Jag är också nyfiken på detta! TKN80? är det nåt extern displaykort?Nerre skrev:Det fanns ju nån modifiering som gjorde att man kunde köra 80 tecken per rad, men jag vet inte om man bytte ut ROM där eller bara utökare bildminnet? Gissar på både och?
ABC-80 frågor!
Re: ABC-80 frågor!
Okej!Bittämjaren skrev:BASIC tolken har första 24kB av minnet reserverat, då kan du bygla för 3st 8kB ROM men i ABC80'n är det "bara" 16kB som används fördelat på 4st 4kB ROM
Platis Till DataBoard finns minnesutökningskort till 256kB RAM minne, 18 adressledningar.
Jag har en ritning på ett 128kB RAM till FACIT DTC (IXM128) som mestadels användes som RAM-disk på den maskinen.![]()
Med Supersmartaid kunde man även skriva ut något på skrivaren och samtidigt editera nästa grej på skärmen.
Edit: mer text

Hur fungerar en ramdisk egentligen, serieinterface?
Senast redigerad av Platis 15 januari 2014, 09:10:33, redigerad totalt 1 gång.
- anders_bzn
- Kontakt:
SchoolAid hade nog bara en annan upsättning finnesser, jag vet inte mer än så.
Trimmad ABC80!ie skrev:Jag byggde om min på det sättet.
Det gick ut på att byta 4116-kapslarna mot 4164 så att man fick 64kB RAM istf 16kB. Maskinen startade som vanligt från PROM'arna, man laddade in ABC800-koden (en aning modifierad) bankat i de första 24 kB(?) minne. Sen slog man om en switch som kopplade bort PROM'arna och kopplade in RAM'et istället och bootade om maskinen som då startade ABC800-koden från RAM.

Nej, nåt externt var det inte. Farsan byggde om våra ABC80 (han hade två på firman, den ena "i verkstan" och den andra "på kontoret"), men jag minns inga detaljer (jag var ju 12-13 år bara...).Platis skrev: Jag är också nyfiken på detta! TKN80? är det nåt extern displaykort?
Gissar att man kanske gjorde ett hopp till adress 0x0000 bara.Platis skrev: Trimmad ABC80! :D När man resetar behåller den refreshen på DRAM? eller bootar man om på nåt annat sätt? :?:
- anders_bzn
- Kontakt:
Nej, detta var något man stoppade i ABC80:n. Jag har inget sådant kit, inte heller någon ritning på ett. Om mågon sitter på detta så är jag INTRESSERAD!Nerre skrev:Nej, nåt externt var det inte. Farsan byggde om våra ABC80 (han hade två på firman, den ena "i verkstan" och den andra "på kontoret"), men jag minns inga detaljer (jag var ju 12-13 år bara...).Platis skrev: Jag är också nyfiken på detta! TKN80? är det nåt extern displaykort?
Kommer inte ihåg om omstarten skedde mjukvarumässigt. Hursom så fanns en switch som måste ställas om för att RAM'et skulle selectas i stället för PROM'et, därefter hoppade man till 0000.Nerre skrev:Gissar att man kanske gjorde ett hopp till adress 0x0000 bara.Platis skrev: Trimmad ABC80!När man resetar behåller den refreshen på DRAM? eller bootar man om på nåt annat sätt?
Om jag inte minns fel så återställdes PROM-selecteringen vid reset, dvs datorn funkade som vanligt.
Jag tror att någon av mina ABC80 har tillsatsen TKN80.
Jag har dessutom en hel del tillbehör nedpackat i lådor, och jag vill minnas att en person jag fick lite saker av sa att TKN80 fanns med.
Nån gång framöver så får jag väl gå igenom allt detta...
Edit:
Jag hade visst en del info om TKN80. Jag har inskannad handbok m.m. Hittat på nätet nån gång.
Såldes av MYAB för 1150:- + moms. Ett litet kretskort ca 10 kretsar brett och 2 kretsar högt. Lite sladdar som skall lödas samt ett EPROM som byts ut. Skärmen skall modifieras lite för bandbredden.
Skriv:
PRINT INP(3) väljer 40 tecken.
PRINT INP(4) väljer 80 tecken.
Så det är ju lätt att kolla om man har det installerat.
Jag har dessutom en hel del tillbehör nedpackat i lådor, och jag vill minnas att en person jag fick lite saker av sa att TKN80 fanns med.
Nån gång framöver så får jag väl gå igenom allt detta...
Edit:
Jag hade visst en del info om TKN80. Jag har inskannad handbok m.m. Hittat på nätet nån gång.
Såldes av MYAB för 1150:- + moms. Ett litet kretskort ca 10 kretsar brett och 2 kretsar högt. Lite sladdar som skall lödas samt ett EPROM som byts ut. Skärmen skall modifieras lite för bandbredden.
Skriv:
PRINT INP(3) väljer 40 tecken.
PRINT INP(4) väljer 80 tecken.
Så det är ju lätt att kolla om man har det installerat.
Enligt handboken skall det vara klart och tydligt med 80 tecken.
Man får dock modifiera skärmen genom att löda in en konding och en bygel för att öka bandbredden.
Man får dock modifiera skärmen genom att löda in en konding och en bygel för att öka bandbredden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hur kommer det sig att assemblerprogram skulle skilja ut sig vid användning av 80-tecken övh?
Texten på skärmen är helt flimmerfri i både 40- och 80-teckenmod. Man kan t o m köra ett assemblerprogram i bildminnet uta något som helst flimmer. På den ursprungliga ABC80:n ger detta en hel del flimmer.
Jag är lite osäker men jag vill minnas att hela bildminnet inte används utan det används "remsvis", typ 40 bytes till en rad 1, 40 oanvända bytes, 40 byte till rad 2 o.s.v. Man kan alltså lägga in korta asm-snuttar på dessa oanvända remsor.
Eller så var det en del i slutet av bilminnet som kunde användas för asm.
Eller så var det en del i slutet av bilminnet som kunde användas för asm.

Man har alltså inte hanterat processorns minnesåtkomst ordentligt på ABC80 orginalet.
Eh, på den tiden hade väl inga processorer nån form av minnesskydd? Allt minne kunde adresseras både som kod och data.