Konstruera labbagg för nybörjarbok

Berätta om dina pågående projekt.
mac

Re: Konstruera labbagg för nybörjarbok

Inlägg av mac »

@hassefikonkasse:

Smart!

@MiaM:
Agget är konstruerat så att den högre matningsspänningen är inkopplad när reläet drar. Om man skulle driva det från glättad spänning skulle det behöva dras med låg spänning (c:a 16V) och sedan hållas med hög (c:a 32V). Naturligtvis skulle det lösa en del problem att istället dra reläet vid låg spänning. Det har ju dessutom fördelen att förlusterna i 7812:an (om man ändå driver reläet från den) minskar ordentligt. Jag har tänkt tanken att göra så, men då får man andra nackdelar. T.ex. innebär det att ett fel som hindrar reläet att dra skulle innebära att agget funkar som vanligt men eldar upp sluttrissan vid hög belastning. Ett sådant fel skulle t.ex. kunna vara att man monterar frihjulsdioden åt fel håll så att T1 brinner upp när reläet ska dras. Effektförlusten i 7812:an är heller inget större problem så länge man sätter en liten kylfläns på den (vilket ingår i designen).

@Swech:
Jag har funderat fram och tillbaka över R8. Å ena sidan ger motståndet en viss flexibilitet vid valet av relä. Å andra sidan adderar det en svårighet eftersom värdet måste beräknas av självbyggaren utifrån det tillgängliga reläets spänning och strömbehov (om man inte har ett med 12V manöverspole). Kanske är det onödigt och för svårt, även med en färdig formel för beräkning? Kopplingsschemat är dock än så länge preliminärt och egentligen bara ritat för att jag ska kunna göra ett kretskort till prototypen.
mac

Inlägg av mac »

Monterat 230V-intag och strömbrytare. Dags att kolla så att allt verkligen får plats i lådan utan att grejerna krockar. Fick skära av ett hörn på reläkortet för att få det att passa.
DSC_0206.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Är det dina 1N5408 i glaskapsel som syns på bilden? Dom köpte du inte igår, eller finns dom fortfarande? Har själv en del gamla A114A och D kvar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är ett bygga för att lära sig saker, med en bra beskrivning så är en sådan lösning som vid relät helt ok
mac

Inlägg av mac »

Jag hade inga 1N5408 hemma, så likriktarna är BYW95C. De kommer från någon diversepåse jag köpte för länge sedan. Ålder okänd. Diodtypen är knappast kritisk i den här konstruktionen så det mesta borde funka så länge de tål ström och spänning.
opampen

Inlägg av opampen »

Har du funderat på att göra ett symetriskt labbaggregat? T.ex. många op-förstärkare kräver +/- matning. Det kan ju räcka med att det finns en + matning där utströmmen är 1-2 A. för t.ex. ett drivsteg och - uttaget kan vara något lägre strömuttag. Ofta handlar det inte om så höga strömmar. Men självfallet är det snyggt om det går att ta ut högre ström på både +/- utgångarna.

En annan fördel med +/- matning är att man slipper kopplingskondingar i förstärkare och utgångskondingen i effekförstärkare.

Annars antar jag att du kommer ta med olika exempel på det i den kommande boken?
mac

Inlägg av mac »

Enklaste och mest flexibla sättet att få dubbel matning är att helt enkelt använda två spänningsagg. Ev. byggda i samma låda. Det har också fördelen att aggen kan parallellkopplas när man behöver mer ström.
mac

Inlägg av mac »

Alla hål och infästningar klara. Återstår en hel del kabeldragning...
DSC_0207.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gkar

Inlägg av gkar »

Finns det något övertemperaturskydd?
mac

Inlägg av mac »

Nej, inget som skyddar mot överhettning förutom ganska stora marginaler i kylningen. Möjligen kan det bli ett tillägg som man kan bygga om man vill.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Grov och fin inställning av spänningen? Kunde kanske vara ett handfast exempel på spänningsdelare? Bara en tanke, behöver ju inte vara tiovarvig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kan man få dugligt överhettningsskydd genom att helt enkelt montera 7812 på samma kylfläns?
mac

Inlägg av mac »

Grov och fininställning har jag valt att inte ha eftersom konstruktionen ska vara så enkel som möjligt. Det är dock inte särskilt svårt att lägga till om man vill.

Jag vet inte om 7812 skulle kunna fungera som överhettningsskydd. Det beror på vilken intern temperatur som triggar kretsens skydd. Eftersom det inte är mer än ett par watts effektutveckling i kretsen krävs nog en ganska het kylfläns för att skyddet ska lösa ut.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gör beskrivningen på ett sådan sätt att man kan bygga den med lite modifieringar
ex
hur man bygger så man har grov och finjustering
har temepraturvakt, från klixon till elektroniskt variant
att kunna ha en 7805 utgång

det är sådanna saker som får folk till att börja mackla på allvar :vissla: :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tänkte alltså att om 2N3055 värmer flänsen lite för mycket så kanske den värmen kan trigga överhettningsskyddet i 7812 om de sitter tillräckligt nära varandra.

Troligtvis kommer det nog inte fungera, men det kan ju vara värt att läsa på.
Skriv svar