Tips på trådlös sändare och mottagare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har kollat en del på trådlös kommunikation och nRF-chipen kostar ungefär det samma som LPRS-modulerna (och har 8 veckors leveranstid!) och sedan tillkommer det MCU och lösa komponenter.

Den absolut billigaste lösning på trädlös kommunikation med kvalitet över 100-200 m är dessa LPRS-moduler, alltså just dom som Jeppson länkar till.

Sen kostar tranciever-modulen mest, enbart-sändare modulen kostar ca: 120:-, enbart-mottagare modulen ca: 260:- så det behöver inte vara så blodigt, man ska bara välja rätt modul till rätt plats.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Till avdelningen "Värdelöst Vetande" kan jag meddela att jag kört igång en liten prototyp med JULA-klockan som skickar data mellan två PIC12F675.

En liten fotocell känner av den röda makeringen på elmätaren och PIC:en mäter tiden mellan varje passage och räknar ut aktuell förbrukning.
Datan förses med en CRC checksumma och skickas till mottagaren som kollar att CRC:n stämmer och dumpar ut innehållet till hyperterminal.

Som sagt, en liten prototyp "i rent studiesyfte", men det fungerar riktigt bra i förhållande till priset!
Skriv svar