilja på solenergi som leksak eller något som ska användas på riktigt. Ska man använda den på riktigt, utan hjälp från kärnkraft (får då kan ju kärnkraften får göra jobbet till att börja med) så behöver man hundratals kvadrat kilometer.
Har de mycket kärnkraft i Afrika? Eller pratar du bara om Sverige?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har väldigt svårt att tro på siffrorna om solkraft i USA. Det låter för bra för att vara sant, något är "fejk" i beräkningarna. Samtidigt räknar dom på att kärnkraften kostar ca 1kr/kWh när jag kan köpa den direkt i väggurtaget för 87öre här i sverige?

Solarserver påstår att jag kan köpa 1000Watt tysktillverkade solpanel för 5850kr. Var då???
http://www.solarserver.com/service/pvx- ... dules.html

Två av Tysklands ledande solcells-fabriker gick i konkurs förra året. Är det inte lite konstigt?
http://www.forbes.com/sites/williampent ... imploding/

Jag skulle inte bli helt förvånad om "svensk solkraft" väldigt diskret är avsedd att komplimenteras med gas från GAZPROM under vinter. Ofta är miljörörelsen / miljöpartiet "av en slump" väldigt samstämmigt med Moskva i alla frågor.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: Exempelvis kan man vad jag förstått spara en hel del energi i vissa industrier genom att byta ut tryckluftdrivna saker mot elmotordrivna saker. Även om tryckluften är smidigare så är effektiviteten sämre. För oss som skriver här på forumet och kanske pumpar däck och möjligen kör nåt enstaka verktyg på tryckluft i garaget så kvittar skillnaden, men för en stor energi lär det märkas.
Nu var det rätt länge sen jag jobbade med verktyg mer professionellt, men då var iaf fallet så att motsvarande elverktyg till de tryckluftsverktygen man använde var oerhört mycket tyngre och klumpigare, tex s.k "luftskaft", alltså tryckluftsdrivna "spärrskaft" är knappt klumpigare än mekaniska dito, motsvarande eldrivna gick knappt att använda, samma emd muttersnurror för hjul, ska man upp i samma effektivitet som de tryckluftsdrivna blev det otroligt klumpigt.

Dessutom tålde elverktygen mindre stryk, både slag och stötar, men även när man råkade bromsa ner kapskivan till noll och liknande, för att inte tala om säkerhetsaspekten när saker man jobbade med var våta.

Det kanske gäller mer på en verkstad än i ren industri, men nog har tryckluften fördelar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu skrev ju MiaM bara att nackdelen med tryckluften var just att det går åt mer energi.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det handlar nog mer om maskiner än handverktyg, maskiner som kan stå och pysa spärrluft dygnet runt, eller pneumatiska cylindrar som slår fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, men man kan ju inte byta ut något för att EN egenskap är bättre, när alla andra är sämre.

Det är som att försöka ersätta en långtradare med en flakmoppe för att den drar mindre soppa.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag ryser varje gång som någon säger "industrin kan ju spara massor av el".

Visst kan den det. Den kan tex flyttas till ett annat land. Hela vår välfärden är 100% baserad på att vi har en industri så när den flyttar så kan vi spara än mer energi på ATT VI INTE KOMMER ATT HA RÅD MED skolor, sjukvård, infrastruktur eller försvar / demokrati.

Ett alternativ är att bygga fler kärnkraftverk och skapa ett överflöd av billig energi så att industrier flyttar till oss och skapar välfärd här.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

netrunner skrev:Jag har väldigt svårt att tro på siffrorna om solkraft i USA. Det låter för bra för att vara sant, något är "fejk" i beräkningarna. Samtidigt räknar dom på att kärnkraften kostar ca 1kr/kWh när jag kan köpa den direkt i väggurtaget för 87öre här i sverige?
Där har du ju faktiskt rätt. Kärnkraften är ju subventionerad, så lite "fejk" är det ju i beräkningarna, du borde egentligen betala lite mer än en krona per kilowatt.
Tycker svenska Kraftnäts generaldirektör Mikael Odenberg formulerar det ganska bra ”Ny svensk kärnkraft är en utopi”, han om någon borde ha rätt bra koll.

Det finns en intressant rapport från KTH här. Titeln på den är ganska lång "På väg mot en elförsörjning baserad på enbart förnybar el i Sverige -En studie om behov av reglerkraft och överföringskapacitet". Själv så tycker jag att reformen som gjordes för några år sedan och som gjorde att el blir lite billigare i norr där älvarna finns och en stor del av elen produceras är en rimlig reform, då blir det billigare att lägga smältverk eller annan elintensiv industri där.

Solpaneler i gatan är däremot riktigt korkad idé, kommer aldrig att fungera eller bli något av det. Nästan i nivå med E-cat-rossi-dumheterna, men bara nästan.

Fritt ur minnet skulle 2% av saharaöknen kunna förse hela europa med el. Problemet är väl kablaget därifrån, och så reglerkraften, alla länder har inte reglerkraft nog.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

netrunner skrev:Två av Tysklands ledande solcells-fabriker gick i konkurs förra året. Är det inte lite konstigt?
Nä. Tyvärr inte. Tyskland har ganska höga löner, generellt sett högre än i Sverige. Men framför allt så subventionerar kina sina tillverkare av solpaneler något oerhört, så att det inte går att konkurrera. Priserna på paneler sjunker ju oavsett när volymerna av tillverkning blir större.
Skriv svar