Japp! Mycket billigare än att köpa en hel sortimentlåda med olika fjädrar när jag bara behöver den där modellen.
Det var ju ett bra tag sedan jag uppdaterade, och det har hänt en hel del sedan dess!
Jag hade ju fått alla delar förutom linjärlager och rem. Båda dom två paketen satt fast i kinesposten väldigt länge.
Då inget paket hade skickats från kina vid den tiden så visste jag att jag MINST skulle få vänta ~två veckor på att delarna skulle komma hit.
Så tillslut bestämde jag mig för att beställa sakerna från europa så jag slapp vänta längre...
Efter några dagar hade jag fått rem, lager samt en glasskiva till arbetsbordet och kunde fortsätta byggnationerna.
När jag hade monterat alla mekaniska delar såg det ut såhär.
Nu när den är up and running och står på sin plats ser det ut såhär.
När jag monterade Y-axeln hade jag lite problem. För det första så var axelfästena på fel avstånd, så jag var tvungen att såga isär dom och flytta isär dom en bit.
Sedan kom nästa problem med att linjärlagrena inte satt helt i linje i släden, och det gjorde att lagrena kärvade som satan.
Den provisoriska lösningen var att montera lagrena halvvägs in i fästet så dom hade möjlighet att röra sig litegrann.
Den permanenta lösningen på Y-axeln är att köpa en linjärskena som Mendelmax 1.5+ använder.
Historien om hur jag köpte den skenan är lite smårolig tycker jag, så here goes:

Igårkväll frågade jag på IRC i #mendelmax och #reprap om någon visste vars man kunde köpa svarta linjärskenor.
Tillslut var det en i #mendelmax som visste var man kunde få tag på en sån där skena, men tyvärr var det företaget "defunct" visade det sig.
Efter ett tag så säger han "I have one new and still packaged, come to think of it.". Så efter ~45 minuters konversation så köpte jag en linjärskena och lite annat grejs av honom över IRC.

Efter en timma efter att jag hade betalat honom så hade jag fått ett kolli-nummer av honom, och nu har paketet passerat Honolulus sorteringsterminal.
Det kändes ju lite smått osäkert att köpa grejer för 900 kr över IRC av en snubbe man träffade för 45 minuter sedan. Men efter att ha googlat honom så kändes det rätt okej ändå.
Men vem vet, det kanske ligger en tegelsten i paketet.
Jag hade lite problem med att Z-axeln wobblade litegrann också. Det berodde på att gängstängerna är lite skeva och slog i fästet högst upp.
Men det fixades med hjälp av avbitartången och lite cuttande.

Permanenta lösningen för det blir nog att skriva ut nya fästen och kanske montera ett kullager hösgt upp så inte gängstången kan röra sig alls.
En fläkt kan vara rätt bra att ha när man skriver ut lite mindre saker märkte jag.
Att ha spolen liggandes på sidan var inte heller hållbart, så jag skrev ut en hållare och monterade den högst upp.
Nu har jag snart kalibrerat och ställt in allt perfekt. Det är bara retraction kvar att ställa in tror jag, sen är det bara börja ösa ut plastsaker!