Datasystem WANG 2200 LVP/MVP

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Datasystem WANG 2200

Inlägg av MiaM »

Platis skrev:Hehe! Cts menade jag, hann ändra innan du postade! Ang hexdisplay; ja det är ju frågan om det är med eller utan drivkrets! Går det mäta sej fram lite till vad det kan vara? Det är ju frågan hur allvarligt fel det är, får först ett pip direkt när jag startat den och ett till efter vad jag antar är självtestet!
Det bästa vore att hitta en bättre scanning på den sidan av servicemanualen som visar L10-sockeln & co.

OBS att den jag länkade till var bara "första bästa" träff när jag sökte, jag tänkte överlåta till dig att leta vidare. :wink:
Platis skrev:Sen blir jag lite osäker om det ska pipa när jag trycker på en fungerande tangent, det ska nog bara "klicka"! Det sitter en elektromagnet under tangentbordet som troligvis sköter detta! Så isåfall är det ju ett "felkodspip" jag får när jag trycker på vissa tangenter(f,g,h,5 m.fl)! :humm:
Steg ett är väl att se vad som händer på serieporten. Det KAN ju vara så att den piper för att uppmärksamma användaren på att handskakningssignalerna säger att vad terminalen är ansluten till inte verkar ha varit suget på att ta emot data på en stund, och att de tangenter som inte piper är trasiga.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Platis skrev:Datorn är från tidigt 80-tal och tillhör 2:a cpu-generationen! Från början var nog alla korten(1:a generationen) monterade som I/O-korten till vänster och lägre. Nu sticker dom upp över lådan och täcks av en alu-kåpa med en skumgummi-list i som stabiliserar korten, helt klart lite billigt! Japp det är 74181 på ALU-kortet! Strax efter(82?) gjorde man ett eget VLSI-chip av denna processor och hela cpu-delen inkl mer minne(256/512k?) rymdes på ett enda kort! Här är några bilder på lådan från sidan och på ALU-kortet!
Chipen är rätt nya. Tillverkade runt 81-82. Mycket S och LS logik så den borde gå att klocka ganska snabbt. Men två 74181 ger bara 8 bitar. En snabb titt i dokumentationen du länkar till ger att ALUn verkar vara endast 8 bitar. Dessutom har den en Harvard arkitektur med separerat instruktions- och data-minne. Data minne verkar var 16 bitars medan instruktionsminnet 24 bitars! Lustig maskin.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

CPU:n är uppdaterad och repad några gånger, vissa av korten är stämplade nov 1983, nåt -85 osv! Jag tror den går i 10MHz(sitter en 20MHz kristall)! Går säkert att utläsa/räkna ut på kretsschemat, har bara inte kommit så långt!
Har inte lyckats identifiera alla kort än, tänkte jag skulle lista dom vid ett senare tillfälle(snart)! En del är inga problem då dom är hyfsat väldokumenterade och/eller återkommer i många av systemen! En del går att gissa sej till, men det är några som jag inte har en aning om! Bl.a ett kort med en Z80, CTC, DMA, 8kB EPROM och 16kB RAM, nästan en komplett mikrodator! Hittar inte ett skvatt om denna nånstans!
En annan grej, jag har nog räknat fel på dataminnet! Det är inte 216kB utan 192k x 9bit, sista biten används som paritets-kontroll! En enkel error-check, helt enkelt!
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

MiaM skrev:
Platis skrev:Hehe! Cts menade jag, hann ändra innan du postade! Ang hexdisplay; ja det är ju frågan om det är med eller utan drivkrets! Går det mäta sej fram lite till vad det kan vara? Det är ju frågan hur allvarligt fel det är, får först ett pip direkt när jag startat den och ett till efter vad jag antar är självtestet!
Det bästa vore att hitta en bättre scanning på den sidan av servicemanualen som visar L10-sockeln & co.

OBS att den jag länkade till var bara "första bästa" träff när jag sökte, jag tänkte överlåta till dig att leta vidare. :wink:
Alla scanningar verkar tyvärr lika dåliga!
MiaM skrev:
Platis skrev:Sen blir jag lite osäker om det ska pipa när jag trycker på en fungerande tangent, det ska nog bara "klicka"! Det sitter en elektromagnet under tangentbordet som troligvis sköter detta! Så isåfall är det ju ett "felkodspip" jag får när jag trycker på vissa tangenter(f,g,h,5 m.fl)! :humm:
Steg ett är väl att se vad som händer på serieporten. Det KAN ju vara så att den piper för att uppmärksamma användaren på att handskakningssignalerna säger att vad terminalen är ansluten till inte verkar ha varit suget på att ta emot data på en stund, och att de tangenter som inte piper är trasiga.
Ja jag tror du har helt rätt här! Efter lite mer djupdykning i manualerna så tror jag att den även behöver ta emot ett första tecken från CPU:n för att "vakna"! Så en nollmodem-kabel till att börja med hade inte varit så dumt att testa med! Ska slänga ihop/fixa en kabel vid första bästa tillfälle!
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Ett annat problem att lösa är hur man ska göra med floppydrive:en! Har ingen, behöver ju ha nåt att ladda in systemet med! Disk-kontroller-kortet som sitter i I/O-delen(1:a kortet) är egentligen bara ett "dumt" interface-kort, alltså ingen riktig kontroller! Utan den sitter orginal istället direkt ihop med drive:en! Orginal grejor är nog rätt svårt att få tag på, så jag funderar på hur man kan lösa det på enklast vis! Hur svårt vore det att emulera en drive med en PC? Typ via parallel-porten, är ju nån parallel överföring mellan I/O-kortet och drive:en orginal! Finns det några färdiga lösningar för nåt sånt? Disk-image:ar verkar finnas av system-diskar! Eller ska man göra nåt eget kontroller-kort ihop med nån lätt tillgänglig gammal drive, antar att det krävs en viss reverse-engineering för detta!? Vad ska jag tänka på? Den måste ju funka ihop med OS/Basic-2 och se ut som en orginal-drive för datorn!

https://www.dropbox.com/s/ws81vtbnbf7lw ... onSpec.pdf
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Synd att scanningarna är så dåliga.

Finns det kanske nån maillista, grupp, forum eller liknande för Wang-entusiaster där du kan slänga ut en fråga om just den sidan och/eller beskrivning av "hex display"-grejen?

Men nollmodem/seriekabel är nog en bra början.

Vad gäller floppydrive - visst har väl den här Basic i ROM?
För att åtminstone kunna få in program i den, om än utan att programmen kan läsa/skriva till disk, så kan du i värsta fall ordna nån slags terminalemulator på en PC som trycker in programmen som om de vore skrivna för hand.

Eller laddar den Basic(mikrokod) från disk?
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Det är bara 1:a generationen Wang 2200 som har Basic i ROM, typ den som AndersG visar på första sidan! Denna har bara en bootstrap i ROM som laddar OS och BASIC-2 från disk!
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Prova cctalk/cctech:http://classiccmp.org/lists.html

Ibland är det lite segt att blir medlem, men värt ett försök.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur många bytes rymde en floppy till detta system? hur många spår, huvuden och varvtal användes?
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Tack pbgp! :) Mycket matnyttigt där! :tumupp: Får se om man blir "insläppt"!

blueint; Fanns många olika disk/floppydrives att välja på, alla ser likadana ut för CPU:n, en DPU(kontroller) i eller i anslutning till driven, 256B/sektor gemensamt för alla.
2275 Floppy = 5.25" DSDD, 320kB, 256B/sektor, 16 sektorer per spår, 40 spår(256x16x40x2=320kB)!
2275Disk-page-001.jpg
Listning av korten i CPU(CentralProcessingUnit);
Från vänster I/O-del:
1. 22C03 Disk Interface
2. Tom
3. Tom
4. 2227B Buffered Async Comm controller
5. Tom
6. 2236 MXE Terminal controller
7. Printer/Disk Combo Interface

Från vänster CPU-del(högra halvan i lådan):
1. 8794 PS & Bus Timing ???
2. 8696 Z80, CTC, DMA, 8kB EPROM, 16kB RAM ???
3. 8695 Bootstrap EPROM ???
4. 6793 Register & I/O
5. 6792 ALU
6. 6791 Stack
7. 7797 Instruction & Program Counter ???
8. 6789 Memory Interface
9. 7588-1A 32k x 24 bit, Control Memory
10. 7588-1A 32k x 24 bit, Control Memory
11. 7796 74LS241, 74367, 74LS32, 7442, 74LS155, 74LS04, 74LS08 ???
12. 7587 128k x 9 bit, Data Memory
13. 7587 64k x 9 bit, Data Memory
14. Tom
15. Tom

??? = rena gissningar, vet inte/hittar ingen info!

För att förtydliga för er som tycker att jag använder benämningen "CPU" på ett rörigt vis!
CPU(CentralProcessingUnit)=hela lådan med I/O, processor, minne, m.m
CPU-del= högra halvan i lådan(I/O till vänster), innehåller själva processorn(fördelad på flera kort, TTL-kretsar), minneskretsar, m.m
Och så kan man givetvis kalla även själva processor-delen(ca 5st kort) för CPU också, men jag säger processorn eller huvudprocessorn(finns ju fler cpu(z80,8080) i systemet)!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Platis 6 mars 2014, 03:45:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ett annat problem att lösa är hur man ska göra med floppydrive:en!
Testa här:
http://hxc2001.free.fr/floppy_drive_emulator/
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Det löser inte så mycket i detta fall då jag saknar kontrollern(DPU:n)! Men smidig lösning i annars!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Hittar du ngn dok på hur datorn kommunicerar med den då?
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Det står rätt utförligt om det här; http://www.wang2200.org/disk_channel.html
En mikrokontroller och ett SD-kort hade varit en smidig lösning, men detta är lite utöver min kunskap för tillfället!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Japp, detdär skulle jag antagligen skriva ihop ganska snabbt, men har tyvärr inte tid.
Skriv svar