Har inte hänt jättemycket gångna veckan tyvärr.
Jag inväntar fortfarande kontaktstycken för att kunna koppla ihop batterierna som de ska vara.
Fick hem ett par 10K NTC som jag ska placera inuti motorn vid lindningarna så jag kan hålla koll på temperaturen.
Beställde en annan Cycle Analyst (cykeldator typ) förra veckan, utvändigt likadan som jag redan har, fast version 3 istället för 2.23. Denna versionen har lite fler kluriga funktioner, dels har den i sig själv ingångar för gas, e-broms (regen), PAS (pedalsensor), samt en väldigt användbar ingång för temperaturövervakning.
I dess programvara kan man sedan ställa hur den ska bete sig om temperaturen blir för hög, backa av på strömmen, eller slå av helt för att låta motorn kyla sig.
MYCKET finurligt att ha integrerat direkt i motorstyrningen.
http://www.ebikes.ca/store/store_CAV3.php
Jag har också fått svetsa om batterilådan lite, för placeringen av huvudbrytaren var katastrofal om man ska använda cykeln lite aktivt, hade slagit knäna i den vid första användningen förmodligen.
Satte nu huvudbrytaren inifrån istället, vilket gjorde att jag kunde såga av lite utstickande material på den och få plats bredvid cykeldatorn.
På motsatt sida har jag, efter bilden togs, satt en vanlig nyckelbrytare med två NO relä på baksidan. Det ena av dessa ska förse kontrollern med styrsström genom batteriövervakningen, och den andra ska fungera som precharge med ett gäng motstånd kopplade i serie för lite mjukare strömrusning när kondingarna ska fyllas i kontrollern.
Detta ska ju inte behövas, men jag inbillar mig att grejorna, då framför allt huvudbrytaren kommer hålla längre om man slipper blixtnedslag varje gång man slår på den.
Jag rev även isär kontrollern igår, jag ska plocka bort lite sladdar som inte behövs längre, samt byta batterikablarna från 10AWG till 8AWG, bara för att jag kan
Kontrollern hade jag beställt med uppfetade banor redan, vilket enligt säljaren skulle ge 10-20% mer strömkapacitet än specade 100A.
Jag var lite nyfiken på om min 40W Weller lödkolv kunde rå på det centimetertjocka lagret lödtenn, och det var minsann inga problem! Kvalitet lönar sig tydligen i längden.
Jag fyllde ut bredvid koppartråden med lödtenn bäst jag kunde, vet inte om det gör någon större skillnad, men jag uppskattar att jag fick dit 2-3mm2 med tenn extra, så säg att jag ligger på säkra 20% plus nu iallafall.
Jag ska fortsätta modifiera kontrollern ikväll tänkte jag, ska spraya den mattsvart så den inte sticker ut sådant på pakethållaren.
Jag kan ta lite bilder på kretskortets andra sida också om det intresserar någon...