Peters Downhill elcykel-projekt *Film sidan 7*

Berätta om dina pågående projekt.
Peter_1982

Re: Peters Downhill elcykel-projekt

Inlägg av Peter_1982 »

Planen är väl att sparka igång mina Gopro-kameror jag har liggandes sen jag smällde räserbilen förra året, de har inte sett mycket action sen dess :roll:

Hmm, det skulle ju faktiskt fungera dugligt med en vanlig sån p-list man sätter i fönster och dörrar, mmm, nu har jag nog en plan...

Tyvärr blir det nog inget mer jobbat på cykeln förrän söndag nu. Ska ha kalas imorrn och lär väl behöva förbereda inför det ikväll. Men söndag blir heldag att få det sista färdigsvetsat iallafall.
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Gick hem vid lunch och fick lite timmar i garaget.
Numera står cykeln färdigsvetsad nere i källaren igen :tumupp:

Fick till en bra variant på löstagbar sidoplåt.

Bild

Fixade en liten kant eller vad man säger längst upp, så man vinklar in plåten bakom den fasta kanten, och sen skruvar tre skruvar i nerkanten.

Bild

Fick även dit huvudbrytaren och sänkte ner CAn en bit så den inte sticker upp så mycket.

Bild

Jag har sprayat svetsarna mattsvarta nu och ska klä i fejk-kolfiberfilm så är batterilådan färdig.

Har fortfarande massa batterier att ladda ur och upp, sen ska alla pusslas in i lådan så jag kan löda ihop dem i parallella paket. Sen ska lådan kläs med nån gummi inuti och huvudbrytare, nyckelvred för kontroller PÅ, säkringshållare mm monteras.
Det är lite pill kvar, men stöter jag inte på patrull så ser jag inte hur det inte skulle kunna bli provkörning nästa helg :twisted:
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Kunde inte låta bli.

Trångt, jaa...

Kommer bli en utmaning att få ihop allt kablage så det fortfarande går att få på locket.

Bild

Bild
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

splitta kontakterna i mitten, då är det bara att seriekoppla på. har gjort så på min.
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Jag kommer köra 20S och 4P, och min första tanke var att göra som du föreslår, göra 4 limpor med 20S genom att bara splitta kontakterna och sen koppla parallellt. MEN, det ska tydligen vara BIG no-no enligt de som begriper sig på att koppla i serie före parallellt. Hade nåt att göra med utjämningsströmmar i balanskablarna att göra...
Så jag ska göra pack med 4P och sedan koppla dessa i serie, vilket betyder klippa bort alla kontakter, o löda ihop 4st 10AWG till en 8AWG.
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Får tänka om batterikonfigurationen.

Min plan var att tejpa ihop batterierna 4 och 4 och löda samman dess plus och minus-trådar till en tjockare kabel.

Detta kommer dock inte funka, sladdarna på batterierna är för korta och jag måste pussla in batterierna ett och ett i batterilådan, annars går det aldrig få ihop.

Har beställt mer 10AWG kabel, plus 60st likadana kontakter som sitter på batterierna redan (kan blivit 120 också för det var nog 60 par). Planen är att löda ihop små adaptrar bestående av 4st 4mm bullet connectors, som går ihop till en större 6mm.
Detta medger att jag kan pussla in alla batterier ett och ett, och sedan koppla samman allting när det ligger på plats i lådan.
Ännu en fördel med detta är att jag enkelt kan plocka ut enskilda batterier om det visar sig vara något problem med nån av dem.

Kommer nog bli lite stillestånd några veckor nu medan jag väntar på kontakterna från Kina. Finns iofs lite jag kan göra med kabeldragning som inte innefattar batterierna men...
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Har inte hänt jättemycket gångna veckan tyvärr.

Jag inväntar fortfarande kontaktstycken för att kunna koppla ihop batterierna som de ska vara.

Fick hem ett par 10K NTC som jag ska placera inuti motorn vid lindningarna så jag kan hålla koll på temperaturen.

Bild

Beställde en annan Cycle Analyst (cykeldator typ) förra veckan, utvändigt likadan som jag redan har, fast version 3 istället för 2.23. Denna versionen har lite fler kluriga funktioner, dels har den i sig själv ingångar för gas, e-broms (regen), PAS (pedalsensor), samt en väldigt användbar ingång för temperaturövervakning.
I dess programvara kan man sedan ställa hur den ska bete sig om temperaturen blir för hög, backa av på strömmen, eller slå av helt för att låta motorn kyla sig.
MYCKET finurligt att ha integrerat direkt i motorstyrningen. http://www.ebikes.ca/store/store_CAV3.php

Jag har också fått svetsa om batterilådan lite, för placeringen av huvudbrytaren var katastrofal om man ska använda cykeln lite aktivt, hade slagit knäna i den vid första användningen förmodligen.
Satte nu huvudbrytaren inifrån istället, vilket gjorde att jag kunde såga av lite utstickande material på den och få plats bredvid cykeldatorn.

Bild

På motsatt sida har jag, efter bilden togs, satt en vanlig nyckelbrytare med två NO relä på baksidan. Det ena av dessa ska förse kontrollern med styrsström genom batteriövervakningen, och den andra ska fungera som precharge med ett gäng motstånd kopplade i serie för lite mjukare strömrusning när kondingarna ska fyllas i kontrollern.
Detta ska ju inte behövas, men jag inbillar mig att grejorna, då framför allt huvudbrytaren kommer hålla längre om man slipper blixtnedslag varje gång man slår på den.

Jag rev även isär kontrollern igår, jag ska plocka bort lite sladdar som inte behövs längre, samt byta batterikablarna från 10AWG till 8AWG, bara för att jag kan 8)

Kontrollern hade jag beställt med uppfetade banor redan, vilket enligt säljaren skulle ge 10-20% mer strömkapacitet än specade 100A.

Bild

Jag var lite nyfiken på om min 40W Weller lödkolv kunde rå på det centimetertjocka lagret lödtenn, och det var minsann inga problem! Kvalitet lönar sig tydligen i längden.
Jag fyllde ut bredvid koppartråden med lödtenn bäst jag kunde, vet inte om det gör någon större skillnad, men jag uppskattar att jag fick dit 2-3mm2 med tenn extra, så säg att jag ligger på säkra 20% plus nu iallafall.

Bild

Jag ska fortsätta modifiera kontrollern ikväll tänkte jag, ska spraya den mattsvart så den inte sticker ut sådant på pakethållaren.
Jag kan ta lite bilder på kretskortets andra sida också om det intresserar någon...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ta gärna bilder på andra sidan :)
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Det gick några timmar åt cykeln igår igen.
Tar mycket längre tid än man kan tro att få till alla sladdar och kontakter.

Först en bild som visar hur det blev med cykeldatorn, huvudbrytare och nyckelbrytare. Även gashandtaget med e-bromsen syns.
Det var lite av ett pussel i vilken ordning grejorna skulle sättas dit för att alla skruvar skulle kunna dras ordentligt, jag överdriver nog inte om jag säger att det tog en timme att montera de tre bitarna i batterilådan :oops:

Bild

Sedan vill jag ju ha ett lagligt läge på cykeln också, så en pedalsensor måste installeras. Jag köpte ett färdigt kit, men detta var mycket för litet, eller ska jag kanske säga att min cykel var mycket för stor. Så det fick bli en liten specialare.
Tidigare har jag svarvat små distanser i aluminium för att kedjan skulle bli rak mellan fram och bakdrev.

Bild

Bild

Dessa använder jag nu för att hålla små magneter som jag klippte loss från den köpta pedalsensorn.

Bild

Magneterna visade sig vara exakt 5mm i diameter, och det är M6-skruvar som jag använder till drevet så det passade perfekt.
Jag sågade av skruvarna motsvarande vad magneterna var tjocka, och pillade in dem i hålet som blev över. Dels hålls de på plats i o med att de sitter i ett hål, men samtidigt fastnar de mot änden av skruvarna.
Ska bara modifiera givaren lite också och få den monterad nånstans. Upplösningen kommer ju bli mycket dålig på pedalsensorn. Jag har väldigt stort drev fram, plus att jag bara satte dit 4 av 6 magneter, men jag hoppas att den blir någorlunda körbar ändå...

Började också vaddera och packa in batterierna så gott det gick. Man måste pussla in dem i precis rätt ordning, annars får inte alla plats :D På bilden är det 11 batterier av 20 ditsatta...

Bild

Som utlovat, en bild på kontrollerns andra sida...
Är väl inte så mycket att se, mest en massa stora kondingar och en uppsjö mosfetar.

Bild
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Nu börjar det dra ihop sig!

Har suttit åtskilliga timmar i källaren med lödkolven senaste dagarna. Har inte varit nåt direkt spännande att visa, därav inga uppdateringar.

Nu är dock 95% av kablaget färdigt, det enda som ska kopplas ihop är batteriövervakningen med en tråd ut till varje cell, men jag har köpt färdiga härvor så det bör gå ganska snabbt.

Beställde mig idag ett Mastech/Volteq HX10010EX, http://secure127.inmotionhosting.com/~v ... duct_id=39

Kändes lite sådär då de endast tog betalning via Western Union eller bank överföring vid handel från utlandet, men det berodde tydligen på någon ny finurlig antiterroristlag gällande pengaöverföringar.
Men det verkar vara ett någorlunda respektabelt företag, så jag har skickat pengar med WU och får hoppas på det bästa. Valde expressfrakt för 110$ så det borde komma på en vecka om inte tullen tjurar ihop totalt.

Biltema har även öppnat här nere i dagarna (Ljungby), så jag stack upp på lunchen nu och köpte mig en crosshjälm och ett kroppsskydd. Det är egentligen total j*vla idioti att bygga en sån här pryl och köra med den så som jag tänkt att köra.
Hade stora problem med ryggen förra året, och efter en magnetröntgen visade det sig att jag hade 2 diskbråck i nedre delen av ryggen. Hade några rejäla anfall förra året som gick så långt att jag tappade känseln i ena benet, plus rejäla smärtor i ryggen.
Men men, peppar peppar, vi får se hur det här går :)
Worst case så får ni tillfälle att köpa ett färdigbyggt monster framåt hösten :wink:

Jag har fått för mig att bara jag har en likadan cykel som denna killen så kan jag åka likadant också 8) :roll:

Om det blir någon provkörning ikväll ska jag se till att ha Gopro-kamerorna laddade :tumupp:
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Ni som väntar på en video får tyvärr vänta lite till.

Jag får helt tänka om hur jag ska koppla ihop batterierna inuti lådan. Så som jag tänkt med de adaptrar jag gjort, funkar inte alls :doh:
Här skulle alltså allt kablage, plus en BMS fått plats... Nä...

Bild

Mina adaptrar som bestod av en kontakt i varje ände på en sladd tog helt enkelt för mycket plats och blev för klumpigt.
Har gjort ett par lite smidigare adaptrar, en bit kopparplåt som jag lött fast kontakterna på, och sedan lagt en grov kabel över alltsammans.
Förhoppningsvis tar det lite mindre plats och blir smidigare att gömma undan i lådan.

Bild

Jag har ganska kraftigt byggt om kablaget på kontrollern. Gillade inte alla trådar som spretade ut överallt, så satte mångledare och gjorde lite nya hål mm.

Bild

Bild

Får se om det blir provkörning imorrn istället. Har en adapter kvar att löda, sen ska allt knölas in i lådan.
Eventuellt märker jag upp hur långa sladdarna på batterierna måste vara, och klipper av och löder om dem så de inte tar mer plats än nödvändigt...
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Mäktigt! Man får ju riktiga flashbacks från Fagges bygge! :D
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Det är ju Fagges fel att jag håller på med detta :D

Men nu börjar det bli spännande på riktigt! Spänningen är olidlig, eller ja, 83V iallafall.

Bild

Har fått trycka in batterierna med ihopkopplingsadaptrar med kofot, mer eller mindre. RIIIIKTIGT trångt är det!
Jag hade varit färdig för länge sedan om jag gjort som jag först tänkt och bara haft en låda på styret. Förhoppningsvis är detta värt besväret för balansen i cykeln sen.

Trångt var det här!!! Släggan ligger inte där för den är snygg om man säger så 8)

Bild

Bild

I morgon ska jag lirka ut alla balanseringskablar och koppla ihop med spänningslarm samt BMSen. Sen vrider jag på nyckeln :twisted:
walle87

Inlägg av walle87 »

Några varv silvertejp så löser det där sig :wink:
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

It´s alive!!!

Hihihi.

Jag råder alla som inte provat en el"cykel" till att göra det, eller elfordon i största allmänhet, för man får nåt korkat flin på munnen i flera minuter efteråt.

Har efter mycket om och men lyckats få fas-kablar och hallsensorer rätt. Det bråkade lite efter en inställning i cykeldatorn med poltalet på motorn som jag inte hade en aning om.

Motorn gick mjukt och fint i stötar typ, men det berodde på att han trodde jag körde i 200km/h och bröt strömmen. Efter jag ställt in polantalet till korrekta 23 istället för 3 så fungerade det bra. Sitter i fullt kroppsskydd i soffan nu och ska skutta ut o prova lite medans solen är framme...

Media kommer senare...
Skriv svar