Utöka LAN till 60-70 meter mellan två byggnader?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

Re: Utöka LAN till 60-70 meter mellan två byggnader?

Inlägg av stoffe »

Tack för alla svar, jag fick hem min wlan panelantenn här om dagen och har provkört, överföringshastigheten är nu ca 3 Mbyte/s istället för tidigare med ca 350 Kbyte/s så jag är kalasnöjd! Skulle det inte fungera stabilt så får jag nog uppgradera till Ubiquiti men allt verkar fungera som det ska nu.
Josasp

Inlägg av Josasp »

stoffe skrev:
Josasp skrev:Går det inte dra kabel, eller spänna en wire i luften att dra kabeln på så skulle jag köra med Ubiquiti.
Du råkar inte ha en coax dragen? Isf can MoCa vara ett alternativ.
Vad är MoCa för något?

Jag inväntar fortfarande min 100 kr antenn från ebay, om jag får "hidden node" problemet så skapar jag helt enkelt ett separat wifi-nätverk enbart för den länken. Jag återkommer till denna tråd och berättar hur det går.

Annars kanske jag åker på att satsa på Ubiquiti
MOcA är nätverk över coax med adaptrar.
Lämpligt i hus där man dragit coax till alla rum för ex kabeltv.
Det liknar DOCSIS vilket är ex ComHem-fiber-över-coax, fast MOcA är för hemanvändande.

MOcA är lite som PoweLine-ethernet, bara att man slipper problemet vid olika faser etc.

Lycka till med ditt antenn-projekt. Hoppas det fungerar tillfredställande.
Annars hittade jag en shop som sålde Ubiquiti billigt inom EU via eBay (ingen tull-moms).
http://bit.ly/1nsmvYU UBIQUITI Nanostation Loco M2 802.11g/n MIMO (LOCOM2) - 2 PACK $95

Ubiquiti har något som kallas AirMAX, vilket i princip är deras egna implementation av TDMA över WiFi.
TDMA används normalt inte över WiFi och möjligör kommunikation över högre hastigheter på långa avstånd.
Kör man TDMA dvs AirMAX kan inte andra enheter än Ubiquiti ansluta, så det innebär även lite extra säkerhet på så sätt.

Med två LOCO så ska man utan problem kunna länka ett par hundra meter, så korta avstånd borde fungera lika bra som kabel.
Ubntshop i Latvia säljer grejerna så billigt, så man blir nästan sugen på att skaffa ett par bara för att labba med lite ;)
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag satte upp en länk med 2st M5 loco igår, funkade hur bra som helst. Kort avstånd, inte över 100 meter.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Tack för länken till Ubiquiti-shoppen. Tänk bara på att de tar 250 kr i frakt, märklig länk men jag hamnade på ebay när jag klickade på länken. :tumupp:
Skriv svar