µScrewDriver
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
-
Re: µScrewDriver
Nu behöver jag fler hjärnor för att få ihop mina kopplingar, Jag vill med endast N och P transistorer, spolar och dioder eller andra billiga komponenter kunna driva motorn åt båda hållen med högre eller lägre spänning än batterispänningen(3-4.2V)
Det finns massor av bra kopplingar att utgå från med inverting buck boost kopplingar.
Har ni någon ide på lämplig koppling?
Det finns massor av bra kopplingar att utgå från med inverting buck boost kopplingar.
Har ni någon ide på lämplig koppling?
-
Jag tror att en SEPIC och en CUK omvandlare kan funka, SEPIC för att köra frammåt, CUK för att köra bakåt.
4 spolar, 2 kondingar, 2 Nch fet och 2 dioder.
4 spolar, 2 kondingar, 2 Nch fet och 2 dioder.
Hur hade du tänkt ordna mätningen av moment när man använder inlärningsfunktionen?
Kommer du låta drivaren kortsluta motorn och sedan mäta strömmen som genereras när man driver motorn baklänges?
Kommer du låta drivaren kortsluta motorn och sedan mäta strömmen som genereras när man driver motorn baklänges?
-
Finns ju fler SMPS metoder såsom Buck-Boost, Split-Pi (kanske?), Zeta, Flyback, Push-Pull, osv? För att byta riktning skulle i vart fall jag satsat på någon form av H-brygga. Eller att man slår på positiv respektive negativ likriktning på sekundärsidan.
Vad är anledningen till att inga integrerade kretsar skall användas?
(kan tänka mig en del scenarion - mest nyfiken på hur du har tänkt
)
Om man kortsluter motorn, får man den till att stå tillräckligt still isåfall?
Vad är anledningen till att inga integrerade kretsar skall användas?
(kan tänka mig en del scenarion - mest nyfiken på hur du har tänkt

Om man kortsluter motorn, får man den till att stå tillräckligt still isåfall?
- Klas-Kenny
Kortsluter man motorn håller den väl med samma moment som det maximala den annars kan driva med, så då får man samtidigt en känsla för om mejseln kommer kunna dra åt så hårt som man lär den.qx5 skrev:Om man kortsluter motorn, får man den till att stå tillräckligt still isåfall?

Att kortsluta motorn fungerar ju bra för att bromsa den när den roterar men inte så bra för att "låsa" rotorn.
Momentet står i direkt proportion till strömmen genom lindningen och för att det ska gå någon ström genom lindningen (när den är kortsluten) måste den rotera - ju fortare du vrider på den ju "hårdare" bromsar den....
Ju lägre resistans lindningen har desto bättre i det fallet.
Momentet står i direkt proportion till strömmen genom lindningen och för att det ska gå någon ström genom lindningen (när den är kortsluten) måste den rotera - ju fortare du vrider på den ju "hårdare" bromsar den....
Ju lägre resistans lindningen har desto bättre i det fallet.
Alltså måste man driva den åt "fel" håll för att den skall stå still. Sannolikt med någon form av återkoppling?
Härligt projekt Victor!
Gällande framtagning av bithållaren vill jag tipsa om i.materialise.com, ett av 3d-printställena som är bra på friformning i stål. De har ett material som håller ruskigt bra detaljskärpa, men även standardvarianten borde kunna funka. Säg till om du behöver hjälp med industridesignen f.ö!
Joel
Gällande framtagning av bithållaren vill jag tipsa om i.materialise.com, ett av 3d-printställena som är bra på friformning i stål. De har ett material som håller ruskigt bra detaljskärpa, men även standardvarianten borde kunna funka. Säg till om du behöver hjälp med industridesignen f.ö!
Joel
Mitt förslag:
SCREW-µ™
Awesome idé Victor, jag gillar dina minatyrgrejjer
SCREW-µ™

Awesome idé Victor, jag gillar dina minatyrgrejjer

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.