Korkens Optical Flow sensor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Korken

Re: Korkens Optical Flow sensor

Inlägg av Korken »

Efter mycket om och men så har jag hittat http://www.lensation.de/, de tycks ha precis de jag söker.
Har slängt ett mail till dom med lite frågor.

Lika så har jag skrivit på ett NDA med Aptina (ska inte behövas, men kan vara bra). Så jag kan nog få engineering samples på deras sensor. :tumupp:
Åter kommer när jag har lite mer svar. :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Men du har redan beställt korten? För den där sensorn behöver du väl lägga direkt på PCB:t. Om du inte tänker göra ett till kort med flex-kontakt på och har flex mellan.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Precis, den måste ligga direkt på kortet då den har en 48-pinnars LCC kapsel. Men designar just nu ett kretskort som den kan sitta på så den blir som en likadan modul (ish). :)
Så det kommer fixa sig. Men ska först testa med OV sensorn innan jag ger upp på den. Tror den kan fungera riktigt bra om man gör rätt.
Men då den har lite lågt ljusintag så kanske att man måste köra på lite större bild och medelvärdesbilda pixlar. Men det märker jag när jag börjar testa. :)

Men har hittat en grej som kan bli problem om man kör lite fortare, det är att OV sensorn har rolling shutter istället för global.
Men får se om det blir några problem med det.
Agwan

Inlägg av Agwan »

10-15 Hz kommer jag att röra kameran i, men inte mycket amplitud i den frekvensen. Så jag tror inte det problemet blir så stort för mig. Om jag inte tänker fel.

Jo en sak till, tror du att det skulle gå att välja ett låsläge? Så att man tar en bild och sedan alla efterkommande bilder som tas så rapporteras förflyttningen mot den första bilden, och inte sedan föregående bild?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Skulle man kunna sätta powerleds som flashar synkat med kamerans shutter om du har en global shutter för att fungera även vid inomhusflygning när det är mörkt?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Agwan:
Jodå, i värsta fall går jag ner till 60 fps så jag har tid att medelvärdesbilda ett större område.
Jodå, det ska inte vara något problem med att låsa bilden. Det är bara hur man ställer in DMAn som bestämmer det. :)

Meduza:
Jodå, det ska gå, men de måste lysa hela tiden då OV cameran har rolling shutter. Men för MT9 kameran så kan man synca med shuttern utan problem.
Ska se hur IR känsliga kamerorna är, för då skulle man kunna ha ett par kraftiga IR LEDs kanske.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja med rolling shutter måste dom såklart lysa hela tiden, tänkte snarare på att man skulle kunna spara en del batterikraft genom att bara blinka när slutaren är öppen, samt att välja optik som fokuserar lysdioderna till samma vinkel som kameran för att minimera spill, och går det att göra i det infraröda området så vore det ju helt guld då man kan stealth-flyga inomhus (så stealth som det nu blir med en multirotor-farkost, dom låter ju lite) ;)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ofta brukar de vara två-delade. Ena delen monteras på pcb med några skruvar. Ibland har de små piggar som styrpinnar. Den andra delen håller linsen och gängas in i första delen delen. Hur långt in den gängas bestämmer fokusavståndet.

En fråga att ta ställning till är vilken fokallängd som linsen ska ha. Fokallängden tillsammans med storleken på sensorn bestämmer synfältsvinkeln.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Missade ett antal inlägg emellan. Och av någon anledning kunder jag inte redigera mitt föregående inlägg. Mitt svar var givetvis om frågorna av linssystem.
Fokus ställer man lättast genom att skruva in/ut linsen medan man tittar på bilden.
Linserna som du hittar hos lensation är nog betydligt dyrare än de pcb monterade som oftast används i enklare system.
Senast redigerad av Andax 28 december 2013, 20:57:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Andax:
Tack för förklaringen, det va som jag precis hade kommit fram till själv med. :)
När det gäller FOV så vet jag inte riktigt hur stor jag behöver, så jag tar nog ett gäng olika och testar med. För man vill inte ha för mycket sfärisk förvrängning.

Edit: ramlade precis över den här sidan: http://www.m12lenses.com/
Edit 2: Allt jag behöver finns på eBay. :) Man behövde bara veta vad man ska söka efter. Lins + linshållare = 2 - 5 dollar
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

I väntan på kretskort så har jag börjat föra över designer till DipTrace och göra 3D modeller för de delar som fattas.
Liten start på Optical Flow sensorn som har fått 3D modeller för MT9V034 chippet och kamerahuset :)
kflow_render.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det där passar nog bra för mina första tester. Vad är det för storlek på monteringshålen. Ser ut att vara två olika, men jag kanske ser fel?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Det stora hålet är för Sonarn, för att hålla den på plats, som är på M3 och de små riktiga "monteringshålen" är M2. :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Nu så har jag kommit igång ordentligt med DipTrace! Detta blir mitt första kompletta kretskort i DipTrace.
Efter lite inkörningssträcka så kom jag igång riktigt bra! :) Skulle dock vilja ha anti aliasing i 3D viewern.

Lite bilder på sensorn som använder MT9V034 med kompletta 3D modeller:
kflow_pcb.png
kflow_pop1.png
kflow_pop2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ser mycket spännande ut. När jag letade efter efter en ersättare till min gamla CAD så fastnade jag snabbt för DipTrace, tyckte att GUI:et var logiskt och hade ett liknande arbetssätt som jag var van vid. Nu är det ett antal år sedan man höll på att CAD:a men dina (och alla andras) alster får en att bli sugen på att ta upp det igen :tumupp:
Skriv svar