1-fas/3-fas fråga till vitvaruföretag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 1-fas/3-fas fråga till vitvaruföretag

Inlägg av danei »

Det går att ansluta den till en, två, eller trefaser bara effekten finns. Vilken sladd som sitter på beror nog på vilken marknad den är tänkt för.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Vad är anledningen till att man konstruerar för 3x230V i stället för att likrikta trefasen och köra från en gemensam DC-buss? Är det för att spara några kronor på kraftelektroniken som klarar sig med litet lägre spänningstålighet?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är för att kunna amvända samma elektronik i norge och alla andra europeiska länder som inte råkar ha 4x400V. Då slipper man bygga olika modeller för olika marknader.
svanted

Inlägg av svanted »

danei skrev:Jo, det kan den.
det var ingen fråga!!!!!!
och ingen här är intresserad av att veta att du vet ngt...

pratar om resistiva laster och inga likriktande...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ojdå, det var inte meningarn att göra dig upprörd.

Jag tycker att det är rimmligt att påpeka felaktig information även om det inte är formulerat som en fråga. Men visst stämmer det om man förutsätter resistiv last. Men det var det ju inte.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

(Diskussionen har redan glidit bort från ursprungsämnet, så jag har inte så dåligt samvete för det här inlägget :) )

mrfrenzy: i vilka europeiska länder utom Norge är det ovanligt med trefas? Eller är det Sverige som är undantaget med trefas indraget snart sagt överallt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Trefas i lägenheter har jag uppfattat att är lite unikt för sverige. Men inte ens här finns det överallt.
svanted

Inlägg av svanted »

danei skrev:Ojdå, det var inte meningarn att göra dig upprörd.
jaså inte?? men din avsikt kan iaf inte vara informativ...
danei skrev: Jag tycker att det är rimmligt att påpeka felaktig information även om det inte är formulerat som en fråga. Men visst stämmer det om man förutsätter resistiv last. Men det var det ju inte.
jag tycker att kunskap om ngt utan att veta varför är TOTALT ointressant, i varje fall när det rör teknik...
så till den grad att jag vägrar att ta till mig det, tills jag tagit reda på varför...
så för min del kan du strunta i dylika inlägg.
tycker itne heller att de hör till god forumsed.

ja, det gäller teoretiskt 100% vid resistiva laster, och i praktiken även(nästan) alla andra fall åckså.

svarar åt dig:
danei skrev: Nej, det gör det inte...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har några inlägg tidigare förklarat varför strömmen kan bli högre än en fastström. Jag tyckte inte att jag behövde upprepa det. Åter igen ursäkta att jag gjorde dig upprörd, det var inte meningen.
danei skrev:Om du som i det här fallet har en likriktare på ingången så kan det i extremfall vara så att strömen bara går 1/6 av period tiden, då får du summan av strömmarna i nollledaren, även om alla laster har samma fasvinkel. Sanningen ligger nog någon stans mellan det och det rent resistiva fallet. Så det blir nog mer än 0A men mindre än 30A. Förhoppningsvis under 10A
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I Danmark är 3-fas inte alls ovanligt i lägenheter, då främst för spis. Spisledningen blir inte sällan dragit vidare till tvätt/tork om man har detta. Och ja, jag har det från säker källa.

I villor/dylika är det ganska vanligt med 3-fas också, såklart beroende på hur modern el-systemet är.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

En så pass stor förbrukare som en spisplatta(induktionshäll då såklart) borde väl ha någon form av aktiv faskompensering, dvs aktiv PFC?
Både för att begränsa strömmens amplitud men också reaktiv effekt.

Mao, den är nästan som en resistiv last sett från nätet.

Eller behöver inte spisar det?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

hcb skrev:mrfrenzy: i vilka europeiska länder utom Norge är det ovanligt med trefas? Eller är det Sverige som är undantaget med trefas indraget snart sagt överallt?
Engelsmännen har väl enfas ringnät i de flesta bostäder har jag fått för mig. Individuellt avsäkrade i uttagen :-)
Skriv svar