Temperaturreglerat vattenbad - Sous Vide

Berätta om dina pågående projekt.
G-man
EF Sponsor

Re: Temperaturreglerat vattenbad - Sous Vide

Inlägg av G-man »

Jag tänker på morötter, blomkål, haricort verts osv, i temperaturer på 50-60 grader med när de är vaccumförpackade, vet inte om den situationen skulle vara sämre för vitmainerna än att koka dem i vatten? är inte mycket för RAW food annars :)
MotoX

Inlägg av MotoX »

Ingen aning om vad som händer med vitaminerna i mat, jag har inte den utgångspunkten utan kör helhjärtat på gott eller mindre gott resultat. :) Och vad gäller resultatet för t ex rotfrukter som man tillagar i temperaturer runt 90 grader Sous Vide så sköljer man ju inte ur smaken ur rotfrukterna om de ligger i en påse så som man gör med kokande vatten. Det är på grund av den här sköljningen jag pratar om som man ibland väljer att ångkoka rotfrukter istället.
MotoX

Inlägg av MotoX »

Nu ska vi se om inte jag kan röra om lite till i denna tråden med ännu en tanke, en tanke som dock är ganska viktig att reda ut innan jag beställer saker hit och dit och framförallt innan jag ser till att få producerat ett kretskort.

Jag har fått en liten kul idé, varför inte styra sin doppvärmare med mobilen, eller för den delen med datorn? Och när vi snackar mobil snackar vi såklart trådlöst, via WiFi! Självklart är jag ute efter att fortsätta hålla detta billigt, det finns inget behov för något särskilt supersnabbt trådlöst då det inte är mycket data i utbyte att snacka om (i princip är det bara ett börvärde som skall kunna skickas ned samt ett ärvärde som skall kunna skickas upp vid begäran). Den tidigare budgeten skall hålla någorlunda då denna lilla feature bara blir en bonus snarare än något totalrevolutionerande.

Någon som har några projekt i minnet som jag kan pekas åt?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jag blev inspirerad av den här tråden och har nu beställt hem allt som behövs för att bygga den här konstuktionen:
http://www.lindens.nu/http_projekt/sous-vide/sv.htm

Ska bli skoj.

Kan tipsa om att kjell.com har kampanjpris på en vakuumförpackare.
MotoX

Inlägg av MotoX »

Vad skoj att man kan motivera någon, lycka till! :)
MotoX

Inlägg av MotoX »

Efter att ha sovit på saken kom jag fram till att jag skippar det där med styrning över WiFi för tillfället. Jag har redan display som ui och fortsätter på den iom att den visar allt jag vill kunna visa, jag kommer dock hoppa över encodern och köra på lite fler microbrytare istället så som Adafruit gjort. Detta tillsammans med en färdig vattentät givare från Ebay och ett PCB jag får rita och beställa från något lämpligt ställe (tar gärna emot tips där) blir det tills vidare.

Det har inte ordats så mycket om någon elmotor, jag vet inte hur noga jag måste vara med att den har tillräcklig styrka innan jag beställer någon. Antar att kravet på styrka blir proportionellt mot hur många liter vatten per minut man vill kunna pumpa (möjligt att varvtal går med i den ekvationen), någon som varit i dessa tankar förut och som har någon input på ämnet?
MotoX

Inlägg av MotoX »

Funderar lite på att chansa på en sådan här motor för att komma igång med cirkulationen. Frågan är om 100RPM eller 300RPM är bättre. Propellern jag kommer använda kan anta olika storlekar då jag skriver ut den i 3D. Någon som har någon input här?

6VDC 100RPM 50mA
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Väldigt intressant tråd. Ville testa det för ett tag sen men hade aldrig en tanke på att DIY kunde vara en väg då :)

Så nu är alla delarna beställda till en första- och delvis andra-version, insåg att det kunde vara skoj med arduino och lite touch så tog lite av de delarna samtidigt, var som mest en hundring ändå, doch utan touchdisplayen då. Vakuumförslutaren blev den som kjell hade på kampanj, helnöjd så här långt, fungerat utmärkt.

Kikat i lite böcker och pdfer om detta och det är ju en hel värld som öppnar sig, så ser fram emot att dela kunskaper och resultat sen :)
superx

Inlägg av superx »

Kul! Jag är också sugen på att testa detta. Funderar på någon AVR-baserad styrning med DS18B20 för att mäta temperatur och SSR-relän för att styra en lös kokplata, typ denna: http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush ... 4678.3394/

Hoppas lite att man inte behöver röra om i vattnet om man värmer underifrån, och en kokplatta är lättare att förvara än någon stor behållare. Tror ni regleringen blir lidande av att man har en större termisk tröghet i plattan?
MotoX

Inlägg av MotoX »

Har du läst kommentarerna på den där kokplattan? De hävdar att de aldrig kommer över 90 grader med den då termostaten slår ifrån (kan du koppla förbi termostaten är det väl förvisso lugnt). Vad gäller fördröjningen så gissar jag ödmjukt på att man löser det om man kör med PI(D)-reglering. Vad gäller cirkulationen så kände jag ett behov av cirkulation även då jag körde med doppvärmare monterade i botten av min första kylbox, jag löste detta med att putta in luft under värmarna med hjälp av en akvarieluftpump. Personligen ser jag det som ett måste att lösa cirkulationen oavsett var värmekällan finns då jag vill kunna lägga i maten och glömma det hela fram tills det är dags att äta, idag har jag inte cirkulationen klar och då måste jag vispa i vattnet med jämna mellanrum (säg varje kvart).
superx

Inlägg av superx »

Jo, jag såg kommentarerna, men det går säkert att lösa för vårt ändamål. Att cirkulera med luft låter smidigt. Då kan man lägga till det i efterhand om behovet finns. Tycker att cirkulationen borde lösa sig automatiskt om man värmer hela kastrullens botten, men så enkelt kanske det inte är. Det skulle vara skönt att slippa krångla med någon nätspänningsmatad pump som stoppas ned i hett vatten tycker jag, vilket talar för luftlösningen. Eller kanske någon batteridriven helt tät sak -- typ en propeller med en magnet som fäster mot botten.

En PI-regulator är väl ett måste, men den blir lite klurigare att trimma in med en stor termisk tröghet gissar jag.
zealotry

Inlägg av zealotry »

I hembryggningsvärlden (öl) är "heating tubes" ganska populära. Alltså du monterar värmeelement och givare i ett rör som du pumpar vätskan genom. Då är det enkelt att köra med olika kärl och man får cirkulation. Här är ett exempel: http://www.instructables.com/id/Build-y ... IMS-tube-/
superx

Inlägg av superx »

Just det, det är ju en variant också!
MotoX

Inlägg av MotoX »

Heating tube lät väl smidigare än ett helt stort vattenbad, men inte lika smidigt som en doppvärmare, så jag kör nog vidare på doppvärmarvarianten tror jag.

Igår beställde jag hem en 300varvs elmotor och tre DS18B20 med vattentät kapsling, dessa saker skall landa hemma om 15-25 arbetsdagar så under tiden har jag möjlighet att labba mera med PID-reglering och sådant. Det kan hända att jag beställer någon doppvärmare och lite sådant också bara för att säkra lite leverantörer här och där, jag vill ju kunna bygga flera av dessa (dels vill jag ha 2-3 stycken själv sedan har jag några vänner som är intresserade).
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

MotoX skrev:Funderar lite på att chansa på en sådan här motor för att komma igång med cirkulationen. Frågan är om 100RPM eller 300RPM är bättre. Propellern jag kommer använda kan anta olika storlekar då jag skriver ut den i 3D. Någon som har någon input här?

6VDC 100RPM 50mA
Min fullständigt okvalificerade gissning är att 300 RPM är väldigt lite. Om du då inte använder en stor propeller då...
Jag skulle nog ha provat med en liten men högvarvig motor med propeller monterad i ett rör där du kan ha insug och utlopp ordentligt separerade. Då skyddas också plastpåsarna från att fastna i propellern.

Men det är mina gissningar och spekulationer bara.
Skriv svar