En Jula CNC fräs till..
Re: En Jula CNC fräs till..
Det låter som om "Kernel Speed" är din flaskhals. Om du provar att öka den lite (finns under config -> ports and pins -> port setup and axis selecton) så bör du kunna öka snabbtransporten lite.
2560steg/mm * 240mm/min / 60s = 10240Hz, lägsta kernel speed är 25kHz så det borde inte vara det som är flaskhalsen.
Vad, mer exakt, menar du med "kommer bara upp i 240mm/min" ?
Vad, mer exakt, menar du med "kommer bara upp i 240mm/min" ?
Jag börjar tappa steg om jag ökar farten på motorer na.
Ska kolla vad kernel speed står på . Blir i morgon..
Ska kolla vad kernel speed står på . Blir i morgon..
Nej, då hjälper det inte att ändra kernel speed.
Det bästa är att höja matningsspänningen till motorernas drivsteg, men du kanske redan ligger nära max?
Det bästa är att höja matningsspänningen till motorernas drivsteg, men du kanske redan ligger nära max?
Dom rekommenderar max 24v på nema 23 på de kort jag har och de kör jag nu. Ett billigt allt i ett kort från eBay..
Har köpt lite nya kort och får nog uppdatera allt när jag får tid. Tänkte jag hade något felinställt.
Tackar för hjälpen.
Har köpt lite nya kort och får nog uppdatera allt när jag får tid. Tänkte jag hade något felinställt.
Tackar för hjälpen.
Kan det vara någon signal som stör, alt. drivstegen inte riktigt hänger med(?) Har en kompig som bytte från billiga kina drivisar till gecko drive och han sa att det var ruskigt stor skillnad på matning/snabbtransport.
Tror de är för usla drivare jag har. Har inte läst mycket bra om de kortet på nätet...
Fast jag har en "new edition" av kortet med en USB mellan parallellporten och den andra kontakten.
Har inte sett någon annan som har de...
Gecko är nog bra fast dom kostar lite för mycket för första cnc bygget tycker jag.
Fast jag har en "new edition" av kortet med en USB mellan parallellporten och den andra kontakten.
Har inte sett någon annan som har de...
Gecko är nog bra fast dom kostar lite för mycket för första cnc bygget tycker jag.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det är oftast här som man biter sig i rumpan, bättre att satsa på lite bättre prylar helt enkelt.dom kostar lite för mycket för första cnc bygget
Samtidigt kan man inte köpa kort för 3000kr till första försöken. All min elektronik kostade 1500 ink nätdel och tre nema 23:or.
Jag aldrig kommit på iden att bygga om bara korten kostade 3000kr. Bara acceptera att snabb matningen går långsamt.
Fräsen i sig gillar inte så snabba skär heller... Går hyfsat på 100mm/min och 2mm skär med ett 12mm frässtål i 6082 aluminium.
Jag aldrig kommit på iden att bygga om bara korten kostade 3000kr. Bara acceptera att snabb matningen går långsamt.
Fräsen i sig gillar inte så snabba skär heller... Går hyfsat på 100mm/min och 2mm skär med ett 12mm frässtål i 6082 aluminium.

Lyckades fräsa ett lagerhus till drivaxeln på band satsen. Lite problem att det vill bli falsetter på den utvändiga runda ytan. Ska kolla om de går att tighta till bordet och skruvarna lite i morgon.

Är de så här ni mäter upp och riktar spindel/bord? Hur pass bra måste man ha? Har en 120mm cirkel och mäter nu utan att ha lagt ner alltför mycket tid ca 2 tiondelar på varvet, borde bli ca 2 hundradelar på en 12mm fräs..

Skippa aluminiumbiten och rikta direkt på bordet. Allt beror ju på hur kräsen du är men 2 tiondelar låter riktigt mycket! Under tiondelen vill du nog satsa på, om möjligt. 2 hundradelar med en 12mm pinne låter lite, men det syns och känns. Du kan ju prova så får du ser hur det blir när du planar av en bit.
Skippade alubiten då jag började få till siffrorna lite.
Pinnen på mätklockan fastnar i bordets spår..
Kom ner på +- 5 hundradelar till slut. Såg betydligt
bättre ut vid provfräsning.
Men de är en gummifräs..
Tar man i fräsen när man fräser ser man hur
frässtålet tar på ena eller andra sidan beroende på
hur man trycker på huvudet.
Pinnen på mätklockan fastnar i bordets spår..
Kom ner på +- 5 hundradelar till slut. Såg betydligt
bättre ut vid provfräsning.
Men de är en gummifräs..
Tar man i fräsen när man fräser ser man hur
frässtålet tar på ena eller andra sidan beroende på
hur man trycker på huvudet.
Jo, det flexxet har jag också märkt av, och då har jag ändå en mycket bastantare Z-axel på min jula. Om jag lägger indikatorn mot bordet och trycker på spindelhuvudet så flexxar hela fräsen någon tiondel. Frågan är även hur mycket trammingen förändras när du lossar låsningen till Z så du kan veva hela huvudet upp och ner. Har du fyllt röret till Z-pelaren med betong?
Röret betong fylldes redan första veckan jag hade fräsen. Blev betydligt bättre.
Kört mycket i den här fräsen manuellt. Köpte en zx45a och då blev julafräsen över. Och så hamnade jag av en slump på lill uffes byggsida....
Och står jag och kör i julafräsen igen...
Kört mycket i den här fräsen manuellt. Köpte en zx45a och då blev julafräsen över. Och så hamnade jag av en slump på lill uffes byggsida....
Och står jag och kör i julafräsen igen...