Jag har kollat en del på trådlös kommunikation och nRF-chipen kostar ungefär det samma som LPRS-modulerna (och har 8 veckors leveranstid!) och sedan tillkommer det MCU och lösa komponenter.
Den absolut billigaste lösning på trädlös kommunikation med kvalitet över 100-200 m är dessa LPRS-moduler, alltså just dom som Jeppson länkar till.
Sen kostar tranciever-modulen mest, enbart-sändare modulen kostar ca: 120:-, enbart-mottagare modulen ca: 260:- så det behöver inte vara så blodigt, man ska bara välja rätt modul till rätt plats.
Tips på trådlös sändare och mottagare?
Till avdelningen "Värdelöst Vetande" kan jag meddela att jag kört igång en liten prototyp med JULA-klockan som skickar data mellan två PIC12F675.
En liten fotocell känner av den röda makeringen på elmätaren och PIC:en mäter tiden mellan varje passage och räknar ut aktuell förbrukning.
Datan förses med en CRC checksumma och skickas till mottagaren som kollar att CRC:n stämmer och dumpar ut innehållet till hyperterminal.
Som sagt, en liten prototyp "i rent studiesyfte", men det fungerar riktigt bra i förhållande till priset!
En liten fotocell känner av den röda makeringen på elmätaren och PIC:en mäter tiden mellan varje passage och räknar ut aktuell förbrukning.
Datan förses med en CRC checksumma och skickas till mottagaren som kollar att CRC:n stämmer och dumpar ut innehållet till hyperterminal.
Som sagt, en liten prototyp "i rent studiesyfte", men det fungerar riktigt bra i förhållande till priset!