Projektarbete: Bygga en förstärkare
Transistorerna skall ju definitivt vara galvaniskt skilda från kylelementen. Men iomed att det är TO3-er kan det vara lite svårare att få tag i bra isoleringskivor. Annars får man ju köra med vanliga glimmer och kleta på kiselfett på varje sida ?
Och som sagt, det ÄR viktigt att montera vbe sensorn nära slutsteget om man vill hålla det i form :]
Och som sagt, det ÄR viktigt att montera vbe sensorn nära slutsteget om man vill hålla det i form :]
hihihi.. vet, jag har velat skriva men jag har inte så mycket att skriva om just nu. Dessutom har det vart mycket i skolan med :\ det mesta hänger på att jag inte beställt dom resterande delarna än (beställer genom skolan och dom väntar på en sambeställning) :-/ men det verkar som dom skulle beställa imorn iaf så på måndag kan jag förhopnningsvis börja på riktigt.
Har dock spraymålat baksidan och monterat terminal samt PSU delen är klar också. Har fått tag i ett galler också jag tänkte ha på ovansidan på förstärkarn i ett utsågat hål. Tänkte försöka börja såga ut det hålet ikväll så jag tar nog ett par nya bilder då
Har dock spraymålat baksidan och monterat terminal samt PSU delen är klar också. Har fått tag i ett galler också jag tänkte ha på ovansidan på förstärkarn i ett utsågat hål. Tänkte försöka börja såga ut det hålet ikväll så jag tar nog ett par nya bilder då

Ok nu har jag precis kommit in och tankat över bilderna från kameran.
Så här ser toppen ut för närvarande (den ser fulare ut i verkligheten.)
Till höger ligger rutnätet jag kommer använda (kommer från en grill till en bil)

Och det här blev resultatet av någon timme med sticksågen och filen

Så här hade jag tänkt mig det. Sen tänkte jag sätta en liten LED som lyser upp huvud PCB kortet =)

...och på med lite sprayfärg

Baksidan också målad
Och en bild på PSU:n.
Det var allt för denna gången!
Stort tack till alla kommentarer också. Så fort färgen torkat tänkte jag limma dit gallret. Bilder på det kommer...
Så här ser toppen ut för närvarande (den ser fulare ut i verkligheten.)
Till höger ligger rutnätet jag kommer använda (kommer från en grill till en bil)

Och det här blev resultatet av någon timme med sticksågen och filen

Så här hade jag tänkt mig det. Sen tänkte jag sätta en liten LED som lyser upp huvud PCB kortet =)

...och på med lite sprayfärg

Baksidan också målad
Och en bild på PSU:n.
Det var allt för denna gången!
Stort tack till alla kommentarer också. Så fort färgen torkat tänkte jag limma dit gallret. Bilder på det kommer...

Hehe tack så mycket! 
Men jag är inge vidare bra på att jobba i metall dock. Ritade ut hålet med en penna och sågade med sticksågen ungefär 1mm innanför linjen, och då såg det inge vidare ut kan jag säga. Sen har jag filat upp resten efter linjen, och det tog ett tag men det är nog det som är knepet
Fast det är en grej jag undrar över. Iomed att det är ett monosteg så kan man ju bara köra antingen höger eller vänster kanal om man vill lyssna på vanlig musik. Skulle det va möjligt att ha två ingångar och typ koppla ihop dem så man får en blandningn mellan höger och vänster?

Men jag är inge vidare bra på att jobba i metall dock. Ritade ut hålet med en penna och sågade med sticksågen ungefär 1mm innanför linjen, och då såg det inge vidare ut kan jag säga. Sen har jag filat upp resten efter linjen, och det tog ett tag men det är nog det som är knepet

Fast det är en grej jag undrar över. Iomed att det är ett monosteg så kan man ju bara köra antingen höger eller vänster kanal om man vill lyssna på vanlig musik. Skulle det va möjligt att ha två ingångar och typ koppla ihop dem så man får en blandningn mellan höger och vänster?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Tekko & JymmyAndersson> Jo det var ngt sånt jag hade i tanke
hade först och främst tänkt köra den som basslutsteg iaf..
Illuwatar> tänker du op som spänningsföljare med - till jord och plus till jord via motstånd och varje kanal via motstånd in på + ?.
Jag tänkte på det att det är nog förmodligen inte så bra att bara köra ihop två kanaler utan vidare sådär.. men borde det inte funka utan op ?

Illuwatar> tänker du op som spänningsföljare med - till jord och plus till jord via motstånd och varje kanal via motstånd in på + ?.
Jag tänkte på det att det är nog förmodligen inte så bra att bara köra ihop två kanaler utan vidare sådär.. men borde det inte funka utan op ?
Kopplar du utan OP så riskerar du crosstalk om du använder samma signalkälla till nåt annat. Iofs borde detta vara väldigt lite om du har 10K motstånd och potentiometer. Borde funka och är enkelt.
Kopplar du med op så blir det inget crosstalk pga att bägge motstånden är kopplade till virtuell jord. Du får istället inverterad signal. Kan lösas genom att köpa en dubbel OP och hänga på en inverterare till t.ex. Om du skall använda monosignalen som bas spelar inverteringen inte så stor roll eftersom fasen på basen inte spelar så stor roll för rumsuppfattningen.
Du kan även antingen
1) passa på att göra ett LP filter för basen genom att lägga en kondning över R6. Brytfrekvens = 1/(2*pi*R6*C).
2) byta ut r6 mot en pot som volymkontroll.
Edit: hittade en audiolänk...
http://www.altmann.haan.de/tubeolator/default.htm
Vad kan man säga... i audiofilins värld kan mkt uppstå

Hängde inte riktigt med på vad det där länken var för något men men..
Jag har ju visserligen redan en op som ingångssteg & förförstärkare (negativt återkopplad) och en volympot innan signalen kommer in på +, så den översta varianten borde nästan duga..?
Tack för tipsen.
Har limmat fast gallret nu också med limpistol. blev ganska snyggt faktiskt
bild kommer snart
Jag har ju visserligen redan en op som ingångssteg & förförstärkare (negativt återkopplad) och en volympot innan signalen kommer in på +, så den översta varianten borde nästan duga..?
Tack för tipsen.
Har limmat fast gallret nu också med limpistol. blev ganska snyggt faktiskt

aha, jo då kan du ta bort r3 oxo och koppla in direkt mellan r1 och r2.
Edit: Den där länken handlade om nån människa med affärssinne som utnyttjar dumma människor. Han sålde en lackfärg som man kunde kleta på komponenterna för att dämpa övertoner. Tyckte det var så lustigt just då så jag postade den
. Jesus läste den igen, blir bara roligare för varje gång man läser. Läs "features" 
Edit: Den där länken handlade om nån människa med affärssinne som utnyttjar dumma människor. Han sålde en lackfärg som man kunde kleta på komponenterna för att dämpa övertoner. Tyckte det var så lustigt just då så jag postade den