88-pin cpu
Re: 88-pin cpu
Jaha, då har jag läst på en smula och är inte mindre intresserad för det...om erbjudandet om ett kort står sig så är jag inte oäven 

Jag kom på en till länk man behöver.
Det är till FT_PROG som man använder det för att programmera om FT232R.
http://www.ftdichip.com/Support/Utiliti ... .8.2.0.zip
Jag hittade också kommentaren som visar att man bör plocka bort LED dioderna från FTDI adaptern. På sidan 26.
http://www.greenarraychips.com/home/doc ... EVB001.pdf
Det är till FT_PROG som man använder det för att programmera om FT232R.
http://www.ftdichip.com/Support/Utiliti ... .8.2.0.zip
Jag hittade också kommentaren som visar att man bör plocka bort LED dioderna från FTDI adaptern. På sidan 26.
http://www.greenarraychips.com/home/doc ... EVB001.pdf
Tänkte försöka slippa skaffa FTDI-kabel och FTDI-prog.
Vad jag förstår bör det funka att programmera ga144 med annan USB UART än FTDI, bara man ser till att ha 1,8V-nivåer och rätt polaritet.
Jag har nämligen en 3,3V USB UART med valbar polaritet och eftersom det är små strömmar bör det funka med vanlig spänningsdelare för Tx (till 708.17) och rakt av för Rx (från 708.1) eftersom 1,8V lär kunna tolkas som hög (icke låg) nivå av min USB UART.
EDIT: Är det vanlig polaritet, dvs aktivt låg där alltså 0V innebär förekomst av data (dvs linan är hög i vila) eller är det tvärtom?
EDIT-2: Verkar som att svaret fanns i XML-filen, d.v.s. omvänd polaritet med idle=låg: EDIT-3: Ursäkta bombningen, men går det inte att torrsimma, dvs köra IDE:t utan chip? Får detta fel:
Vad jag förstår bör det funka att programmera ga144 med annan USB UART än FTDI, bara man ser till att ha 1,8V-nivåer och rätt polaritet.
Jag har nämligen en 3,3V USB UART med valbar polaritet och eftersom det är små strömmar bör det funka med vanlig spänningsdelare för Tx (till 708.17) och rakt av för Rx (från 708.1) eftersom 1,8V lär kunna tolkas som hög (icke låg) nivå av min USB UART.
EDIT: Är det vanlig polaritet, dvs aktivt låg där alltså 0V innebär förekomst av data (dvs linan är hög i vila) eller är det tvärtom?
EDIT-2: Verkar som att svaret fanns i XML-filen, d.v.s. omvänd polaritet med idle=låg: EDIT-3: Ursäkta bombningen, men går det inte att torrsimma, dvs köra IDE:t utan chip? Får detta fel:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej, man är jätte beroende av Okad2 i början. De har ett eget protokoll som inte liknar något annat skulle jag tro.
Sedan när man kör seriell är det 19200 - 115200 baud som fungerar bäst. Chippet lyssnar på första mellanslaget man skickar in och anpassar sig till rätt baud inställning. Rätt coolt.
Sedan när man kör seriell är det 19200 - 115200 baud som fungerar bäst. Chippet lyssnar på första mellanslaget man skickar in och anpassar sig till rätt baud inställning. Rätt coolt.

.cf filen är en image, den säger att den inte hittar sin arbetsfil.
Den ska finnas i EVB001, annars måste vi hitta den och flytta den dit.
Ok, skall testa detta. Tänkte bara starta IDE:t och se hur det ser ut.
Detta brukar kallas "auto baud" och är ganska vanligt.mts skrev:Chippet lyssnar på första mellanslaget man skickar in och anpassar sig till rätt baud inställning. Rätt coolt.
Hjälper inte, får samma fel ändå.mts skrev:Jag tror du måste köra
Cmd.exe
Cd c:/GreenArrays/EVB001
Okad.bat
Filen "OkadWork.cf" finns på plats och felmeddelendet tyder snarare på annat fel vid själva inläsningen av filen.mts skrev:.cf filen är en image, den säger att den inte hittar sin arbetsfil.
Sitter på en laptop, skall prova en annan XP-burk senare.
Samma problem på en annan XP-burk så troligen måste man ha kontakt med chipet via USB UART när man startar IDE:et.
Jag tror det, såg ett fönster med stora svarta, röda och (tror jag) gröna rutor med text som påminner om CGA-grafik. Under detta låg "DOS-fönstret" med felmeddelande.
Kanske går det att köra IDE:t, bara att jag förväntade mig något annat.
Kanske går det att köra IDE:t, bara att jag förväntade mig något annat.
Det är en vanlig reaktion men också charmen.
Om du skriver so<enter> kommer du in i simulatorn, här kan du gå omkring i 144 cpuer med hjälp av tangenterna j k l ö.
Sekvensen esc-space-bye tar dig alltid ut. Bra att känna till. Ofta hamnar man i fel inmatningsläge.
esc - Hoppar ur inmatningsläge i editorn. (här kan man råka hamna)
space - Starta debug shellet
bye - Avslutar Okad.
Debug shell (interpreter)
---------------------
e - Gå till editorn (fungerar bara i shellet, space för att gå tillbaka till shell:et)
100 edit - öppna block 100
Editorn
------
ä - Hoppas två block frammåt
n - Hoppas två block bakåt
p - Hoppa till nästa block (dokumentation)
r - mata in en kommentar
...
I shellet kan du skriva:
"host load" - ladda block för att prata med externt chip.
"talk" - testar att kontakta chippet
"def a-com" - för att kontrollera com portens hastighet och inställning.
"2 selftest" - för att testa chippet över com-port 2.
Om du skriver so<enter> kommer du in i simulatorn, här kan du gå omkring i 144 cpuer med hjälp av tangenterna j k l ö.
Sekvensen esc-space-bye tar dig alltid ut. Bra att känna till. Ofta hamnar man i fel inmatningsläge.
esc - Hoppar ur inmatningsläge i editorn. (här kan man råka hamna)
space - Starta debug shellet
bye - Avslutar Okad.
Debug shell (interpreter)
---------------------
e - Gå till editorn (fungerar bara i shellet, space för att gå tillbaka till shell:et)
100 edit - öppna block 100
Editorn
------
ä - Hoppas två block frammåt
n - Hoppas två block bakåt
p - Hoppa till nästa block (dokumentation)
r - mata in en kommentar
...
I shellet kan du skriva:
"host load" - ladda block för att prata med externt chip.
"talk" - testar att kontakta chippet
"def a-com" - för att kontrollera com portens hastighet och inställning.
"2 selftest" - för att testa chippet över com-port 2.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.