P reglering
Re: P reglering
I ett enrörssystem går det en slinga runt som passerar alla radiatorer. Varje reglerventil länkar av en del vatten genom radiatorn och låter resten passera vidare till radiatorn uppblandat med returvattnet från den radiatorn.
I ett tvårörssystem har varje radiator fram och ruterledningar framdragna och så ställer deglerdonet flödet genom radiatorn.
I ett tvårörssystem har varje radiator fram och ruterledningar framdragna och så ställer deglerdonet flödet genom radiatorn.
Finns ingen radiator i rummet där vår inomhusgivare sitter, den sitter i hallen ganska precis mitt i huset. Hallen värms från både kök, sovrum och lite grann badrummet (dock är den dörren oftast stängd).
MEN, inomhusgivaren till vår panna används alltså bara för att sänka framledningstemperatur, aldrig för att höja.
MEN, inomhusgivaren till vår panna används alltså bara för att sänka framledningstemperatur, aldrig för att höja.
Om du minskar en sänkning så är det samma sak som att höja. Oavsett så har du två separata regulatorer som försöker reglera samma sak med samma input. Om de då inte är perfekt samtrimmade så kommer de att störa varandra.
Nåja, temperaturen i alla rum ligger inom 0,5 grader från önskad temperatur så jag har inga störnignar. Antingen har jag haft tur eller så är det du som missupfattar hur systemet fungerar.
Jag har inte skrivit nåt om att minska en sänkning...
Framledningstemperaturen styrs primärt av utetemperaturen. MEN, om vi t.ex. eldar i spisinsatsen eller har nåt 20-tal gäster (som då genererar runt 4 kW värme) så kommer pannan att sänka framledningstemperaturen.
Jag har inte skrivit nåt om att minska en sänkning...
Framledningstemperaturen styrs primärt av utetemperaturen. MEN, om vi t.ex. eldar i spisinsatsen eller har nåt 20-tal gäster (som då genererar runt 4 kW värme) så kommer pannan att sänka framledningstemperaturen.
Är enrörs- eller tvårörssystem att föredra?
Apropå den kaskadregleringen. Kan det fungera att värmekällan reglerar framledningstemperaturen långsammare än regulatorerna på elementen så att de senare har en stabil bas att reglera mot?
Alternativt att värmekällan regleras först och efter stabiliseringstiden så skickas en signal att uppdatera elementregulatorerna.
Apropå den kaskadregleringen. Kan det fungera att värmekällan reglerar framledningstemperaturen långsammare än regulatorerna på elementen så att de senare har en stabil bas att reglera mot?
Alternativt att värmekällan regleras först och efter stabiliseringstiden så skickas en signal att uppdatera elementregulatorerna.
Jag vågar nog påstå utan djupare kunskap i ämnet att jag föredrar tvårörssytem.
Det måste innebär långt mer beräkningar för att få enrörs system som fungerar bra.
Vill man ha det lite kyligare i ett rum så blir det lite kyligare i alla rum, om det inte finns nån bypass.
Och finns det en bypass ventil och man justerar ner tempaturen för ett rum genom den så blir det varmare i de andra rummen.
Jag skulle aldrig flytta in i ett hus med enrörssystem utan att få köpesumman kraftigt reducerat.
Två rörssytem är så klart dyrare då det går fler meterar rör, men komforten blir så mycket bättre också.
Det måste innebär långt mer beräkningar för att få enrörs system som fungerar bra.
Vill man ha det lite kyligare i ett rum så blir det lite kyligare i alla rum, om det inte finns nån bypass.
Och finns det en bypass ventil och man justerar ner tempaturen för ett rum genom den så blir det varmare i de andra rummen.
Jag skulle aldrig flytta in i ett hus med enrörssystem utan att få köpesumman kraftigt reducerat.
Två rörssytem är så klart dyrare då det går fler meterar rör, men komforten blir så mycket bättre också.
Fördelen med enrörssystem är att man sparar rör, men annars är tvårörs bättre. Jag tror inte att man installerar enrörssystem i dag. Kaskadreglering funkar alldeles utmärkt, men man kan inte kaskadrelgera med samma input, då är det inte kaskadreglering.
En normal automatshunt är en kaskadreglering. En reglerlop för att reglera, shuntpositionen mot framledningstemperaturen och en för att reglera rumstemperaturen med framledningstemperaturen. Skulle man försöka sig på att reglera med en reglerlop som ställer shuntpositionen med rumstemperaturen som input så blir det mycket svårreglerat.
En normal automatshunt är en kaskadreglering. En reglerlop för att reglera, shuntpositionen mot framledningstemperaturen och en för att reglera rumstemperaturen med framledningstemperaturen. Skulle man försöka sig på att reglera med en reglerlop som ställer shuntpositionen med rumstemperaturen som input så blir det mycket svårreglerat.
Man kanske bör reglera framledningstemperatur mot hur stort nyttjandet i elementen är?
I mitt fall, med elpanna, så innebär ju lägre "nyttjandegrad" i elementen bara att returen är varmare, så pannan behöver inte tillföra lika mycket energi för att uppnå önskad framledningstemperatur (den behöver alltså inte gå med lika hög effekt).
Och det är väl lika med shunt (om den har reglering), den mäter framledningstemperaturen och släpper bara in så mycket nytt varmvatten från pannan som behövs för att hålla den på rätt nivå?
Och det är väl lika med shunt (om den har reglering), den mäter framledningstemperaturen och släpper bara in så mycket nytt varmvatten från pannan som behövs för att hålla den på rätt nivå?
För värmepumpar innebär dock högre temperatur sannolikt ett olinjärt tillförsel av elektrisk energi och slitage.
Jo, för värmepumpar är det säkerligen annorlunda, men när man kör värmepump till vatten så använder man väl helst nån form av acktank eller dubbelmantlad VV-beredare och då har väl inte framledningstemperaturen nån direkt koppling till vad värmepumpen "ser" för temperaturer?
Eller kör man normalt en luft/vatten-VP direkt mot radiatorkretsen?
Eller kör man normalt en luft/vatten-VP direkt mot radiatorkretsen?
- FormerMazda
L/V går mot rad ja, vid VV-behov värms manteln runt VV-beredaren.
http://www.husdata.se/pop_pulse.asp?ID_ ... View=Pulse
http://www.husdata.se/pop_pulse.asp?ID_ ... View=Pulse
Vad menar du med det här?
Värmepumpar jobbar normal sett direkt mot radiatorerna. De lite modernare inverterarna pumpar kontinuerligt till just den temperatur som är begärd. Äldre startar när det är för kallt till radiatorerna och kör tills det ligger något för högt, räcker inte pumpen till så spetsar men med elvärme.
blueint skrev:ett olinjärt tillförsel av elektrisk energi och slitage.
Värmepumpar jobbar normal sett direkt mot radiatorerna. De lite modernare inverterarna pumpar kontinuerligt till just den temperatur som är begärd. Äldre startar när det är för kallt till radiatorerna och kör tills det ligger något för högt, räcker inte pumpen till så spetsar men med elvärme.
Jag menar att det går åt mer än dubbelt så mycket energi och slitage att få fram vatten som är 50 °C varmt än 25 °C med en värmepump.
Lägger man till att många värmepumpar ofta har en rätt specifik begränsning i högsta temperatur och därmed måste använda extra tillförd energi från annan källa så innebär det ännu högre kostnad vid höga temperaturer.
Lägger man till att många värmepumpar ofta har en rätt specifik begränsning i högsta temperatur och därmed måste använda extra tillförd energi från annan källa så innebär det ännu högre kostnad vid höga temperaturer.