Den perfekta slumpgeneratorn
Re: Den perfekta slumpgeneratorn
Då var det väl onödigt att tipsa om md5 om just den inte ska användas.
Vad jag ser som en genomgående tråd är att tiden är en viktig faktor. Ska man sampla ett antal bits på ett slumpmässigt sätt är tiden en viktig faktor vilket betyder att om man behöver fler slumpmässiga tal i snabb följd kan det ställa till en del problem.
Enligt Heisenbergs osäkerhetsrelation så är det omöjligt att känna till så många variabler som krävs för att räkna ut vad som händer i ett kvantmekaniskt förlopp. Nu är det ju inte alla apparater som kan mäta kvantmekaniska förlopp, men radioaktivt sönderfall är ett bra exempel på 'äkta slump' som tidigare nämnts. Kvantmekanisk 'äkta slump' är helt klart coolare än 'pseudoslump' som t ex sista värdesiffran i antal millisekunder sedan 1:a jan 1970.Digitum skrev:Känner man till tillräckligt många variabler så bör man kunna räkna ut vad som händer
Börjar man ifrågasätta osäkerhetsrelationen så kan man lika gärna ifrågasätta all vetenskaplig utveckling sedan 1927, så den kan antas vara sann.
Man kan väl (som jag tror föreslagits ett par gånger i tråden) kombinera riktig slump med pseudoslump, man använder en pseudoalgoritm som man med jämna mellanrum seedar med äkta slump.
Det blir inte perfekt, men bättre än ren pseudoslump. Och eftersom man seedar med äkta slump kan man kanske använda en algoritm som är anpassad för det. Jag tänkte att alla algoritmer har nån svaghet, men om man väljer en algoritm som har svagheten att den är väldigt beroende av vilken seed som används så kommer ju den svagheten att eliminieras av att man har äkta slump som seed.
Det blir inte perfekt, men bättre än ren pseudoslump. Och eftersom man seedar med äkta slump kan man kanske använda en algoritm som är anpassad för det. Jag tänkte att alla algoritmer har nån svaghet, men om man väljer en algoritm som har svagheten att den är väldigt beroende av vilken seed som används så kommer ju den svagheten att eliminieras av att man har äkta slump som seed.