Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev:Prestandakraven beror ju helt på vad man vill göra med datorn.. Redigerar man video så kan programmet nassa i sig 16GB RAM utan problem.

Men att köra XP efter att det är EOL.. Njaa.. t.o.m jag som var helt XP frälst gick över till Windows 7, och det fungerar klanderfritt. Och visst, jag har en XP burk för att köra de äldre programmen som jag vill. Men att ha XP på den primära datorn idag vore bara dumt.

En hint om XP.. Man ska tydligen kunna återfå säkerhetsuppdateringar i XP genom att pilla lite i registret så att OSet tror att det är Windows Embedded 2009 POSReady istället för vanlig XP.
Hej Electricguy!

Jag håller helt med om att prestandakraven beror på vad man vill göra med datorn.

Personligen tror jag att dom flesta mest vill kunna surfa, skriva lite i Wordpad (min rekommendation), hantera sin musik och samt lagra och kunna visa (obs inte redigera) sina bilder.

Vissa dårar som jag gillar dessutom MS Paint och Excel :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

blueint skrev:Är bilden ett eget verk tagen med egen kamera på något sätt?

Kan hålla med om att det slösas mycket resurser för att många programmerare och inte minst de som bestämmer över dessa är ignoranta och tanklösa. En lösning finns dock i och med att den absoluta frekvenstakten för en processor numera är lägre än vad "moores lag" föreskriver. Ökad tillämpning av batteridriva tillämpningar gör att antal joule per utförd uppgift räknas hårdare. Framtida energikriser kan ställa till det för spelriggar som behöver 1 kW för att driva grafikkorten. Kort sagt när det dyker upp bastanta flaskhalsar så kommer det att sållas i kodkvalitet.

Tekniker som flerkärnor och inte minst trådad programmering samt logikkonfigurerad hårdvara kommer att kräva lite annat tänkande där det inte duger att fortsätta i invanda banor.

Smartphones skulle förövrigt bli avsevärt mer effektiva om man använda TN-skärm eller ens gråskala. Det torde spara 1/3 effekt för skärmen direkt. Rensa i alla ineffektiva och onödiga appar. Slimma kernel. Hålla nere antal chips som tillåts vara aktiva.
Hej blueint!

Bilden har jag fått via en avancerad rysk scammerska över nätet som är lätt att falla för när man är frustrerat ensam. Förmodligen var hon dock inte ens en hon :D Men mycket fina bilder fick jag :)

Det var dock lite lustigt när jag kom in i fotoaffären och ville förstora den här bilden (till knappt A4). Filtret var nämligen satt på 100kB så bilden dök inte ens upp i datorn. En expedit ändrade dock inställningen så att mina båda bilder dök upp. När hon sedan såg att den ena bara var på 16k och denna bara på 33k så sa hon att de där kommer inte bli bra att förstora. "Kär" som jag var så envisades jag dock med att hon skulle försöka. Efter typ 10 minuter kom hon tillbaka och sa att hon var förvånad över bildkvaliteten!

Ditt övriga resonemang är mycket intressant även om jag inte ens kan stava till kernel :)

MVH/Roger
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Nu svär jag väl i kyrkan, men vad spelar det för roll om koden är bedrövlig egentligen så länge datorn får gjort det den ska tillräckligt snabbt?

Om du jämför en tio år gammal dator med en ny som har tio gånger mer processorkraft men bara är dubbelt så snabb i praktiken på grund av usel kod så är den nya fortfarande snabbare.
Om den gamla och den nya drar lika mycket ström så är den nya fortfarande effektivare då man får mer gjort per investerad kilowattimme.
Sedan kan man ju ha religiösa åsikter om usel kod som gör en massa i onödan, men så länge det inte begränsar användaren eller drar ohemula mängder ström är det mer av en akademisk fråga tycker jag.
Frågan är snarare om man kan motivera optimering av koden eller om vinsterna i arbetstid och elförbrukning är så marginella att det är omotiverat.

Om man jämför datorer och programvara så lär man väl kolla på vad man använder dom till och hur snabbt man får utfört det man vill med de olika alternativen.

Sedan får man jämföra strömförbrukning, inköpskostnad och eventuell kostnad för förlorad arbetstid på grund av långsam programvara, inkompatibilitet, krascher, etc.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Henry skrev:Har haft XP sedan det släpptes men fick för ett knappt år sedan en del pengar över så jag skaffade en splitt ny dator då en Athlon 3600+, ett X800XT grafikkort och 2GB minne var extremt slätt med dagens krav, klarade tex knappt av 720p filmer. Blev ingen värstingdator men klarar tunga spel helt ok och 4k filmer utan problem i fullskärm men framförallt hade den nya grejer i sig och en massa bra lull lull som jag bara kunnat drömma om innan. Tänkte att det nu bara var att plugga i hårddisken i denna så skulle allt flyta på som vanligt.

Så fan heller.

Ingen blåskärm eller så pga en bra BIOS utan en förklaring på vad som skett. Det handlade om att det inte gick att hitta rätt drivrutin för hårddisken och jag fattade inget för det fanns det ju i XP. Visade sig efter internetletandes ha att göra med just XP då den försökte starta mha disk drivrutinen i XP som förstås inte var kompatibel med denna dator och byta till en som var kompatibel gick inte heller för rätt drivrutin var då inte kompatibel med XP.

Jag tänkte att detta är då en lika bra gång som någon att uppdatera även OS så jag köpte W8 för jag tänkte att så dåligt kan det ju inte vara som det nämnts, men jodå det var värre. Det blev hyfsat med en hög av tredjepart program men det är fel väg att gå tyckte jag och vissa grejer saknade sans och logik.

Så jag dumpade W8 och skaffade W7 istället och kopierade över hela XP hårddisken till en ny 1TB och W7 var väldigt likt XP och än mer med bara ett enda tredjeparts program istället för en hög så det är detta jag kör nu och är helnöjd och att en modern webläsare IE10 som fungerar utan problem från start klagar jag inte heller på.

90% av XP programmen fungerade inte på W7 ens i XP läge men jag har den andra datorn med en kopia på 320GB hårddisken i så jag kan köra dessa program där om det behövs men det är sällan.

-----

Det där med att mickla så att det ändå går att uppdatera XP är lite vanskligt har jag sett varningar på för dessa uppdateringar är inte riktade till konsumeter utan industrin så att säga så i värsta fall kan tex grejer skrivas över som inte skall.
Intressant historia!

Vänligen ursäkta det korta svaret.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Volvo245GLT skrev:Så länge PC:n orkar spela MP3 i stereo så är jag nöjd. :)

Helt galet vad det slösas med resurser idag.. Jag satt på en Pentium 200 (med MMX!) bra längre, ända till 2005 eller så. Har kört allt mellan Win 95 till XP på den maskinen under årens lopp, men i huvudsak NT 4.0 och därefter 2K. Började med 64 MB RAM och slutade med 256, som var max vad dess moderkort Asus TX97-LE klarade. Var dock bara de första 64 MB som cachades p.g.a. begränsningar i chipset.
Märkte tydligt hur webben blev tyngre och tyngre allt eftersom åren gick, och hur varje ny uppdatering till program och plugin bara sög mer och mer CPU tills det så klart blev helt ohållbart...
Bara en sån liten dum grej som att skrivbordet tonade över i svart-vitt på XP när man skulle stänga av tog nästan knäcken på processorn.

Om vi antog att det gick att utrusta den med mer minne: Undrar hur Win 8 skulle flyta? Gissar att det skulle ta minst fyra timmar bara att starta upp och sen skulle muspekaren flytta sig en cm var 10:e sekund eller så...
Tack, jag har sällan skrattat så gott över min egen "vishet" :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nerre skrev:Appar blir större och större och drar mer och mer minne. På min mobil börjar det bli så illa att Android ofta måste stänga ner launchern (det motsvarar att Windowsd skulle stänga ner själva skrivbordet och start-menyn för att frigöra minne till programmen man kör).
Snacka om komiskt :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

sodjan skrev:Jag håller med roger8. Dagens miljöer är fantastiskt "hungriga" på resurser.

"På jobbet" har vi omkring 100 inloggade användare (som alltså faktiskt
loggar in via terminaler och kör sina applikationer *på* servern), ett femtital
processer som kommunicerar med produktionsutrustning. Diverse andra
kommunikationsrutiner. Övervakningsrutiner av det hela. Databasserver
med (just nu) 232 aktiva processer. Med normalnivån på omring 50-100
SQL operationer per sekund ligger CPU lasten på 2-4 %. Det hade en topp
precis nu med drygt 420 SQL operationer per sekund och ca 20% CPU, men
normalt ligger det och pendlar kring 1-3% CPU med enstaka toppar kring 10%.

Detta är en *single* CPU, *single* core 666 Mhz maskin med *4* GB minne.

Av dessa 4 GB minne är 1.75 just nu allokerat som disk cache och 0.5 GB till
databasen egen interna cache. Så ca 2.75 GB över till processer, användare
och för OS'et i sig självt.
Minst sagt intressant.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Lasp skrev:Att stanna upp och reflektera var och hur man vill leva, gäller i högsta grad inom den elektroniska världen.
Jag ser ju flera trådar här på Ef där man vill tillbaka till basic, ja inte språket, utan man vill veta vad som händer mellan Ax och Limpa.
Fast egentligen börjar det tidigare och slutar senare.
Så därför har jag en ren telefon, Android 4.4 som inte är nerlusad, jag kör gärna ett Linux OS, och visst känns snabbheten påtagligt.
Tyvärr tror jag att detta slöseri, med Energi, Resurser går ut över våra liv.
Sans och Balans är vettigt säger Lasp
Jag håller med.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

ronnylov skrev:Varför måste man ha smartphone överhuvudtaget?
Kör själv med en enkel hederlig 500-kronors mobil med riktiga knappar.
Batteritid på en månad och den funkar att ringa med. Behöver man mer?

Jag har inte känt något smartphone behov ännu. Ibland kanske man har blivit lite sugen men så testar man någon man lånar lite och inser nej, inget för mig. Min sambo säger att jag börjar bli gammal, vägrar anamma det nya. Men jag föredrar en enkel Linuxmiljö i datorn, funktionellt ska det va.
Jag fattar det inte heller. En telefon behöver man ju mest för att kunna nå folk och bli nådd. Punkt slut.

Den enda småbra grejen med GSM tycker jag är sms men ärligt talat skulle tom en NMT kunna duga för mig för det viktiga är fortfarande att kunna ringa och bli uppringd.

Samtidigt är sms många gånger ett "fegt" och asocialt sätt att umgås.

Nej, jag säger som Glenn ovan "Visa mig din smartphone och jag ska visa dig mitt förakt" :D

MVH/Roger
PS
Linux är förresten nåt väldigt intressant. Tyvärr har jag inte så många liv :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

sodjan skrev:> Jag förstår inte riktigt de flertal inlägg i denna tråd där ren teknikfientlighet råder,
> detta är ett teknik/elektronikorienterat forum där elektronik och teknik är det
> stora intresset hos de allra flesta som hänger här.

Kanske just *därför* som många här har kunskaperna och erfarenheterna för
att ha en kritisk hållning till en del fenomen i dator/teknik världen. Jag kan inte
förstå den i vissa fall helt okritiska hållning till utvecklingen och att teknik
kommer att lösa alla problem som ibland uttrycks här... :-)
Den här kommentaren tycker jag är riktigt bra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Anders Olsson skrev:Nu svär jag väl i kyrkan, men vad spelar det för roll om koden är bedrövlig egentligen så länge datorn får gjort det den ska tillräckligt snabbt?
Därför att med bättre kod skulle det lasta datorn mindre och man skulle kunna köra fler program samtidigt. Folk kör inte bara ett program i taget idag.

Det är lite intressant att jämföra med bilbranchen, där jobbar alla hårt med att få fram bränslesnåla bilar. Men med datorprogram verkar det inte finnas nån drivkraft att göra dem minnessnålare och mindre resurskrävande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, det är andra saker som bestämmer än supersnabb och kompakt "SmartKod".
Numera försöker man nog istället att använda dokumenterade APIer, Skriva läsbar och förståelig kod osv.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

rogerk8 skrev:
ronnylov skrev:Varför måste man ha smartphone överhuvudtaget?
Kör själv med en enkel hederlig 500-kronors mobil med riktiga knappar.
Batteritid på en månad och den funkar att ringa med. Behöver man mer?

Jag har inte känt något smartphone behov ännu. Ibland kanske man har blivit lite sugen men så testar man någon man lånar lite och inser nej, inget för mig. Min sambo säger att jag börjar bli gammal, vägrar anamma det nya. Men jag föredrar en enkel Linuxmiljö i datorn, funktionellt ska det va.
Jag fattar det inte heller. En telefon behöver man ju mest för att kunna nå folk och bli nådd. Punkt slut.

Den enda småbra grejen med GSM tycker jag är sms men ärligt talat skulle tom en NMT kunna duga för mig för det viktiga är fortfarande att kunna ringa och bli uppringd.

Samtidigt är sms många gånger ett "fegt" och asocialt sätt att umgås.

Nej, jag säger som Glenn ovan "Visa mig din smartphone och jag ska visa dig mitt förakt" :D

MVH/Roger
PS
Linux är förresten nåt väldigt intressant. Tyvärr har jag inte så många liv :D
Njae, Glenn har "Visa mig din iphone och jag ska visa dig mitt förakt" i sin signatur, inte smartphone.

Vad har du för märke på din telefon? En månads standby tid är väldigt bra, själv har jag bara ca 4 dagar med min Xperia Z1 i standby med allt onödigt avstängt vilket är ungefär det samma som jag haft på de knapptelefoner som jag ägt tidigare.

Ytterligare en fördel med GSM jämfört med NMT är väl ändå att du får en telefon som du kan stoppa i fickan?

Nåväl, jag ber om ursäkt om jag var lite rå i mitt förra inlägg. Men vad är det som gör att du låst dig vid att köra just 32 bit? Kanske det är bättre att satsa på något som fungerar bättre för de allra flesta även om 5-10 år i framtiden? Att låsa sig vid en utgången standard kan bli farligt dyrt med de extra utvecklingskostnader som där efter följer. Om du inte har några större krav på programvara som är specifik för Windows så tycker jag att du ska ta dig en seriös titt på Linux. Om du har tid med att skriva och diskutera allt möjligt mellan himmel och jord här på EF som du ändå kanske inte kan göra något åt i slutändan så bör inte tid vara ett problem för dig. Jag och många andra här hjälper dig gärna med dina första steg i Linux världen. Titta på http://distrowatch.com/ och bestäm dig för någon populär dist, jag rekommenderar Linux mint 64-bit. Det är där mjukvaru-utvecklingen ligger, 32-bits distributioner kan vara ålderstigna och utgångna i Linuxvärlden och praktiskt fungera sämre.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men vad är det som gör att du låst dig vid att köra just 32 bit?

Lite trångsynt att hänga upp sig på just *den* detaljen. Vad det hela
handlar om är bristen på professionalism när system och applikationer
utvecklas idag. Det blir mer att slänga ihop något som verkar fungera.
Det gäller både operativsystem (typ Linux) och många applikationer
(t.ex OpenSLL som är/var spritt mellan några amatörer lite här och var).

Jag har tidigare visat på ett exempel på hur det kan fungera när man
använder system som är effektiva och program som enbart gör det de
ska göra.

Det är väldigt enkelt att bara "kasta hårdvara" på problemen idag.
Fler servrar, mer minne, fler CPUer, fler kärnor och fler GHz...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Problemet (om det nu egentligen är ett problem) är att maskinerna måste, för att det skall vara kostnadseffektivt kunna göra en mängd olika saker.
I dagens infrastruktur har man inte en maskin för ordbehandling, en maskin för bokföring och en maskin för solidmodellering och eventuellt en maskin för simulering.
Man använder en maskin för samtliga uppgifter, vilken naturligtvis blir en aning överdimensionerad för de lite enklare göromålen.
Skriv svar