Tråden om våra kina-fräsar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cosmox
EF Sponsor

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av cosmox »

Kullager är ju, som tur är, förhållandevis billiga.

Är det en exakt likadan du har eller? Får man fråga hur du ställt in dina motorer? När jag har sökt runt har jag hittat att folk använder lite olika inställningar än de angivna i "manualen".
lightface79

Inlägg av lightface79 »

Den såg ju lagom trevlig ut den maskinen... Vad gick den på med frakt...
Precis en sådan är lagom för att fräsa mina kretskort betor. =)
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Ett tips är att skaffa en UC100 usb till parallel dongle, då kan man köra Mach3 från en laptop + att man kan dra upp frekvensen i Mach3 ganska rejält (fördel vid 3D fräsning) :
- Replaces the LPT port.
- Controls upto 6-axis simulteneously.
- Works with Mach3 software via plugin.
- Upto 100kHz operation.
- USB connection to the control PC.
- Same pinout as a standard LPT port.
- Fast communication with data buffer for robust and stabile operation.

http://stoneycnc.co.uk/blog/?p=76
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Hmm var på ikea och såg denna skärbräda o tänkte vakumbord....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag lurar på att byta till en Gecko vad det lider.

Som vacumbord tror jag det är enklast att fräsa ett eget. Tror någon här på forumet gjorde det för några år sedan.

Nu har jag fixat nya lager till fräsen. Förhoppningsvis hinner jag sätta i dom ikväll eller imorgon. Jag ska även ta med spindeln till jobber och låta vår motormagiker ta en titt på den. Det verkar som att axeln är lite sned.

Jag lurar också på att sätta SBR skenor till Y och några aluprofiler under istället för de som sitter i nu. SBR16-profiler är ju inte så fasligt dyra och profiler har jag. Vad tror ni om en sådan lösning?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Och där gick spindelhelvetet sönder!! :cry:

Efter en del mätnigar med klockan visade det sig att axeln inte var rak. Självklart försökte jag åtgärda detta genom att ta isär motorn för att mäta om axeln. När jag tog av änden där kabeln går in sprack såklart hållaren för kolen som lika gärna kunde varit gjord av papper... Skit! Får krypa till korset och beställa en ny spindel. Har även börjat ta tag i att bygga en riktig fräs istället. Jag börjar tröttna på alla bekymmer denna har.
slaith

Inlägg av slaith »

Tjena

Fick min CNC X6-1500GT från yoo-cnc idag.

Första intryck, allt var faktiskt väldigt bra packat.

Kvaliteten på material i maskinen och annat, helt ok.
Finish kanske inte den bästa på allt, men det visste jag redan att det kunde vara så.
Alla hål som skulle passa samman var bra och tight passform på, behövde inte forcera någonting.

Linjärlager samt kulskruvar är alla raka och glider lätt, lite för stort hål för ändlagret till kulskruven på X axeln.
Alltså botten axeln, vet inte varför dom envisas med att göra portalen till X.
Det är ju oftast den som är kortast när man kör skyltar m m.
Men det var ju bara att flytta kablaget samt göra om i Mach3

Installerade om Mach3 och la in deras USB driver och körde med Hoss front till MACH.
Allt fungerade klockrent med en gång!!!!

Stegmotorerna går precis som dom ska och frekvensomriktaren går galant med M3 och M5.

Testade och köra Motor tuning på X & Y.
Trodde att jag skulle nog komma upp i 5000mm/min eller liknande.
Efter en del ökande och labbande slutade siffrorna på 8000mm/min på både X&Y!!!!!!!!!
Kunde nästan komma upp till 9000mm/min, men då började den stanna lite.

Helt sjukt!
Går inte att använda när man joggar, höll på att köra portalen i ändläget när jag bara "duttade" knappen.
Fick ställa JOG hastighet till 25%

Men rapids går helt grymt.

Gjorde ett jättelångt program som körde en elips över 300x450mm med feed på 8000mm/min.
Körde den i nästan en timme och det gjorde inte ett hackande eller tendens till att stanna.

Ställde om frekvensomriktaren så den varvar upp spindeln på 1 sekund och bromsar den på 3-4, funkar kanon.
Varvar från 0-24000rpm på ca 1 sekund och drar 3A

Det enda som jag egentligen kan klaga lite på är att nödstoppen är kopplad så den bryter spänningen till allt m m.
Förvisso funkar det bra, men det finns ingen extra koppling till Mach3.
Så programmet fortsatte ju att köra som om inget hade hänt, så fort jag drog ut nödstoppen så gick den ju vidare med en gång.
Kopplade helt enkel om den så att jag kör med bara ingång till MACH3, bryter aldrig spänningen till drivarna eller VFD:n
Funkar kanon ändå.

Kommer att bygga en I/O låda och sätta utanför styrlådan, eftersom jag har 16 in och 8 ut.
Så får jag nog göra en panel med lite knappar och kylvatten temp med mera.

Jag ska göra en liten video tänkte jag när den börjar bli färdig, jag ska bygga in flood kylning samt dammsko för att kunna köra allt möjligt.

Är grym nöjd med köpet än så länge.

Patrik
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Missade att du hade svarat i tråden Patrik. Grattis i efterskott till fräsen!

Jag har stött på patrull med min fräs igen.

En av kulskruvarna som sitter i glappar rejält och jag tror att det är den som ställer till det i form av vibrationer och annat elände.

Det är Y-axeln det handlar om (den långa) och frågan är om någon vet om man kan få tag i ersättare eller om man måste specialbeställa det?

Någon?
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Den där x6 1500gt ser snäppet seriösare ut än min 3040z. Vad fick du betala totalt när du fått den till dörren?

Hur är det med glapp och stabilitet? Går det att köra aluminium med lite högre matning utan att maskinen låter som en kärvande köksvisp?
slaith

Inlägg av slaith »

Tjena

Jo jag har haft den ett tag nu och den funkar faktiskt riktigt bra.

Det enda som egentligen har varit något är att min VFD har fått spel och när man bryter spänningen och slår på den igen så startar den inte upp utan visar massa konstigt i displayen.
Men låter jag den vara avslagen ett dygn så funkar det igen, så jag låter den vara på hela tiden istället.
Mailade yoo-cnc om detta, men som väntat så fick jag aldrig något svar.
Den funkar ändå, plus att jag har fixat en 1,5KW ABB vfd istället
Kommer byta till den vid tillfälle.
Ska ändå bygga om hela styrskåpet.

Totalt till dörren blev det runt 18kkr tror jag, fick momsa på ett värde på 750$.
Har en kalibrerad noggranhet på 0,5 hundradelar över 150mm.
Men dock så är det strax runt 0.01mm i vändglapp, men det är inget som stör överhuvudtaget.

Just nu så kör jag med en WinXP 32bit maskin, men märker att när jag "joggar" för att nolla verktyg m m så tappar jag steg ibland.
Aldrig någonsin när jag kör ett program eller låter Mach3 göra ändringar.
Ska byta till en Win7 64 för bättre resurs hantering, eftersom det är USB så kommer det funka utmärkt.
Förhoppningsvis försvinner det då, lite störande är det.
Kommer köpa en pendant också, dock så har jag en Xbox 360 usb kontroller hemma som jag kan prova med först.

Köra aluminium kommer inom kort då jag har några rejäla alukörningar att prova med, få återkomma med rapport.
Ska även köra kolfiber åt en kompis, hur det faller ut blir det också rapport på.
Är övertygad om att det kommer att gå bra att köra alu, det kommer inte vara spindeln som viker sig.
Utan maskinen är ganska vek i Y lagringen i portalen, så hårt intag vid grovkörning.
Sen flera små tag för finputs.

Det jag håller på med just nu är att försöka stabilisera upp bordet, för det är en relativt dålig konstruktion.
Mätte av med indikatorklocka och mitt bord höjer sig på mitten, så det blir till att göra större hål i ändarna.
För det känns som att det spänner lite.
Sen ska jag se hur mycket plats det finns under, kommer sätta en så tjock alupåt jag får plats med.
Då kommer alla fyra elementen att dras nedåt och förhoppningsvis planas ut bättre.
Efter det så får jag se vad man kan hitta på för att ta hand om det sista, man får kanske alltid köra med en övre offerplatta som planas i maskinen.

En annan grejer är det som man kan se som framsidan där loggan sitter längst ner på bordet, den profilen är som ett T som går upp i samma höjt som bordet.
Man kommer inte åt att sätta i muttrar för att hålla fast saker, så där får jag nog kör ut lite eller helt enkelt ta med den till jobbet och fräsa av överkanten.

Har ni några funderingar så är det alltid välkommet. :-)
elabbe

Inlägg av elabbe »

Har beställt den fyraxliga X6-1500GT-USB (inkl svarvmodul) från carving-cnc.com. Betalningen gick igenom 24/7 och skickades den 28:e. Fick bordet igår och resten ska enligt fedex komma imorgon.

Var intressant att läsa lite feedback från Patrik ovan på samma maskin. Får återkomma när den är monterad. Chansade lite på svarvaxeln då jag läst att den kan vara svag, men hoppas på det bästa.
slaith

Inlägg av slaith »

Tips för er som köper X6-1500GT

Bygg om nödstoppen med en gång, som den är från fabrik så bryter den spänning till drivare samt VFD.
Men det finns ingen återföring till Mach3 så detta fortsätter att köra på precis som vanligt, så när du drar ut nödstoppen så startar maskinen precis där den är i programmet för tillfället.

Jag kopplade bort funktionen som bryter spänningen och drog kablar från styrkortet till nödstoppen och tillbaks igen.
Mappade den som nödstopp i Mach3, funkar med omedelbart svar.
Maskinen stannar direkt och likaledes Mach3.
Det finns ingen anledning att bryta spänningen till drivarna och VFD alls, i större maskiner kanske.

Bara ett litet tips
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Jag har också bara nödstoppen kopplat till Mach 3/Geckodrive 540 på min 6040 CNC.
Förut funderade jag på att även stoppa VFD'n för spindeln, men det känns så sätt och vis lite meningslöst när det tar så väldigt lång tid ifrån att man trycker på stopp till den faktiskt stannar.
Visserligen utan belastning då, men man lär ändå hinna gör illa sig så det räcker och blir över misstänker jag om man skulle fastna med fingrarna eller kläderna.

Det vore en helt annan sak om det fanns en spindelbroms som slår tvärstopp när man vill nödstoppa..
slaith

Inlägg av slaith »

Byggde en dammsko till fräsen för ett tag sen.
Får säga att den plockar lätt upp 98% eller mer av allt damm som blir.

Gjorde en platta som sitter fast på undre halsen på spindeln med 4 st neodymium magneter och fyra andra på själva halsen.
Allt är gjort i 10mm bakelit för att testa protypen, men kommer att bli i polykarbonat för att lätt se igenom senare.
Understycket suger igenom ett 60mm hål precis ovanför spindeln istället för vid sidan som så många andra dammskor.
Det blir som en kanal där dammet sugs igenom, mycket effektiv om man får säga det själv.
Gjorde till och med flödessimuleringar i Solidworks bara för att se vart det skulle tröga osv.

Sitter en gummikant runt om ca 40mm hög, klippt som fransar.

Skulle det vara intressant?
För i så fall skulle jag kunna posta lite bilder och några DXF filer kanske?
Så kan ni bygga själva i valfritt material.
elabbe

Inlägg av elabbe »

Absolut! Ser gärna några bilder och eventuella ritningar. Det är ett planerat tillbehör, men inte livsviktigt tills vidare.
Skriv svar